Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #1 Skrevet 3. mars 2009 Ser omtrent forskjell fra dag til dag! Hadde regulering i barndommen. Fikk helt rette fine tenner. Har siden det hatt en slik streng på baksiden av tennene nede for å holde dem på plass. På tennene oppe derimot, har jeg ikke fått noe sånn. (regner med det er fordi man bruker plate de første månedene etter at strengen er tatt av) MEN! Jeg ser jo det at tennene oppe er i ferd med å bli skikkelig skjeve igjen... Og det er akkurat som det går fortere nå for tiden..ser omtrent forskjell fra dag til dag. Er litt redd for hvor dette skal ende...... Noen som har opplevd det samme? Og det jeg lurer på.. går det an å feste en slik streng på baksiden av tennene oppe NÅ? For å forhindre at de blir mer skjeve liksom... Noen som vet? Tror jeg må ringe tannlegen ja.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #2 Skrevet 3. mars 2009 Ser omtrent forskjell fra dag til dag! Hadde regulering i barndommen. Fikk helt rette fine tenner. Har siden det hatt en slik streng på baksiden av tennene nede for å holde dem på plass. På tennene oppe derimot, har jeg ikke fått noe sånn. (regner med det er fordi man bruker plate de første månedene etter at strengen er tatt av) MEN! Jeg ser jo det at tennene oppe er i ferd med å bli skikkelig skjeve igjen... Og det er akkurat som det går fortere nå for tiden..ser omtrent forskjell fra dag til dag. Er litt redd for hvor dette skal ende...... Noen som har opplevd det samme? Og det jeg lurer på.. går det an å feste en slik streng på baksiden av tennene oppe NÅ? For å forhindre at de blir mer skjeve liksom... Noen som vet? Tror jeg må ringe tannlegen ja. Ja, jeg har opplevd det samme. Mange år med regulering og så fikk jeg skjeve tenner veldig fort. I mitt tilfelle var det en visdomstann som presset sammen de andre tennene. Min norske tannlege så det ikke på bildene, og det måtte en tannlege i Polen til å skjønne hva som foregikk.
Helen Skrevet 3. mars 2009 #3 Skrevet 3. mars 2009 Jeg har streng på baksiden av fortennene, både opp og nede. Det har jeg hatt siden jeg tok av reguleringen for 11 år siden. Du bør ta kontakt med tannlegen å høre om det er mulig å sette på streng nå så det ikke forandrer seg mer. Det skulle være mulig å gjøre det hvis tennene ikke har flyttet for mye på seg.
alicia2 Skrevet 3. mars 2009 #4 Skrevet 3. mars 2009 Har en datter som opplever akkurat det samme.Hun gikk med regulering oppe pga at den ene fortanna lå en anelse over den andre(pga.fall som liten).Da det nærmet seg tiden for at hun kunne ta strengen av,ble tennene helt rette og fine,MEN,så skulle hun på en kontroll, og da strammet tannlegen av en eller annen grunn strengen HARDT,og allerede neste dag begynte skjevheten å komme tilbake.Da vi kom tilbake til tannlegen etter en stund,påpekte både vi o g assistenten dette ,fordi vi mente strengen burde slakkes på igjen og IKKE tas av denne dagen.Men tannlegen så bare dumt på oss og klippet strengen før vi fikk sukk for oss...!!! Og selv om hun brukte plate lenge etterpå,fortsatte tanna å vri seg litt,så nå er den snart over den andre fortanna igjen,hvis det ikke stopper nå da.. Dette irriterer meg grenseløst.for det koster jo endel kroner dette, og selvsagt er det også mye ubehag med å bruke regulering.Vet pr. idag ikke hva vi vil gjøre med saken,det er litt opp til henne selv også hva hun ØNSKER,men dette er ergerlig-hele greia har vært forgjeves jo!!
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2009 #5 Skrevet 4. mars 2009 Ja, jeg hadde streng i barndommen og nå, når jeg er 33, ser jeg at tennene glir mer og mer tilbake til posisjonen de hadde før reguleringen. Jeg har snakket med tannlegen om det, han sier at det er normalt, at tennene flytter på seg hele tiden, og at de har en iboende trang til å ville bevege seg "fram" i munnen, altså at sidetennene vil helle mer og mer i retning av fortennene. Jeg fikk fjernet en jeksel slik at det skulle bli litt mer plass i trengselen. Ser allerede nå, ett år etter, at det store hullet som var der jekselen hadde stått, holder på å tette seg mer og mer igjen av tennene bak som trenger seg fram. Ganske fælt dette, lurer på hvordan det vil se ut om 10-20 år...
alicia2 Skrevet 5. mars 2009 #6 Skrevet 5. mars 2009 Ja, jeg hadde streng i barndommen og nå, når jeg er 33, ser jeg at tennene glir mer og mer tilbake til posisjonen de hadde før reguleringen. Jeg har snakket med tannlegen om det, han sier at det er normalt, at tennene flytter på seg hele tiden, og at de har en iboende trang til å ville bevege seg "fram" i munnen, altså at sidetennene vil helle mer og mer i retning av fortennene. Jeg fikk fjernet en jeksel slik at det skulle bli litt mer plass i trengselen. Ser allerede nå, ett år etter, at det store hullet som var der jekselen hadde stått, holder på å tette seg mer og mer igjen av tennene bak som trenger seg fram. Ganske fælt dette, lurer på hvordan det vil se ut om 10-20 år... Det er synd at en bruker penger ,tid og krefter på noe som i mange tilfeller kan ende med å bli mislykket...Og det er ikke så lenge siden datteren min tok strengen av,likevel forandret det seg med en gang snart til slik det opprinnelig var..Surt!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå