Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette hører kanskje mer til kropp og helse-området men jeg vet om en som leser litt for mye der... så jeg skriver heller her for jeg føler at jeg trenger hjelp :)

Jeg sliter med mye rart. jeg klarer ikke å konsentrere om det jeg leser og skriver og jeg ser helt forferdelig ut. fy søren som jeg har forandret meg!! i første halvår hadde jeg veldig høye karakterer, og helsen, vettet, selvsikkerheten og familieforholdet var perfekt!! nå er ALT ødelagt!

nå er håret mitt supertynt og livløst, ansiktet er helt forferdelig, og jeg er irriterende nok tykkere enn jeg var før. det er ingen sjangs til å overtale noen i å betale for at jeg går på treningssenter og her sitter jeg og koker. i tillegg har stemmen min forandret seg, jeg sier bare dumme ting og jeg har på en lang stund ikke klart å jobbe effektivt med noen ting..

hver gang jeg sitter og leser så kommer disse tankene i hodet. det er så mange ting jeg vil gjøre. vil sende en jobbsøknad for å tjene penger til å kunne ta vare på meg selv. vil velge bra fag og drive med noe jeg har lyst til. vil jo leve et godt liv!!

har dere noen råd om hva jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med legen din. Kan være du har en lett depresjon og det er ikke lett å komme ut av på egenhånd.

Skrevet

Det kan også være at du er syk, mangler vitaminer/mineraler. Gå til en lege og få en utredning for å utelukke slike ting først og fremst, det er altfor mange leger som syns det er lettvint å sette diagnosen "deprimert" o.l uten å utelukke fysiske årsaker. Hvis ikke fysiske feil blir oppdaget i tide, så kan det få kroniske følger.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er litt redd for at det kan være noe galt med meg psykisk.. dette halvåret har den endret seg noe voldsomt. er mer glemsk og somlete enn før.. øynene mine ser mindre ut og de tynne blodårene synes rett under huden på øynene. Resten av ansiktet er rett og slett grå! jeg ser seriøst utrolig syk ut :( skal nok bestille en time på torsdag ..

Skrevet

Det kan være psykisk, men det er viktig at du utelukker fysiske årsaker først og fremst. Som sagt kan man bli svært syk av mangelsykdommer, og hvis de ikke behandles i tide kan det gi større kroniske plager.

Håper du finner ut av det :)

Gjest Gjest
Skrevet
Det kan være psykisk, men det er viktig at du utelukker fysiske årsaker først og fremst. Som sagt kan man bli svært syk av mangelsykdommer, og hvis de ikke behandles i tide kan det gi større kroniske plager.

Håper du finner ut av det :)

Ok. Jeg har forresten tatt blodprøve hos legen for et par måneder siden for å se om jeg hadde nok jern. Han sa at jeg ikke hadde anemi og anbefalte meg jerntabletter.. men jeg vurderer å ta en ct-caput av hodet.. kanskje det kunne vise til noe mer? :S

jeg tenker seriøst på dette her hver eneste dag.. at det er noe galt med den støgge hjernen..vil også dra til fastlegen igjen og ta andre blodprøver men det blir nok for store utgifter for vennen min.. :( skal jeg heller satse på røntgen? :S

Skrevet (endret)

Koster det så mye å ta ct av hodet da? :klø:

Nå er det veldig mye mer enn jern o.l som kan sjekkes hos lege. Jeg ble veldig syk i fjor, og siden vanlige legeprøver ikke viste noe, så jeg forlangte å bli sendt til en indremedisiner for utredning. Der sjekker de mye mer i dybden og i større skala, bl.a fant jeg ut at jeg hadde kraftig d-vitamin mangel som måtte behandles medisinsk.

Det var visst mer vanlig blant folk enn det man trodde, og særlig skummelt var det fordi symptomene på det er såpass diffuse slik at leger sjeldent sjekker det. Og jeg har lært nå at den type mangel kan føre til langt mer alvorlige ting enn litt "beintrøbbel", så jeg er glad det ble oppdaget :)

Nå har jeg en kronisk sykdom uavhengig av mangelsykdommen, men å ha mangelsykdom i tillegg gjorde meg ikke akkurat noen tjenester.

Edit: Hvis du fikk beskjed om å ta jerntabletter, har du tatt det som foreskrevet?

Endret av Pjukset
Gjest milla-lilla
Skrevet
Ok. Jeg har forresten tatt blodprøve hos legen for et par måneder siden for å se om jeg hadde nok jern. Han sa at jeg ikke hadde anemi og anbefalte meg jerntabletter.. men jeg vurderer å ta en ct-caput av hodet.. kanskje det kunne vise til noe mer? :S

jeg tenker seriøst på dette her hver eneste dag.. at det er noe galt med den støgge hjernen..vil også dra til fastlegen igjen og ta andre blodprøver men det blir nok for store utgifter for vennen min.. :( skal jeg heller satse på røntgen? :S

hvorfor skal du ta jerntabletter hvis du ikke har anemi? er ikke anemi det samme som jernmangel? eller er bare anemi en veldig alvorlig form for jernmangel?

Gjest milla-lilla
Skrevet
Koster det så mye å ta ct av hodet da? :klø:

Nå er det veldig mye mer enn jern o.l som kan sjekkes hos lege. Jeg ble veldig syk i fjor, og siden vanlige legeprøver ikke viste noe, så jeg forlangte å bli sendt til en indremedisiner for utredning. Der sjekker de mye mer i dybden og i større skala, bl.a fant jeg ut at jeg hadde kraftig d-vitamin mangel som måtte behandles medisinsk.

Det var visst mer vanlig blant folk enn det man trodde, og særlig skummelt var det fordi symptomene på det er såpass diffuse slik at leger sjeldent sjekker det. Og jeg har lært nå at den type mangel kan føre til langt mer alvorlige ting enn litt "beintrøbbel", så jeg er glad det ble oppdaget :)

Nå har jeg en kronisk sykdom uavhengig av mangelsykdommen, men å ha mangelsykdom i tillegg gjorde meg ikke akkurat noen tjenester.

skal ikke stjele tråden her, men, er det noen symptomer i det hele tatt på d-vitamin-mangel? jeg skulle gjerne ha sjekket vitamin og mineral-status, men hos fastlegen kan man jo ikke sjekke alt. er det bare å spørre om å bli sendt til indremedisiner?

Skrevet
skal ikke stjele tråden her, men, er det noen symptomer i det hele tatt på d-vitamin-mangel? jeg skulle gjerne ha sjekket vitamin og mineral-status, men hos fastlegen kan man jo ikke sjekke alt. er det bare å spørre om å bli sendt til indremedisiner?

Symptomene er ofte diffuse og vage, fordi de minner om vanlige allminnelige plager. Har man hatt mangel i lang tid kan symptomene utarte seg som tretthet og muskelplager, f.eks. Mangel på dvitamin vil føre til nedsatt immunforsvar, forskning viser også at mennesker med alvorlige sydommer, f.eks kreft, alzheimer etc, lider av dvitamin mangel.

Legen din kan nok også teste denne mangelen hvis du ber om det spesifikt. Ja man kan be om å bli utredet hos indremedisiner, men det er gjerne lang ventetid for å få time. Dette er mer vanlig ved lengre tids sykdom.

Hvis du ber om full vitamin og mineralutredning hos legen, så får du det :)

Gjest Gjest
Skrevet

men for å få bestilt time til torsdag så bør jeg ta en riktig avgjørelse, enten dra til legen eller ta røntgen bilde.. blir så teit dette her :( jeg føler liksom at hele den indre prosessen i kroppen har stoppet (er alltid sliten, føler meg verken glad, smart, eller sulten*selvom jeg spiser måltidene mine* alt det jeg vil gjøre er å ''sove''. klarer ikke å lære noe som helst.. dessuten kommer ikke mens lenger, og jeg går veldig sjeldent på toalettet. magesekken kjennes hard-har ikke fått noe ut på flere dager.(som da er tilleggsproblemer..) og som sagt, så ser jeg syk ut også.. :S :(. har så lyst til å bli frisk og opplagt igjen. vanskelig å si om CT kan vise noe men jeg tenker mer på stoffer i kroppen som jeg ikke har som dermed gjør at hjernen ikke sender noen signaler til kroppen (altså at den indre prosessen ikke er normal) er redd alt dette kommer fra huet as.. tror dere ct kan vise noe?

Skrevet

Du kan faktisk både ta CT og blodprøver. La legen din ta seg av deg.

Gjest Gjest
Skrevet

Endel av dette du nevner her kan tilskrives bivirkninger av hormonprevenjon om det er aktuelt?

B12 er også noe som bør kikkes på.

Gjest Gjest
Skrevet
Du kan faktisk både ta CT og blodprøver. La legen din ta seg av deg.

Ok. skal gjøre alt jeg kan for å få bestilt time. har time hos hudlegen i morgen hos Aleris.. er det noen som vet hvor det egentlig befinner seg? det er på Strømmen men hvor, nøyaktig?

Gjest Gjest
Skrevet
Ok. skal gjøre alt jeg kan for å få bestilt time. har time hos hudlegen i morgen hos Aleris.. er det noen som vet hvor det egentlig befinner seg? det er på Strømmen men hvor, nøyaktig?

jeg fant det ut selv jeg ^^ hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...