Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2009 #1 Del Skrevet 5. mars 2009 En kollega av meg sier mye rart. I dag i lunchen fortalte hun om bilkjøring når i all snøen. Hun hadde måttet "rygge bakover"... Er ikke de helt unødvendig å si "bakover"? Når man rygger så går det jo bakover. Jeg spurte henne om hun noen gang rygget fremover. Men hun tok ikke den..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 5. mars 2009 #2 Del Skrevet 5. mars 2009 En kollega av meg sier mye rart. I dag i lunchen fortalte hun om bilkjøring når i all snøen. Hun hadde måttet "rygge bakover"... Er ikke de helt unødvendig å si "bakover"? Når man rygger så går det jo bakover. Jeg spurte henne om hun noen gang rygget fremover. Men hun tok ikke den..... Din kollega er slett ikke alene om å si dette. Ellers er jeg enig med deg i at det holder å si "rygge", da går det bakover, hvis hun ikke ble stående og spinne i snøen, da ;-). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2009 #3 Del Skrevet 5. mars 2009 "Begge to" er også samme greia. Smør på flesk kan man vel kanskje si? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 5. mars 2009 #4 Del Skrevet 5. mars 2009 "Begge to" er også samme greia. Smør på flesk kan man vel kanskje si? For ikke å snakke om to tvillinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 5. mars 2009 #5 Del Skrevet 5. mars 2009 For ikke å snakke om to tvillinger. Åååh! Den er fin! Nå fikk jeg meg ihvertfall en god latter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 6. mars 2009 #6 Del Skrevet 6. mars 2009 En kollega av meg sier mye rart. I dag i lunchen fortalte hun om bilkjøring når i all snøen. Hun hadde måttet "rygge bakover"... Er ikke de helt unødvendig å si "bakover"? Når man rygger så går det jo bakover. Jeg spurte henne om hun noen gang rygget fremover. Men hun tok ikke den..... Jeg forundrer meg over de som sier at de ser noe visuelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #7 Del Skrevet 6. mars 2009 Å rygge betyr ifølge ordboken å bevege seg baklengs. Men man kan jo forsåvidt bevege seg baklengs fremover. For eksempel kan man stå med ryggen mot innsjekkingsskranken og rygge fremover i køen. Da går man baklengs, men man beveger seg fremover i køen. Når man sier at man rygger bakover, så tenker jeg at man da mener at man rygger vekk fra noe. Når man rygger mot noe, så rygger man fremover. I noen situasjoner kan man også si "to tvillinger". Å si at noen har født to tvillinger, blir jo tullete. Men man kan jo være i den situasjonen at man kjenner én tvilling. Man kan jobbe med én tvilling, eller man kan jobbe med to tvillinger. Man kan gå i klassen med bare én tvilling, eller man kan gå i klasse med begge tvillingene i et par, altså to tvilinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 6. mars 2009 #8 Del Skrevet 6. mars 2009 Å rygge betyr ifølge ordboken å bevege seg baklengs. Men man kan jo forsåvidt bevege seg baklengs fremover. For eksempel kan man stå med ryggen mot innsjekkingsskranken og rygge fremover i køen. Da går man baklengs, men man beveger seg fremover i køen. Når man sier at man rygger bakover, så tenker jeg at man da mener at man rygger vekk fra noe. Når man rygger mot noe, så rygger man fremover. I noen situasjoner kan man også si "to tvillinger". Å si at noen har født to tvillinger, blir jo tullete. Men man kan jo være i den situasjonen at man kjenner én tvilling. Man kan jobbe med én tvilling, eller man kan jobbe med to tvillinger. Man kan gå i klassen med bare én tvilling, eller man kan gå i klasse med begge tvillingene i et par, altså to tvilinger. Rygge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #9 Del Skrevet 6. mars 2009 Rygge Om du leser innlegget, så ser du at jeg har slått ordet opp i ordboken Og der står det at rygge betyr å bevege seg baklengs. Ikke at det betyr å bevege seg bakover. Så jeg vet ikke helt hva du vil med svaret ditt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 6. mars 2009 #10 Del Skrevet 6. mars 2009 "Begge to" er også samme greia. Smør på flesk kan man vel kanskje si? Begge to er da nødvenig å si i mange setninger. F.eks hvis noen spør om jeg og mannen gleder oss til å bli foreldre så vil jeg jo svare "Ja, vi gleder oss begge to". Det går jo ikke an å si "Ja, vi gleder oss begge" På samme måte er det vel med rygge bakover og to tvillinger, det er jo avhengig av sammenhengen om det er smør på flesk eller ikke. Jeg kan dog ikke huske selv at det har vært nødvenig å presisere at jeg rygger bakover, så akkurat det høres nok i de fleste tilfeller rart ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 6. mars 2009 #11 Del Skrevet 6. mars 2009 Om du leser innlegget, så ser du at jeg har slått ordet opp i ordboken Og der står det at rygge betyr å bevege seg baklengs. Ikke at det betyr å bevege seg bakover. Så jeg vet ikke helt hva du vil med svaret ditt? Nei, det vet ikke jeg heller lenger. Bare glem det, ok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferdigdatet Skrevet 6. mars 2009 #12 Del Skrevet 6. mars 2009 Hvis jeg var to hvalper kunne jeg leke med hverandre :gjeiper: Når jeg bodde i Sverige hadde jeg ei venninne som sa "Stenge på" (betyr sette på)....de fleste fra Småland sier det! Merkelig irriterende... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 6. mars 2009 #13 Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Hvis jeg var to hvalper kunne jeg leke med hverandre :gjeiper: Når jeg bodde i Sverige hadde jeg ei venninne som sa "Stenge på" (betyr sette på)....de fleste fra Småland sier det! Merkelig irriterende... Jeg tar meg den frihet å rette på deg, jeg. Dette er jo et språkforum ;-). Det heter "Da jeg bodde i Sverige ..." Endret 6. mars 2009 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FangeLiv Skrevet 7. mars 2009 #14 Del Skrevet 7. mars 2009 Hvis jeg var to hvalper kunne jeg leke med hverandre :gjeiper: Når jeg bodde i Sverige hadde jeg ei venninne som sa "Stenge på" (betyr sette på)....de fleste fra Småland sier det! Merkelig irriterende... Hva sier folk fra andre deler av Sverige da? Sette på, som norsk? Veldig mange sier "Ja, det har jeg kjempelyst til" og "Ja, helt enig" og slike ting samtidig som de rister på hodet. Det er så rart, og når du først begynner å legge merke til det er det utrolig mange som gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilja Skrevet 10. mars 2009 #15 Del Skrevet 10. mars 2009 Å rygge betyr ifølge ordboken å bevege seg baklengs. Men man kan jo forsåvidt bevege seg baklengs fremover. For eksempel kan man stå med ryggen mot innsjekkingsskranken og rygge fremover i køen. Da går man baklengs, men man beveger seg fremover i køen. Når man sier at man rygger bakover, så tenker jeg at man da mener at man rygger vekk fra noe. Når man rygger mot noe, så rygger man fremover. I noen situasjoner kan man også si "to tvillinger". Å si at noen har født to tvillinger, blir jo tullete. Men man kan jo være i den situasjonen at man kjenner én tvilling. Man kan jobbe med én tvilling, eller man kan jobbe med to tvillinger. Man kan gå i klassen med bare én tvilling, eller man kan gå i klasse med begge tvillingene i et par, altså to tvilinger. Devil's advocate... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilja Skrevet 10. mars 2009 #16 Del Skrevet 10. mars 2009 Veldig mange sier "å spørre et spørsmål". Jeg lærte på skolen at det heter "å stille et spørsmål", men det er kanskje ok å spørre spårsmål i disse dager... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 11. mars 2009 #17 Del Skrevet 11. mars 2009 Veldig mange sier "å spørre et spørsmål". Jeg lærte på skolen at det heter "å stille et spørsmål", men det er kanskje ok å spørre spårsmål i disse dager... Det er verken ok å spørre spårsmål eller spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 11. mars 2009 #18 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) I Bergen sitter vi på kaffe. - På potetene også. To tvillinger går det greit å jobbe sammen med. De behøver jo ikke å være i slekt med hverandre. Og ikke kjeft på The Kitten. H*n ble bare litt ivrig, og fikk en prematur publikasjon... Endret 11. mars 2009 av Kamikatze Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 11. mars 2009 #19 Del Skrevet 11. mars 2009 I Bergen sitter vi på kaffe. - På potetene også. To tvillinger går det greit å jobbe sammen med. De behøver jo ikke å være i slekt med hverandre. Og ikke kjeft på The Kitten. H*n ble bare litt ivrig, og fikk en prematur publikasjon... Det er bra du forsvarer meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stillest vann Skrevet 11. mars 2009 #20 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) slettet Endret 11. mars 2009 av Stillest vann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå