Gå til innhold

Mazda 6


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Mazda har fortiden en kampanje hvor man kan få en Mazda 6 stasjonsvogn 2.0 DE 140 hk (utstyrspakke Advance inkluderer automatisk klimaanlegg, 17"lettmetallfelger, regnsensor+cruisekontroll) til kr 327 000. I tillegg kan man velge ekstrautstyr til en verdi av kr 15 000 (eks hengerfeste+met lakk+lastestativ). Tilbudet inkluderer i utgangspunktet ikke vinterdekk, men jeg har fått signaler om at det er en forhandlingssak.

Jeg er ikke særlig bevandret i bilverden. Er det noen som har synspunkter om dette er godt tilbud og en god bil for vårt bruk?

Vi er to voksne+baby. Vanlig kjøremønster med turer til hytta i ny og ne. Vi vil gjerne ha et barn til om et par år og vurderer på sikt å skaffe oss hund. Vi vurderer også Ford Focus, men er bekymret over at denne kan bli noe liten på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prisen kan jeg egentlig ikke si så mye om, men det høres jo i mine ører ut som en ok pris. Vinterdekk er noe mange Mazdaforhandlere leverer med bilen i disse dager, hvor de reklamerer for bilen til 2008-pris. Forhandle deg frem til alufelger på vinterdekkene, du vil merke en klar forskjell om du kjører i områder med mye snø.

Har tittet en del på Mazda 6 selv, og jeg rett og slett elsker dem! Den eneste grunnen til at jeg ikke har gått for en slik, er at jeg trenger et litt større bagasjerom.

Mazda 6 er vel den "fornuftigste" bilen på norsk marked idag som er definitivt best mht. brukervennlighet, kvalitet, kjøreglede og i tillegg er sikkerheten høy også.

Mazda har endelig fått automatkasser som er til å stole på, det har definitivt vært en del tull med automatgir på spesielt den første generasjonen Mazda6 (og modeller før det). Samtidig må jeg skryte mye av den sekstrinns manuelle kassen de også leverer, den er rett og slett fabelaktig kombinert med en sterk motor.

Til å være forhjulsdrevet har bilen usedvanlig lite såkalt torque-styring, når du gir kraft til drivhjulene foran så "vandrer" bilen svært lite sideveis slik sterke forhjulsdrevne biler ofte gjør. Mazda 6 formidler kraften som en mester og er aldri overraskende eller skummel å kjøre.

Hadde gleden av å kjøre en slik et par timer i fjor sommer, på langkjøring, og det var rett og slett vanskelig å levere den fra seg. Jeg satt godt og bilen var skamgøy å kjøre.

Jeg har ikke skrudd på siste generasjon selv, men om den stiller i samme kvalitetsklasse som de to generasjonene før så er det sjeldent noe feil eller dårlige løsninger å finne.

Motorene er gode (spesielt bensinmotorene), girkassene er presise og samtidig ganske sporty, setene har blitt gode for en normal europeer, det elektriske er bra. Pluss at bilen ikke er dønn kjedelig å kjøre eller se på.

Jeg vil absolutt påstå at kvaliteten overgår den såkalte "Toyota-kvaliteten" med god margin.

I tillegg har jeg sjeldent opplevd å møte vanskeligheter med service eller deler til Mazda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne hjelpe, håper du blir fornøyd! Blir nesten litt misunnelig, må innrømme det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Bare hyggelig å kunne hjelpe, håper du blir fornøyd! Blir nesten litt misunnelig, må innrømme det ;)

Dine innspill illustrerer hvorfor stiller bilspørsmål på kvinneguiden. Et av de ytterst få diskusjonsfora hvor man faktisk får relevante og gjennomtenkte svar. Jeg håper jeg kan plage deg eller andre med ytterligere to spørsmål:

Jeg har funnet ut at jeg kan få enten en 2.0 l diesel 140 hk med advance utstyrspakke eller en 1.8 l bensin 120 hk med advance pluss pakke til omtrent samme pris (NOK 323.000). I begge tilfeller får jeg med utstyrspakke til verdi av 15.000 (velger hengerfeste, met lakk og takstativ) og vinterdekk. Frakt og registreringskostnader er inkludert. Jeg skal prøvekjøre i helgen, men lurer på om noen har innspill på disse motoralternativene. Vi kjører ca 12.000 km årlig med noen langturer innemellom. Bilen kommer ikke til å trekke campingvogn, men antagelig en sjelden gang en henger.

Selv heller jeg til bensinmotoren på grunn av at vi kjører relativt lite og neppe trenger trekkraften til en dieselmotor. I tillegg inneholder advance pluss pakken adaptive bi xenon fronlykter, parkeringssensor foran/bak, bluetooth handsfree og oppgradert stereo, utstyr som jeg absolutt vil sette pris på.

I den forbindelse har jeg også fått tilbud fra to ulike forhandlere på demobiler. Begge 1,8 liter bensin med advance pluss med met lakk og hengerfeste. Den ene er priset til 309.000 den andre til 312.000. Bilene er 2009-modeller og har begge gått ca 2000 km. Er det noen som har synspunkter om prisavslaget på ca 12.000 i forhold til en helt ny bil er brukbart? For meg er dette en helt fremmed verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg faktisk aldri har kjørt 1.8 bensin i nye Mazda6, jeg kan dermed ikke uttale meg så mye om den. Men, jeg har hørt bare positivt om den og jeg har til dags dato ikke hatt spesielt problemer med å anbefale en Mazda bensinmotor.

Nå er jeg selverklært diesel-pasifist i personbiler, hehe, men 2.0D som jeg kjørte var helt ok. Utrolig sprek og ikke spesielt grådig i matfatet.

Personlig tror jeg nok at jeg ville valgt en bensinmotor. Jeg er desverre usikker på om 2.0 bensin blir tatt inn til Norge lengre, men det er den definitive motoren jeg personlig ville valgt, tross en litt høyere pris.

Jeg har kjørt en god del med forrige generasjon Mazda6, og 2l bensin var rett og slett ubeskrivelig. Legger også merke til at verdien på disse modellene holder seg vesentlig høyere enn de andre motorene, med unntak av 2.3.

Ut fra din egen vurdering så tror jeg at jeg holder med deg, med tanke på utstyret du nevner.

Må korrigere meg selv litt på et annet punkt, i forrige innlegg kommenterte jeg 6trinns manuell kasse, den får du ikke på 1.8literen.

I disse dager kan det lønne seg å høre med forskjellige forhandlere om hva avslag du kan få, som illustrasjon så kjøpte nettopp en veninne en bil hvor hun fikk hele 40.000 i avslag pluss nye vinterhjul montert på bilen, og takboks.

Nå er nok det et ekstremtilelle, og 12.000 er en del penger det og, men jeg tror nok du kanskje kan få høyere avslag. Prøv i alle fall å få en pakke med mer utstyr i bilen.

Kan jeg gi et lite tips også? Om du kan, prøv å få en bil som ikke er sølvgrå, sort eller mørk grå. Når du skal selge bilen så vil det definitivt være flest av disse fargene, siden dette er safe-fargene forhandleren har tatt inn. Det vil være vanskeligere å få høyest mulig pris når din bil bare blir en likedan som de andre. Det er utrolig forfriskende å se en rød bil idag.

Endret av WildThing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Takk igjen!

Så vidt jeg har skjønt vil Mazda fortsette å tilby 2.0 bensin i Norge, men jeg har dessverre ikke råd til en slik motor. Det blir for øvrig neppe grå, sølv eller sort bil, tror jeg går for blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, blått er lekkert! *enda mer misunnelig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå vil jeg nok tro at diesel versjonen vil være betydelig lettere å få solgt den dagen du skal kvitte deg med bilen igjen og dette vil du nok også merke på verdien du får igjen for bilen. Diesel eller bensin er for mange det store spørsmålet og selv var jeg en helt klar bensin kar før...., men nå blir det ikke noe annet en diesel på meg lenger grunnet de fordeler denne gir på sikt.

Selv om du ikke kjører mer enn ca 12000 i året så vil du nok oppleve fordeler med diesel, som mindre giring i motbakker grunnet høyere dreiemoment. Skulle man ha automatgir så vil nok denne gå betydelig lavere hva gjelder liter pr 100km enn en bensiner. Evntuelle forbikjøringer eller kjøring med tilhenger vil også kunne gjøres uten å føle at man har mye mer last enn man faktisk har. Nå mener jeg å huske at diesel utgavene også kan trekke 100kg mer enn bensin utgavene om jeg ikke tar helt feil.

Jeg har også vært innom tanken om å skulle kjøpe en Mazda 6, men fant ut at jeg nok venter enda 1 år før man handler bil. Nå er problemet her i gården at man har lagt sin elsk på en viss Honda Accord Touring (stv) som bare er en helt utrolig flott bil det også. Joda den ligger ca 70 000.- opp i pris, men etter å ha prøvekjørt dem begge så ble jeg faktisk så forelsket at jeg valgte å utsette hele bilkjøpet. Forskjellene er mange hva gjelder teknikk, utseende, løsninger osv, men hva gjelder kvalitet tror jeg at disse bilene ligger veldig tett opptil en annen og at man nok kan være trygg på å ha problemfritt bilhold i mange år fremover.

Ønsker deg uansett lykke til med valget og håper at du finner akkurat hva du skulle måtte ønske og at bilen lever opp til dine forventninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...