Gå til innhold

Lek oppå garasjetak

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_vilde_*
Skrevet

Må bare forhøre meg litt. Jeg skjønner at jeg i de siste irriterer meg over mye så det er godt mulig jeg overreagerer. Vi er ganske nyinflyttet her og det er endel jeg har reagert på. Vi deler garasje med en av naboene(dobbelgarasje), og i går når jeg kom hjem lekte en av ungene dems og et annet barn oppå garasjetaket, altså over dems og VÅR garasje. De skulle selvfølgelig bare ta vekk snøen, men jeg reagerer på at de fikk lov til å leke der av mor. Jeg spurte om de hadde fått lov. De er jo ikke bare dems garasje, det er jo vår også og ingen har spurt meg om lov. Overreagerer jeg eller hadde dere bare latt være å bli irritert? Er det forresten normalt at unger leker oppå taket? Mine unger hadde aldri fått lov til dette, ikke bare å leke på taket, men heller ikke fordi vi nettopp deler med andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om de faktisk skulle ta vekk snø, hadde jeg synes det var greit, men da ville jeg gjerne at de hadde spurt/sagt ifra før, men om de bare lekte der, så..

Gjest Gjest_Vilde_*
Skrevet
Om de faktisk skulle ta vekk snø, hadde jeg synes det var greit, men da ville jeg gjerne at de hadde spurt/sagt ifra før, men om de bare lekte der, så..

ja de sa de skulle ta vekk snøen og det trengs jo i disse tider, det var det at de spør moren om å få lov og at det er greit selv om halparten av garasjen er vår, det er jo slettes ikke sikkert at vi synes det er greit. Men snøen er jo borte da iallefall :-)

Skrevet

hva er det du egentlig reagerer på?

at barna er på garasjen DIN eller at barna kan dette ned og slå seg??

Jeg har selv måkt ned snø fra hustak og garsje tak i helgen, og under snøen lå det også is. Det var glatt og jeg holdt på å dette ned... Egentlig en ganske skummel opplevelse...

Så om jeg hadde sett barn oppe på et garasje tak ville jeg vært mer bekymret for barna enn får garasjen........

Skrevet

Hun brydde seg sikkert om barnene, men det var jo ikke hennes, så hva skulle hun få gjort??

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Slik trådstarter har skrevet dette ser jeg ikke bekymring for barna, men at de kunne våge seg oppå HENNES garasje. Uten lov.

Jeg vet ingenting om det er gjerde langs kanten, om det er flatt tak eller noe. Trådstarter skriver ingenting om at barna var i fare.

Så trådstarter: hvis du reagerer på at barna fjerner snøen fra DIN garasje uten lov så overreagerer du. Dersom du derimot bekymrer deg for barnas sikkerhet så synes jeg det er helt kurrant.

Skrevet

Er enig med blondie65 her. Hvis det er barnas sikkerhet som gjør at du reagerer på dette så er jeg enig med deg at det er noe å reagere på. Husker selv da at jeg lekte på et tak da jeg var liten. Den leken endte med en del uker på krykker for å si det slik.

Gjest Gjest
Skrevet
Må bare forhøre meg litt. Jeg skjønner at jeg i de siste irriterer meg over mye så det er godt mulig jeg overreagerer. Vi er ganske nyinflyttet her og det er endel jeg har reagert på. Vi deler garasje med en av naboene(dobbelgarasje), og i går når jeg kom hjem lekte en av ungene dems og et annet barn oppå garasjetaket, altså over dems og VÅR garasje. De skulle selvfølgelig bare ta vekk snøen, men jeg reagerer på at de fikk lov til å leke der av mor. Jeg spurte om de hadde fått lov. De er jo ikke bare dems garasje, det er jo vår også og ingen har spurt meg om lov. Overreagerer jeg eller hadde dere bare latt være å bli irritert? Er det forresten normalt at unger leker oppå taket? Mine unger hadde aldri fått lov til dette, ikke bare å leke på taket, men heller ikke fordi vi nettopp deler med andre.

unger som tar vekk snø? var de sikret? foreslår at du ber de dra seg til h.....ned fra taket. Så kan du og naboen måke taket etterpå.

Gjest Gjest_Vilde_*
Skrevet

Jeg reagerte faktisk på begge deler og jeg snakket med ungene etterpå og sa de måtte være forsiktige for de kunne falle ned, det er skrått tak, men det er masse snø på sidene, så jeg vet ikke om de hadde slått seg så mye egentlig. De skulle jo ikke ta ned snøen fordi de måtte, men fordi de ville leke oppå der, det er ikke så mye snø på taket der at det må måkes. Og hvis det var måkinga, så er det ikke ungenes jobb..disse har akkurat begynt på skolen.

Og, ja faktisk så reagerte jeg også på at de var på mitt tak uten at det var greit for meg, men som sagt så er jeg klar over at jeg muligens overreagerte her. Skal prøve å ikke irritere meg neste gang de er oppå der eller andre steder de ikke skal være, for de er egentlig over alt..klatrer over gjerdene til de andre naboene, ødelegger hekkene rundt om kring og litt sånt.

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Jeg hadde reagert om andres unger klatret opp på vårt garasjetak. Hadde sagt fra at det ikke var greit. Både fordi takplatene kan bli ødelagt ved at det tråkkes og at jeg hadde følt mer ansvar dersom ungene datt ned og skadet seg.

At unger er på tak og herjer kan for så vidt være helt greit. Det kommer jo mye ant på hvor gamle ungene er og hvordan fallunderlaget er. 9 åringen min var på garasjetaket vårt og holdt på sammen med en kompis. Mye snø på bakken. Jeg sa at de skulle gå ned, ikke fordi jeg var redd de skulle falle, men pga jeg var redd det skulle bli skader på taket.

Skrevet

Bare en tanke: TS sier at de er ganske nyinnflyttet. Det kan jo være at dette har vært en "innarbeidet" praksis fra tidligere, og da er det vel ikke sikkert at nabobarnas mor har tenkt over at TS kunne ha en annen formening.

Jeg uttaler meg her ikke om hva som er rett eller galt, men kom bare på dette, fordi jeg selv har flyttet til et nabolag der de har "uskrevne regler" som har vært gjeldende i mange år, og som var nye og uvante for meg da jeg flyttet hit.

Gjest Gjest_Vilde_*
Skrevet
Bare en tanke: TS sier at de er ganske nyinnflyttet. Det kan jo være at dette har vært en "innarbeidet" praksis fra tidligere, og da er det vel ikke sikkert at nabobarnas mor har tenkt over at TS kunne ha en annen formening.

Jeg uttaler meg her ikke om hva som er rett eller galt, men kom bare på dette, fordi jeg selv har flyttet til et nabolag der de har "uskrevne regler" som har vært gjeldende i mange år, og som var nye og uvante for meg da jeg flyttet hit.

Nettopp derfor er det så vanskelig for meg å si ifra om ting som jeg ikke synes er helt greit. Jeg vil ikke være den nye sure nabodama som klager på alt. I dette boligområdet ser det ut som om alle ungene ferdes og gjør akkurat det de vil, jeg har unger selv, og mine får ikke lov til å holde på sånn. Alle naboene her er veldig hyggelige, så det er ikke så lett å si ifra heller. Men jeg mener dersom du ser ungen din er i ferd med å herpe en tuja-hekk som tilhører naboen, så kan du snakke til ungen din, men her er liksom alt lov, derfor blei jeg litt irritert når jeg så de holde på der oppe. Hva blir det neste liksom?

Gjest Gjest
Skrevet
Nettopp derfor er det så vanskelig for meg å si ifra om ting som jeg ikke synes er helt greit. Jeg vil ikke være den nye sure nabodama som klager på alt. I dette boligområdet ser det ut som om alle ungene ferdes og gjør akkurat det de vil, jeg har unger selv, og mine får ikke lov til å holde på sånn. Alle naboene her er veldig hyggelige, så det er ikke så lett å si ifra heller. Men jeg mener dersom du ser ungen din er i ferd med å herpe en tuja-hekk som tilhører naboen, så kan du snakke til ungen din, men her er liksom alt lov, derfor blei jeg litt irritert når jeg så de holde på der oppe. Hva blir det neste liksom?

Det er ganske stor forskjell på å herpe en tujahekk og å gå oppå et garasjetak som det i tillegg er snø på. Det skal noe til at man ødelegger garasjetaket ved å gå på det, når det i tillegg er beskyttet av snø. Jeg synes du overreagerer kraftig. Det er ikke bare DIN garasje, det er naboens også.

Skrevet (endret)

Jeg er ikke sikker... Men hvis ungene detter ned fra DIN garasje og blir invalide, har da ikke DU som eier av garasjen erstatningsansvar ovenfor dem? Mener jeg har hørt noe lignende ang. om unger går inn i andres hager og skader seg på trampoliner o.l.

Er det langt ned fra taket (du sa jo der var snø)? vet om folk som har blitt lam etter å ha fikset taket på garasjen sin og falt ned. Men da var det ikke snø. Jeg hadde ikke turt å la ungene leke oppå garasjetak ihvertfall! Enten det var mine eller andres unger. Et garasjetak kan alltids erstattes, men...

Endret av Jade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...