Gå til innhold

Hveteallergi

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Gjest123_*
Skrevet

Hei :)

Har lest litt om cøliaki, men det er èn ting jeg ikke forstår.

Har man cøliaki selvom det bare er èn type mel man ikke tåler?

Jeg tåler ikke hvete, og lurer da på hvis jeg har cøliaki eller "bare" hveteallergi?

Og er det lurt å begynne med glutenfri kost da? Har hørt at man kan skade kroppen sin ved å spise ting man ikke tåler (spiser jo hvete jevnlig..) :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du har cøliaki kan du få det påvist ved å ta en blodprøve. Og om du har det tåler du ikke gluten i andre melsorter som (vanlig kontaminert) havre, rug og bygg. Cøliaki er såvidt jeg vet en autoimmun sykdom (kroppen reagerer på egne stoffer/enzymer/celler som prøver å bryte ned gluten, husker ikke helt). Når det gjelder glutenallergier finnes det flere varianter hvor man kan reagere på ulike bestanddeler av gluten. Det er endel forvirrende og misledende info om dette på nettet, blant annet på enkelte nett-doktorsider (lommelegen blant annet). Les det du finner på interesseorganisasjonene sine sider i stedet.

Det kan også hende du er intolerant mot hvete, ikke allergisk. Da er det ikke nødvendigvis gluten du reagerer på. Og da trenger du definitivt ikke kutte ut alt som inneholder gluten.

Jeg syns du skal gå til lege og fortelle at du tror/vet du reagerer på hvete, og be om å få undersøkt hva reaksjonene skyldes. Jeg vil tro allergier kan påvises, mens intolerane kanskje kan være vanskeligere. Det er såpass tungvint, tildels dyrt (glutenfritt koster mer) og i verste fall alvorlig å ikke tåle slike ting uten å få det diagnostisert, at det er vel verdt å komme seg til legen.

Gjest Gjest_Gjest123_*
Skrevet

Hei igjen :)!

Jeg har fått det påvist på blodprøver at jeg er allergisk mot hvete.

Gjest Gjest
Skrevet

Ok :) Da ville jeg forhørt meg nærmere med legen om hva i hvete du er allergisk mot og om det er mange ting du bør ta hensyn til. Du bør nok prøve å unngå hvete (og det spesifikke du er allergisk mot, f eks brukes noen hveteting i ferdigmat) så godt du kan, men trenge antagelig ikke å gå over til glutenfritt - selv om noen slike produkter sikkert kan være mer lettvinte å bruke enn å finne andre alternativer.

Skrevet

Nå svarer jeg i egenskap av glutenintolerant og ikke hveteallergiker, så det kan være jeg blander inn litt synsing.

Hvis du er allergisk mot hvete, trenger du vel ikke kutte ut all gluten, bare hvete.

Vær klar over at det finnes flere produkter som er "hveteinfiserte" enn man skulle tro. Druesukker f.eks. Det har aldri falt meg inn at druesukker kunne komme fra noe annet enn druer, men det kan det altså, blant annet hvete. :-s Masse lakris og også andre godterier er det hvete i. Billig fyllstoff :(

Det finnes jo en del glutenfrie produkter du kan ha nytte av, som glutenfri pasta, toro brun saus uten gluten(storhusholdningspose), glutenfri soyaolje etc, og kanskje bør du gå for glutenfrie havregryn f.eks? Brød fra bakeren er bakt i hvetebestøvede omgivelser og vil ikke være rent, selv om det ikke er hvete i ingrediensene. På den andre siden er mange glutenfrie brød bakt med hvetestivelse, så å gå over til dem ville vel ikke hjelpe deg det grann.

Sa legen noe om hvor nøye du skulle være? Det høres ut som om du burde ta en ny prat med vedkommede og få litt mer klarhet i hvordan du skall forholde deg!

Det kan jo hende at du kan søke om grunnstønad til fordyret kosthold fra nav når du ikke tåler hvete. Jeg har ikke så god oversikt over hva som står på listen over godkjente diagnoser eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...