Gå til innhold

Skifte over til Yasmin 28

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet

Hei:)

Jeg går nå på p-pillene Microgynon, men har fått meg ny resept på Yasmin 28 fordi jeg ville bytte over til disse.

Det jeg lurer på er om jeg kan bytte over til disse med en gang, altså kan jeg slutte med microgynon uten å ta den tabelettfrie perioden og heller bare begynne rett på Yasmin.

Det står jo i bruksanvisningen at man skal begynne me Yasmin dagen etter tabelettoppholdet på 7 dager, men jeg tenkte at det kanskje går ann å bare begynne rett på Yasmin uten den tabelettfrie uken, slik at det blir som om man bare hopper over mensen en mnd?

Noen som vet om jeg kan gjøre det slik?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest82
Skrevet
Hei:)

Jeg går nå på p-pillene Microgynon, men har fått meg ny resept på Yasmin 28 fordi jeg ville bytte over til disse.

Det jeg lurer på er om jeg kan bytte over til disse med en gang, altså kan jeg slutte med microgynon uten å ta den tabelettfrie perioden og heller bare begynne rett på Yasmin.

Det står jo i bruksanvisningen at man skal begynne me Yasmin dagen etter tabelettoppholdet på 7 dager, men jeg tenkte at det kanskje går ann å bare begynne rett på Yasmin uten den tabelettfrie uken, slik at det blir som om man bare hopper over mensen en mnd?

Noen som vet om jeg kan gjøre det slik?

Dette er vel egentlig ikke det du ønsker å høre.. Men jeg bare lurer på hvem lege som lar deg bytte over til yasmin fra et annet p-pille merke jeg. Søk litt rundt på nettet ang de bivirkningene det kan gi deg. I 2007-2008 var det 4 dødsfall pga dette, og var endel som fikk andre plager som blodpropp osv.

Det er ikke farlig å gå på yasmin, hvis du har gått på de hele veien, og heller ikke farlig å gå fra yasmin til et annet merke. Men å begynne på Yasmin fra et annet merke, det ville jeg aldri tatt sjansen på. Google litt rundt du... Så skjønner du kansje hvorfor.

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet
Dette er vel egentlig ikke det du ønsker å høre.. Men jeg bare lurer på hvem lege som lar deg bytte over til yasmin fra et annet p-pille merke jeg. Søk litt rundt på nettet ang de bivirkningene det kan gi deg. I 2007-2008 var det 4 dødsfall pga dette, og var endel som fikk andre plager som blodpropp osv.

Det er ikke farlig å gå på yasmin, hvis du har gått på de hele veien, og heller ikke farlig å gå fra yasmin til et annet merke. Men å begynne på Yasmin fra et annet merke, det ville jeg aldri tatt sjansen på. Google litt rundt du... Så skjønner du kansje hvorfor.

Jeg ville egentli bare bytte p-piller siden jeg fikk så masse småblødninger med microgynon. Legen spurte meg omtrent ikke hva jeg ville ha en gang og bare ga meg resept på Yasmin... Var en mann som virka som om han ikke hadde så veldig peiling på p-piller, likte meg bedre hos helsesøster jeg!

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet

Foresten, hvorfor skal det være ekstra farlig å bytte over fra et annet merke til Yasmin? Jeg ville tro det var like farli å gå på dem hele veien!?

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet

Ja, har lest flere av disse artilkene før!

Men man er jo ikke sikker på om Yasmin er farligere enn andre p-piller.

Det er jo en risiko ved å bruke p-piller uansett hvilket merke, men p-piller trengs jo fordeom. Og jeg orker ikke å ha konstant blødninger lenger, så jeg må nesen bytte merke...

Hilke merker blir dere andre anbefalt av legen ol da? Er det andre merker dere mener skal være mindre risikofylte enn Yasmin?

Skrevet

Du kan egentlig ikke forsikre deg om at du ikke får mellomblødninger, fordi mennesker er forskjellige.. Du må nesten bare prøve.. Jeg gikk fra Yasmin til Microgynon for to måneder siden, pga jeg fikk mellomblødninger av Yasmin.

Skrevet (endret)

Jeg byttet fra (EDIT: var vel gjerne ikke Coletti hehe) Trionetta? (?) til Jasmin for 2 år siden. Smertefri overgang, Jasmin er mye bedre uten bivirkninger. Ble også anbefalt dette av legen min. Han sa ingenting om fare. P-piller generelt kan medføre blodpropp som en bivirkning, så man skal alltid passe på.

EDIT: mellomblødninger fikk jeg fordi jeg hoppet over mens flere ganger etter hverandre. Det kan ha noe med dette å gjøre også, om du har som vane å hoppe over.

EDIT2: men etter å ha lest artikklene blir man jo bli litt hypokondrisk..... :trist:

Endret av mingle
Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet
Du kan egentlig ikke forsikre deg om at du ikke får mellomblødninger, fordi mennesker er forskjellige.. Du må nesten bare prøve.. Jeg gikk fra Yasmin til Microgynon for to måneder siden, pga jeg fikk mellomblødninger av Yasmin.

Ja, må nesten bare prøve å se, har gått på microgynon siden trionetta gikk ut av markedet. Har fungert helt fint frem til nå, hvor jeg har hatt småblødninger i en mnd, og det blir bare mer og mer..

Di funka så fint i begynnelsen :) synn at di plutselig skulle gjøre seg så vrange!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...