Gå til innhold

dere som spiser havregrøt...


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Har sett at det er en del av dere her som spiser havregrøt til frokost og lurer på hvor mye dere spiser av den? kan dere oppgi i havregrøten i tør tilstand i dl, samt hvor mye vann/melk dere bruker (oppskriften med andre ord:) Takk takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest O-Ren Ishii

Jeg koker opp 1 dl (40 g) vanlige havregryn med 2 dl vann. Lar det putre litt før jeg tilsetter en god slump skummet melk og lar det koke ett minutts tid. Tar av plata, tilsetter en klype salt og en stor ss cottage cheese, litt sukker og kanel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker opp ca 1 dl havregrøt (den typen som også har kruskakli i seg) med 2.5 dl vann. Har i et opphakket eple mens det koker, og salter litt til sist.

Vel fremme i skålen heller jeg over hakkede nøtter av ulike slag og har over flytende honning.

Kjempegodt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til frokost koker jeg opp 1,5 dl med gryn + ekstra kruskalki med 2 dl vann og 2 dl melk. Samt litt salt :)

Har på syltetøy, oppkuttet frukt eller kanel og smør.. *nam nam* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett at det er en del av dere her som spiser havregrøt til frokost og lurer på hvor mye dere spiser av den? kan dere oppgi i havregrøten i tør tilstand i dl, samt hvor mye vann/melk dere bruker (oppskriften med andre ord:) Takk takk

Her er litt oppskrifter:

2 dl havregryn

2 dl melk

3 dl vann

serveres med brunost og sukker

********

Kok opp 3,5 dl vann og 2 dl havregryn

ha i rosiner, raspet eple eller pære, litt oppdelt appelsin og litt yoghurt naturell med kanel og sukker om du ønsker

***********

1,5 dl havregryn,

2 dl melk,

0,5 dl cottage cheese

50 g frosne bær.

Tilsett gjerne sukker og kanel om ønsket

***************

Grøt i mikrobølgeovnen

1 porsjon

2 1/4 dl vann

1 dl havregryn

1/2 krm salt

Bland vann, gryn og salt i et dyp tallerken. Kok på høyeste effekt i 2 - 3 minutter. Rør om av og til og server direkte med sukker, kanel og smør, eller hva man ønsker.

Over grøten kan du ha det du måtte ønske.. Sukker, søtning, honning, bær, nøtter - You name it..

Her er litt oppskrifter også..

http://www.tine.no/page?id=181&cat=725

Håper det smaker =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du kjøpt den med kruskakli ???? Finner ikke den-. Lett på ica, rimi, rema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 1/2 dl lettkokte havegryn, 2 dl melk (laktoseredusert eller soya, hvorav sistnevnte er mye mindre godt), 3 dl vann. Koker opp, koker i 1 minutt, tilsetter salt. Spises med litt sukker. Denne blir forholdsvis tynn sammenlignet med hvordan mange andre spiser havregrøt, så det er jo en smakssak. Jeg syns nemlig tykk grøt er vanskelig å få ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 dl havregryn, 2dl melk eller vann eller en blanding, og så en klype salt. Lager i mikrobølgeovn. Veldig greit, egentlig. :) Spiser med litt sukker på.

Edit: Jeg må ha den litt tykk. Nytter ikke hvis den driver og renner utover så mye. Smaken er som baken. :)

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snuppis*: jeg kjøper den på innvandrerbutikker, men har sett den på ica maxi også :)

Enig med vera vinge, grøten på være ganske tynn. Får heller ikke ned tykk grøt.

Edit: den med kruskakli er en mørkeblå pakke

Endret av stjernekyss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhenger av hvor sulten jeg, og type havregrøt. Vanlig havregrøt: 1 dl havregryn og 3 dl vann (evnt 3,5).

Havregrøt med krusakli: 1,5 dl havregryn og 3,5 dl vann.

Er raus med kanel under oppkoket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løve66

Aner ikke hvor mange dl. men jeg vil anta jeg spiser en stor porsjon - tallerkenen er i hvert fall veldig full! Jeg lager grøt av havregryn og skummet melk - 3,5 min. i microen. Blander i 2-3 ss cottage cheese og har på sukker, smør og kanel. Dødsgodt! Og; jeg er mett i flere timer etterpå (blir normalt veldig fort sulten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker opp 1 dl gryn m/3 dl vann, eventult bytter ut 1 dl med melk. Har også i litt protenpulver (nøytral smak). Tilsetter kanel, natreen søtningsmiddel og banan:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor har du kjøpt den med kruskakli ???? Finner ikke den-. Lett på ica, rimi, rema

Jeg kjøpte den på Rema. Men der sto den sammen med frokostblandingene, og ikke sammen med de andre typene havregryn.

Jeg bruker ca 1 dl havregryn med kruskakli og ca 2,5 dl vann. Noen ganger byttes litt av vannet med skummetmelk. Jeg koker den i microen. Når den er ferdig har jeg i ca en halv banan og 1/4 eple (godt med mer, men jeg tåler egentlig ikke eple) og spiser den med kanel og et veldig lite sukkerstrø. Noen ganger har jeg klistret(med gaffel) cottage cheese i også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faerie

Vi bruker 1 ss gryn på 0,5 dl vann, og ca 1 ss rosiner. Micro i 3 min eller i kasserolle. Sukker og kanel og en dæsj med melk på toppen. Ungene vil ha smørøye i tillegg.

Lager jeg til bare meg tar jeg som regel 1,5 dl vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Noen ganger kan jeg ikke finne noe litermål, så bruker bare kopp-metoden..

1 kopp ca 1,5 dl havregryn

2 kopper ekstra lett eller skummet melk

2 ss kanel under oppkoket

1 banan

kokes i ca 5-7 min. smaker kjempegodt! og tro det eller ikke; en skive eller to brunost gjør grøten mye bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa

Havrekligroet er enda bedre syns jeg. :) Frukt, noetter og baer er veldig godt paa. Ogsaa masse kanel da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Varsia_*

grøten blir også god om man erstatter noe av vannet (evt. melken for de som lager det med melk) med appelsinjuice...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grøten blir også god om man erstatter noe av vannet (evt. melken for de som lager det med melk) med appelsinjuice...:)

Gulp.. Litt skeptisk til dette, men varmer du den også med juicen oppi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...