Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har gått nå i flere måneder med forkjølelsessymptomer som kommer og går. Nå sitter jeg f.eks med hovne mandler (kjennes i hvertfall slik ut), vond hals og ubehagelig varm bare jeg gjør småting. Så går det over i løpet av en dag, maks to, og jeg er fin noen dager. Så blir jeg kanskje snufsen i nesen og begynner å hoste, og det går over i løpet av noen timer - og slik fortsetter det. Av og på. Flere dager i uken, nesten hver dag nå i det siste. Symptomene varierer fra å være så svake at de nesten ikke merkes til å bli så sterke at jeg føler meg skikkelig forkjølet. Men de går alltid over i løpet av noen timer, maks en dag eller to, før de kommer tilbake igjen.

Jeg har bestilt legetime, men han hadde ikke noe ledig før 31. mars. I mellomtiden noterer jeg opp hvilke dager jeg har hvilke symptomer. Jeg har fått tatt en blodprøve og bekreftet at jeg ikke har noen bakterieinfeksjon i kroppen. Så siden jeg nå likevel må gå her og vente en måneds tid, så lurer jeg på om noen her har vært borti noe lignende og har forslag til hva dette kan være?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Har det noenlunde på samme måte.

Allmenlegen min fant ikke ut stort. Men nå har jeg fått ny lege så kanskje jeg skal ta det opp med henne senere.

Men jeg tror det kan være allergien.

Vet jeg er allergisk for støv og midd, så jeg har engentlig roet meg ned med at det er årsaken.

På vinteren går jeg stort sett hele tiden med varierende tett nese, hoste, nysing, tetthetsfølelse i halsen og periodevis feberfølelse (måler jeg feber er det ingenting el. svært lite,, men så får jeg skjeldent feber og har lav kroppstempratur fra før)

Det er gjerne værst om vinteren, derfor tror jeg det er allergien. En er inne mer og ikke lufter like mye som på sommeren. Samtidig som en gjerne har mer klær i omløp i huset (mye ytterklær, tykkere klær ets.)

Jeg vet også at jeg har overfølsomme slimhinner i halsen. Som gjør at jeg blir svært tett i hals\ bryst (sårhetsfølelse i halsen), rennende øyne og nese. Spessielt ved sterke\ ubehagelige lukt og gasser (alt fra parfyme, vaskemiddler og krydder)

Reagerer også ekstra slik når det er fuktig og tåkete. Blir gjerne mer ømtårlig for lukt\gass i slikt vær.

Blir ofte sliten raskere og orker ikke like mye som vanlig i når jeg er mest tett. Det tror jeg kan ha med at nesen, halsen virker tettere. Som gjør at det blir tyngre å ha fri pust gjennom nese og munn.

Når du skriver opp når du får sykdomstegnene.

Skriv opp om du er ute eller inne og hvilke rom du er i

Skriv og opp om du legger merke til noe konkret rundt deg som du kanskje kan reagere på (eks. tåke\ damp\fukt, mye støv, klær, lukt ets.)

Skriv også opp hva du spiste i forkant.

Da er det enklere å se om det kan være noe sammenheng om symptomene kommer gjenntatte ganger i samme situasjon.

(Var slik jeg ble misstenksom på at jeg hadde allergi. Har vært plaget med symtomene i mange, mange år. Spessielt ille i vinterhalvåret)

Ironisk nok reagerte jeg og på den medisinen jeg fikk for plagene.

Så jeg har måtte lært meg å leve med det uten å bruke noe medisiner.

Unngår bla. å være ute når det er mye tåke og mye støvete rom. Vasker litt oftere en ellers. Byttet ut sterk parfyme\ vaskemiddel med mye lukter. mm.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes også det kan høres ut som allergi. Men du kan jo be legen ta litt flere blodprøver enn for å teste allergi, f eks sånn senkning som ikke er CRP, blodprosent o.l.

Skrevet

Allergi, ja. Det har jeg faktisk ikke tenkt på siden jeg ikke har noen allergier fra før (som jeg vet om). Jeg trodde allergiske reaksjoner var mer kløe i halsen, rennende øyne og tett nese. Jeg visste ikke at man kunne få vondt i halsen, bli varm og slikt også av det.

Takk for tips!

Gjest Gjest
Skrevet

Det høres veldig ut som allergi ja. Det kan være du er allergisk mot midd eller husstøv, eller tresortene som begynner allerede på vinteren.

Jeg er slik i formen som du beskriver, og det er veldig plagsomt. Jeg reagerer på lukter, som parfyme, tøymykner, røyk etc, og prøver å unngå det.

Du kan jo prøve å kjøpe en pakke allergitabletter reseptfritt, siden det er en stund til du skal til legen. Om du ikke er allergisk er det ikke noe farlig å ha brukt dem et par uker.

Skrevet (endret)

Får ta et lite ekstraraid i husarbeid i helga, og se om det hjelper litt. Vi røyker ikke, jeg bruker ikke parfyme og vi bruker Neutral vaskemiddel og tøymykner. Men vi har dyr, da, og da blir det jo alltid mer hår. Jeg har heller aldri hatt noen allergiske symptomer mot noe før. Takk for tips! Men er det altså ufarlig å gå på allergitabletter om man ikke har allergi?

Endret av Tabris
Gjest Gjest
Skrevet

Du får be samboern din ta raidet - min samboer har husstøvallergi og blir tettere når han gjør husarbeid (dvs, før vi fikk støvsuger med hepafilter). Det kan godt henge i noen timer eller dager også, virker det som. Kast ut tepper om dere kan, vask dyner og puter av og til. Lurt at du skal skrive ned når du blir tett - og hvor, gjerne hva slags vær om du er utendørs o.l. Jeg tror forøvrig det er mer sannsynlig at du er allergisk mot støv eller pollen, enn dyra dine.

Det er ikke farlig å ta allergitabletter selv om man ikke skulle være allergisk, men det er vel ikke bra å bruke dem over tid når det ikke er nødvendig, da de har noen bivirkninger (ødelegger slimhinnene i hvert fall). Jeg har egentlig ikke så mye greie på det, men kan allergitablettene dempe slike symptomer som skyldes andre ting enn allergi? Du bør ikke ta dem i dagene før du skal til lege/ta blodprøve for at det skal kunne påvises histaminer, tror jeg.

Skrevet (endret)

Ja, jeg leste nettopp på nett at man ikke bør ta allergimedisin 5-7 dager før legebesøk (allergitester).

Håper også at det er støv/pollen, og ikke dyrene. Men jeg synes ikke å merke noe ekstra når jeg er oppe i dyrene heller. Og hvis det er støv, så vil jeg jo merke om jeg blir dårligere etter mer husarbeid.

Endret av Tabris
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har egentlig ikke så mye greie på det, men kan allergitablettene dempe slike symptomer som skyldes andre ting enn allergi?

Grunnen til at jeg spør om dette er fordi en jeg kjenner gikk og var tett over tid, og fikk påvist en allergi (hadde ikke vært allergisk før). Etter enda en tid, hvor han ikke ble ordentlig bra, ble det påvist alvorlig sykdom (med organisk skade (?) som ville vistes på en senkningsprøve). Derfor lurer jeg på om allergien oppsto fordi kroppen allerede slet med en sykdom, om den oppsto uavhengig av denne eller om allergisymptomene var et utslag av den (i såfall) underliggende alvorlige sykdommen?

Mener absolutt ikke å skremme deg, og tror heller ikke det er grunn til bekymring!

Jeg leste i et annet innlegg at du har en hjertefeil, du tror ikke den kan virke inn (men når det gjelder den kjenner du antagelig utslagene og symptomene fra før) og gi pustevansker som kan forveksles med tetthet? Litt på siden, men jeg hadde angstsymptomer med diverse muskelspenninger i overkroppen en stund, og det ga periodevis hoste (halsen snørte seg) og innimellom snufsete nese. Det virker som angst og hjertesymptomer kan være til forveksling like, derfor tanken slår meg.

Men herlighet, nå driver jeg og skremmer. Det var absolutt ikke meningen, faktisk.

Skrevet (endret)

Hehe, neida, det går fint. Regner med legen tar de tester som trengs. Men, nei, jeg tviler på at hjertefeilen slår inn her siden det eneste jeg merker til den er at jeg har utrolig dårlig kondis. ;) Ja, også muligens noe dårligere immunforsvar for forkjølelse/influensa, men regner med jeg har vokst fra meg det siden jeg ikke har hatt kraftig utslag av det på mange år.

Det eneste jeg tenkte på var om allergimedisin ikke var anbefalt for de som har hjertefeil. Men det kan jeg jo også ta opp med legen.

Endret av Tabris
Gjest Gjest
Skrevet

Det kommer kanskje an på typen hjertefeil? Lurer på om det er noen man kan ringe om sånt før man kommer seg til legen? Tviler uansett sterkt på om det er farlig å ta tabletter et par-tre dager for å se om du merker forskjell. Tablettene virker vel stort sett raskt om det er snakk om allergi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...