Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #21 Skrevet 11. mars 2009 I Bergen sitter vi på kaffe. - På potetene også. Pøh! De jeg kjenner i Bergen SETTER på kaffe og poteter, ikke SITTER.
The Kitten Skrevet 11. mars 2009 #22 Skrevet 11. mars 2009 Pøh! De jeg kjenner i Bergen SETTER på kaffe og poteter, ikke SITTER. Det gjør vi. Vi setter på kaffen, vi sitter da ikke på den.
Kamikatze Skrevet 11. mars 2009 #23 Skrevet 11. mars 2009 Da er dere for unge og for drabantbydde til å ivareta den gamle stolte tradisjonen, med å 'gå hem å sitte på potetene'.
The Kitten Skrevet 11. mars 2009 #24 Skrevet 11. mars 2009 Da er dere for unge og for drabantbydde til å ivareta den gamle stolte tradisjonen, med å 'gå hem å sitte på potetene'. Jeg prøvde det en gang. Det ble bare potetmos av de.
Gjest Eurodice Skrevet 12. mars 2009 #25 Skrevet 12. mars 2009 Da er dere for unge og for drabantbydde til å ivareta den gamle stolte tradisjonen, med å 'gå hem å sitte på potetene'. Er det ikke slik at dere bergensere også sier at dere ligger i ovnen? Det var kanskje i vedkomfyrens dager, hehe.
The Kitten Skrevet 12. mars 2009 #26 Skrevet 12. mars 2009 Er det ikke slik at dere bergensere også sier at dere ligger i ovnen? Det var kanskje i vedkomfyrens dager, hehe. Jeg sier legger, og jeg er bergenser.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #27 Skrevet 12. mars 2009 Er det ikke slik at dere bergensere også sier at dere ligger i ovnen? Det var kanskje i vedkomfyrens dager, hehe. Jeg er bergenser. Jeg setter på potenene, og legger i ovnen. Å si 'sitte' på potetene og 'ligge' i ovnen er faktisk ikke vanlig i Bergen. Å 'ligge' i ovnen har jeg aldri hørt noen si. Å 'sitte' på potenene tror jeg min bestefar sa, men han var ikke fra Bergen, han var stril.
Gjest Eurodice Skrevet 12. mars 2009 #28 Skrevet 12. mars 2009 Jeg er bergenser. Jeg setter på potenene, og legger i ovnen. Å si 'sitte' på potetene og 'ligge' i ovnen er faktisk ikke vanlig i Bergen. Å 'ligge' i ovnen har jeg aldri hørt noen si. Å 'sitte' på potenene tror jeg min bestefar sa, men han var ikke fra Bergen, han var stril. Jeg ble kjent med en mann fra Bergen for lenge siden, han var en del eldre enn meg. Han brukte disse uttrykkene av og til, kanskje det var for å være morsom. Dessuten husker jeg nå mens jeg skriver dette, at han pleide å si at han skulle ta seg en liten kolokvinter ;-). Jeg som er østlending, hadde aldri hørt dette før. Kanskje beste- og oldeforeldrene til dagens unge generasjon i Bergenstraktene fremdeles bruker dette ordet.
The Kitten Skrevet 12. mars 2009 #29 Skrevet 12. mars 2009 Jeg ble kjent med en mann fra Bergen for lenge siden, han var en del eldre enn meg. Han brukte disse uttrykkene av og til, kanskje det var for å være morsom. Dessuten husker jeg nå mens jeg skriver dette, at han pleide å si at han skulle ta seg en liten kolokvinter ;-). Jeg som er østlending, hadde aldri hørt dette før. Kanskje beste- og oldeforeldrene til dagens unge generasjon i Bergenstraktene fremdeles bruker dette ordet. Er det noen bergensere som kan si meg hva kolokvinter er?
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #31 Skrevet 12. mars 2009 Er det noen bergensere som kan si meg hva kolokvinter er? Jeg er bergenser, og har aldri hørt uttrykket før. Noe vanlig bergensuttrykk tror jeg neppe det er. Det er forøvrig ikke uvanlig at man bruker ord og uttrykk som ikke er typisk for ens dialekt. Man har gjerne uttrykk som er interne i familien, eller for akkurat den bydelen man bor i.
Gjest Eurodice Skrevet 12. mars 2009 #32 Skrevet 12. mars 2009 (endret) Er det noen bergensere som kan si meg hva kolokvinter er? Det var mange ting jeg spurte denne mannen om, han sa så mye rart (i betydningen morsomt). Å ta seg en kolokvinter betyr å ta seg en dram, en knert ;-). Dette ordet står faktisk i ordbøker. PS. Jeg så etter at jeg hadde sendt inn dette innlegget, at du hadde fått svar fra andre, også. Endret 12. mars 2009 av Belladonna
Kamikatze Skrevet 12. mars 2009 #33 Skrevet 12. mars 2009 Er det noen bergensere som kan si meg hva kolokvinter er? Det e en lit'n pillehytt.
Gjest Eurodice Skrevet 12. mars 2009 #34 Skrevet 12. mars 2009 Det e en lit'n pillehytt. Akkurat, det sa også min venn bergenseren fra Fyllingsdalen
Kamikatze Skrevet 12. mars 2009 #35 Skrevet 12. mars 2009 Akkurat, det sa også min venn bergenseren fra Fyllingsdalen Her finner du noen fler
Gjest dioxide Skrevet 14. mars 2009 #36 Skrevet 14. mars 2009 Jeg er bergenser og jeg bruker 'sitte' og 'sette' om hverandre. Liker også vanen vi har for å si 'an' enten vi snakker om en person/et dyr (hankjønn), eller gjenstand. " Se på han!" blir gjerne til "Se på 'an!" " Jeg stjal den" blir gjerne til "Eg stal'an/stjelt'an"
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2009 #37 Skrevet 14. mars 2009 Jeg spurte henne om hun noen gang rygget fremover. Men hun tok ikke den..... Det går faktisk an å rygge fremover. Det er bare å dra til Narvik og kjøpe avisen Fremover. Da kan du nok rygge den. Hold den opp slik du leser den at fronten og baken kan ses, altså, hold avisen stående også tar du den og drar den bakover med bakdelen ført. Eller du kan holde Fremover mens du selv rygger. Så det går fint å rygge Fremover.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2009 #38 Skrevet 14. mars 2009 Jeg synes det er veldig rart å høre folk si "vi er gravide". Det er greit å si "vi skal ha barn", "vi skal bli foreldre" osv. Men det er vel i grunnen dama som faktisk er gravid?
The Kitten Skrevet 14. mars 2009 #39 Skrevet 14. mars 2009 Jeg synes det er veldig rart å høre folk si "vi er gravide". Det er greit å si "vi skal ha barn", "vi skal bli foreldre" osv. Men det er vel i grunnen dama som faktisk er gravid? Neste gang noen sier det til deg, er det bare å spørre mannen om han også er gravid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå