Gå til innhold

Semikolon


Koriander

Anbefalte innlegg

Jeg observerer fra tid til annen at jeg er en relativt ensom bruker av semikolon. :sjenert: I helgen sto det til og med en lengre aviskommentar (var det i Magasinet?) om at semikolonet må regnes som en kuriositet i språket :sukk:

Selv gjør jeg mitt beste for å holde tegnet i live; det har jo utallige anvendelsesområder! Etter dette urovekkende oppslaget er målet å bruke semikolon minst 10 ganger om dagen; her må alle kluter settes til :)

Noen andre svorne semikolon-tilhengere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg observerer fra tid til annen at jeg er en relativt ensom bruker av semikolon. :sjenert: I helgen sto det til og med en lengre aviskommentar (var det i Magasinet?) om at semikolonet må regnes som en kuriositet i språket :sukk:

Selv gjør jeg mitt beste for å holde tegnet i live; det har jo utallige anvendelsesområder! Etter dette urovekkende oppslaget er målet å bruke semikolon minst 10 ganger om dagen; her må alle kluter settes til :)

Noen andre svorne semikolon-tilhengere?

Jeg bruker også semikolon. Jeg tror noe av grunnen til at det ikke er utbredt, er at folk ikke vet når de skal bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes egentlig det brukes for mye, i og med at det faktisk brukes feil de aller fleste gangene jeg støter på det. Det ser ut til at majoriteten oppfatter det som lillebroren til kolon. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg bruker semikolon, men tror det har med at jeg er oppvokst med engelsk som førstespråk. Så vidt jeg vet er semikolon mer brukt på engelsk enn norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*

For noen måneder siden var det en fabelaktig artikkel i en av de tre store avisene (Aftenposten, Dagbladet eller VG) om akkurat semikolon. Og ja, det er som du skriver: det er et undervurdert tegn som burde brukes mye mer, men tror mange er usikre på NÅR det kan benyttes.

Artikkelen beskrev også en fransk forening som jobbet for å holde liv i semikolon! Hehe. Slik liker jeg.

Selv bruker jeg det titt og ofte; synes det er et godt tilskudd til skriftlig språk. Men nå er jeg jo overdrevent glad i semikolon, tankestreker og parenteser, da...

For ikke å glemme at semikolon faktisk er spørsmålstegn på gresk! Τι κάνεις; ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å glemme at semikolon faktisk er spørsmålstegn på gresk! Τι κάνεις; ;)

Haha, det visste jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Takk for link. Kunne du/noen likevel forklart meg litt mer inngående forsjellen mellom semikolon og komma. I tilfellet som ble nrukt hvor det skulle bindes mellom to settninger hva er da egentlig forskjellen til komma her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link. Kunne du/noen likevel forklart meg litt mer inngående forsjellen mellom semikolon og komma. I tilfellet som ble nrukt hvor det skulle bindes mellom to settninger hva er da egentlig forskjellen til komma her?

Jeg skulle gjerne ha forklart det, men jeg er dessverre håpløs til å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*
Haha, det visste jeg ikke!

Semikolon brukes når du kunne satt punktum, og du kunne satt kolon. Det vil si at setningene skal fungere med et punktum imellom seg, men de skal også være en naturlig fortsettelse av det du forteller. Semikolon viser at du er bevisst på det du skriver, siden du oppfatter/behersker nyansene.

Håper det hjalp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Semikolon brukes når du kunne satt punktum, og du kunne satt kolon. Det vil si at setningene skal fungere med et punktum imellom seg, men de skal også være en naturlig fortsettelse av det du forteller. Semikolon viser at du er bevisst på det du skriver, siden du oppfatter/behersker nyansene.

Håper det hjalp!

Det hjalp i all fall til å forklare hvordan det er annerledes fra et komma, da komma binder sammen en leddsettning og ikke to fullstendige settninger. Nå gjennstår det bare for meg å finne nyansene på hvordan det skiller seg fra punktum i praksis. Jeg får forsøke å være mer bevisst når jeg skriver, haha.

Takk for forklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker semikolon når jeg skriver på engelsk, noe jeg gjør mye mer enn på norsk. Jeg bruker det ikke når jeg skriver på norsk, synes det er mye vanskeligere, av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest
Semikolon brukes når du kunne satt punktum, og du kunne satt kolon. Det vil si at setningene skal fungere med et punktum imellom seg, men de skal også være en naturlig fortsettelse av det du forteller. Semikolon viser at du er bevisst på det du skriver, siden du oppfatter/behersker nyansene.

Semikolon har ingenting med kolon å gjøre. Semikolon er en mellomting mellom komma og punktum, ikke mellom punktum og kolon.

Som korrekturleser må jeg innrømme at jeg irriterer meg hver gang jeg ser at folk setter semikolon der det skulle vært kolon, eksempelvis foran oppramsinger og direkte replikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det hjalp i all fall til å forklare hvordan det er annerledes fra et komma, da komma binder sammen en leddsettning og ikke to fullstendige settninger. Nå gjennstår det bare for meg å finne nyansene på hvordan det skiller seg fra punktum i praksis. Jeg får forsøke å være mer bevisst når jeg skriver, haha.

Det skal alltid være komma mellom helsetninger. (Dersom du ikke bruker semikolon, da. :P)

"Jeg gikk hjemover, og hun gikk til skolen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest *Mim*

Jeg synes ofte jeg ser semikolon feil brukt. Joda, det er et kult tegn, men det er vel strengt tatt ikke så veldig bruk for det i norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*
Jeg synes ofte jeg ser semikolon feil brukt. Joda, det er et kult tegn, men det er vel strengt tatt ikke så veldig bruk for det i norsk?

For min del blir det som å si at vi ikke trenger både I og J i alfabetet. Bokstavene er jo så like hverandre at vi kunne erstattet alle J-er med I, og allikevel uttale ordene korrekt. Ihvertfall nesten. Minimal forskjell på "Ieg" og "Jeg", for eksempel.

Men om vi virkelig vil få frem nyansene, så tyr vi til de små tegnene/bokstavene som forteller nøyaktig hva vi mener. Semikolon er for meg et slikt tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
For min del blir det som å si at vi ikke trenger både I og J i alfabetet. Bokstavene er jo så like hverandre at vi kunne erstattet alle J-er med I, og allikevel uttale ordene korrekt. Ihvertfall nesten. Minimal forskjell på "Ieg" og "Jeg", for eksempel.

Men om vi virkelig vil få frem nyansene, så tyr vi til de små tegnene/bokstavene som forteller nøyaktig hva vi mener. Semikolon er for meg et slikt tegn.

Men det høres jo ikke engang ut som om du helt vet hva du gjør når du bruker det, i og med at du tror det har noe med kolon å gjøre ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Margrethe

Semikolon er et komma med punktum over - og bruken ligger derfor mellom punktum og komma et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...