Gå til innhold

Spiseforstyrrelse

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bare lurer på en liten ting

Ettersom om man kutter mye ned på spisingen om man utvikler spiseforstyrrelse, går jo kroppen i sparebluss? Om en person da klarer å begynne å spise igjen, hva kan man da spise for å ikke legge på seg 10-20 kg på et blunk?

Grunnen til at jeg spør er at jeg vil prøve å forstå venninner som sliter med problemet... Føler jeg ikke kan spørre dem som er midt inne i det, og ettersom det er mye av hva de prater om, aner jeg jo ikke hva jeg skal si. Vil som sagt bare prøve å forstå litt mer....

Må de for eksempel spise sunne matvarer (naturlignok) bare i veldig små doser mens kroppen venner seg til tilnærmet normal tilførsel av mat igjen? Også øke på til normale doser etterhvert, mens kroppen stabiliserer seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De med spiseforstyrrelser må nok venne seg til maten gradvis, både fordi de ofte er redd for å spise for mye og fordi de vil få smerter ved normale "store "inntak av mat hvertfall når det kommer til anoreksi.

Man vil som regel legge på seg litt, men ikke 10 kilo på en uke. kanskje rundt 0,5 til de har kommet opp til en trygg vekt og da vil de få et kosthold som gjør at de klarer å holde seg der :-)

Skrevet

Når man begynner å spise igjen etter å ha sultet seg lenge, og samtidig er undervektig og underernært vil det ta litt tid før kropp og fordøyelsessystem bir vant til å få tilført normale mengder med mat igjen. For noen er det nødvendig å begynne forsiktig og deretter øke, for andre ikke.

Det at man plutselig kan legge på seg enormt mange kg på kort tid, er en myte. For det er helt umulig å legge på seg feks 10 kg med fett på veldig kort tid, men det noen erfarer er at de i den første perioden kan samle endel væske. Og denne væsken veier jo også. Men denne væsken vil forsvinne etterhvert, og den vil skilles ut fortere hvis man fortsetter å opprettholde næringsinntaket.

Det er, som skrevet over her, flest erfaringer på at man vil gå opp ca 0,5 kg i uken med kalorioverskudd til kroppen stabiliserer seg mer, og kommer seg ut av spareblusset.

Håper dette var til litt hjelp :)

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar begge to!

Da vet jeg litt mer hva det er snakk om

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...