Gå til innhold

First price varer

Fremhevede innlegg

Skrevet

De reklamerer med first price produkter som koster så mye mindre. hvordan klarer de det? Er det samme produktene?Eller er de lagd av noe dårligere? Hva gjør det så billigere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye av frukten og grønten er 2.sorterings, men er jo fortsatt helt fin å spise :) Bare litt annen form eller størrelse....

Gjest Christabelle
Skrevet

De bruker ikke penger på design.

Skrevet

de selger også store partier, da trenger ikke prisene å være så høye for at de skal tjene penger. litt sånn som at rimi tar inn partivarer, hvor de tar inn en haug sånn at de kan selge for mindre.

og firstprice satser ofte på varer som har lang holdbarhet som frossenvarer og tørrvarer. det er lettere å gi ut i store partier=)

jeg har i hvertfall ikke merket noen særlig forskjell på firstprice og de dyrere merkene...

Gjest Gjest_Jente24_*
Skrevet

Se på de to siste FBIprogrammene på NRK, der er det reportasjer om first price og andre billige matvaremerker hvor de sammenlignes med de kjente merkevarene.

Skrevet

Jobba som eggpakker på prior en sommer, og da pakkes alle merkene samtidig. Så eggene er fra de samme gårdene. Etter det kjøper jeg sjelden "merkevare" når det gjelder egg, bare når jeg trenger store egg. First Price og Euroshopper er de minste eggene, og merkevarene får de største. Det er eneste forskjellen. Regner med at dette stemmer for mye annet fra First Price også.

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Riktig der andre har sagt ovenfor, at de jobber med store kvanta og bruker lite penger på design/reklame etc. Litt det samme som Rema 1000-konseptet. Ofte bruker billigmerker også samme produsenter som dyrere/mer kjente merkevarer.

MEN: i mye av varene bruker de også langt billigere råvarer. Frukten er annensortering (men smaker helt greit), brødene inneholder mer mel og mindre "mat" enn andre, juicen er mer utvannet og alltid fra konsentrat, fiskekakene inneholder mer mel og mindre fisk, såper og vaskemidler har høyere innhold av rest-råvarer etc.

Sånn i hverdagen merker man ikke den største forskjellen. Jeg sverger for eksempel til First Pirce sine tacosjell, fordi jeg mener alle merker inneholder modifisert mais og transfett og gud-vet-hva. Og da spiller det virkelig ingen rolle for meg om merket heter Santa Maria eller First Price.

Fiskekakene er også greie, ihvertfall sånn jeg tilbereder dem. Klart det finnes bedre (og også sunnere), men når jeg har lite penger og er sulten, så glir de fint ned.

Og så bruker jeg mye av løken og gulrøttene fra First Price. Litt odde størrelser, løkene er gjerne bittesmå, og gulrøttene av veldig varierende størrelse. Men smaken er god.

Men det er noen ting jeg holder meg unna:

Kjøttvarene generelt (pføy!)

Kneippbrødet (smaker papp, og tørker ut etter 3-4 timer)

Brusen (igjen: pføy!)

Kremer og annet for hud og kropp

"Revet" (kvasi-osten)

Gjest Catwoman
Skrevet

Grønnsakene er bare annen og tredjesorterings. De kan ha dårligere kvalitet og råtne fortere, men ofte like fine som de andre.

Frossenproduktene - pommesfrites og grønnsaker - first price har kanskje ikke grønsaker forresten, det er vel eldorado. Men uansett så er det findu som produserer det. Det er annensortering produkter - men ellers like bra.

Skrevet

En annen ting er vel at First Price og lignende merker ikke driver med produktutvikling i utstrakt grad. De lager "kopier" av varer som allerede er populære og selger bra, men tar ikke risikoen ved å utvikle helt nye produkter. Produktutvikling koster mye! Jeg mener jeg leste engang at bare 20% av produkter som blir sluppet i markedet, overlever.

For meg er dette et av de største ankepunktene, jeg liker nyutvikling, derfor kjøper jeg sjelden First Price. Muligens naivt. ;)

Skrevet
Men det er noen ting jeg holder meg unna:

Kjøttvarene generelt (pføy!)

Kneippbrødet (smaker papp, og tørker ut etter 3-4 timer)

Brusen (igjen: pføy!)

Kremer og annet for hud og kropp

"Revet" (kvasi-osten)

Akkurat den revne osten fra first Price vant vel i blindtesten til FBI?

Synes den er god jeg, blanding av vanlig Synnøve Finden og en , hva-var-det-de-kalte-osten?

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Akkurat den revne osten fra first Price vant vel i blindtesten til FBI?

Synes den er god jeg, blanding av vanlig Synnøve Finden og en , hva-var-det-de-kalte-osten?

Nei, det var EuroShopper sin ost som vant - tror jeg da?

Men åkkesom - JEG synes ikke First Price sin "revet" er noe god. Den brenner seg lettere, noe som raskere gir en karamellisert smak (forsåvidt godt på pizza), men den smaker ganske dødt i "ubrent" form.

Skrevet (endret)

Disse analoge osteblandingene vant smakstesten, basert på et panel av elever fra kokkelinjen på videregående skole. Men de vant absolutt ingen kvalitetstester, og er faktisk mindreverdige produkter hvis man sammenlikner med helt vanlig, revet Norvegia (e.l.). Analog ost er et blandingsprodukt som i tillegg av en viss mengde ost, også består av fyllstoff, blant annet i form av palmeolje, som for det første ikke er bra for kroppen, og som dessuten også er miljøskadelig.

Jeg velger aller helst kvalitetsprodukter, og der blir jeg meget sjelden imponert over kvaliteten på lavprismerkene. Den "kokte skinken", for eksempel, består av rester, en stor andel saltvann, som så presses sammen til fast form, i motsetning til ekte kokt skinke, som faktisk lages av et helt kjøttstykke (hvis man regner kvalitetsvarer).

Men det får være opp til hver enkelt. For meg er mat viktig, og derunder ikke bare smak, men også sammensetning, og at råvarene er så sunne som mulig.

Det jeg kjøper fra First Price, begrenser seg til ting som papirvarer, bomullspads og -pinner, samt løk og appelsiner. Disse er andresortering, og dermed mindre enn annen frukt/grønnsaker, men smaker kurant for det.

Endret av Honesty
Skrevet

Analog ost var det det het, ja...;)

Vel, jeg titter alltid på kjøttpålegget før jeg kjøper det - uansett merke!

Kjøper helst kalkunpålegg eller hamburgerrygg, det andre er det forferdelig mye trevler i...æsj...

Dette gjelder særlig Gilde, synes jeg.

Skrevet

Synes det meste fra First Price og andre billigmerker er helt fint jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...