Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et fenalår hengende på loftet, har fått det av svigerfar, og ifølge ham kunne det være ferdig speket/tørket i midten av februar under de rette forholdene, men jeg vet ikke om loftet mitt kvalifiserer til det. Det ble hengt opp i stabbur rundt oktober tror jeg, og jeg har hatt det hengende på loftet siden rett før jul.

Spørsmålet mitt er: er det noen måte å vite om det er ferdig annet enn å smake på det? Er ikke så lysten på å spise uferdig fenalår...

Videoannonse
Annonse
Gjest Ludovie
Skrevet

Jøss, så imponerende! Nå ble jeg misunnelig. :)

Jeg har ikke erfaring med fenalår, men jeg har erfaring med andre typer spekekjøtt. Som regel er det slik at man kan finne ut gjennom vekta hvorvidt det er ferdig eller ikke. Det gjelder altså å vite hvor mye vekt det skal ha mistet fra rå tilstand til ferdig tilstand. Kanskje det finnes tabeller på nettet?

Skrevet

Hmmm, aner ikke hvor mye det veide i utgangspunktet da, tviler på at svigerfar vet også, han bryr seg ikke så mye om detaljer. Heldig ja, men spurte etter et fenalår før jul til å bruke i jula egentlig, fikk ikke vite at det ikke var ferdig speket før jeg fikk det i hendene. <som sagt, svigerfar er ikke så nøye på detaljene :fnise: Jaja, blir fenalår til påske heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...