Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

hvis samboer nettopp har fått påvist kyssesyken og har antagelig hatt det i flere uker, er det nesten sikkert at jeg har blitt smittet da? (vi kysser daglig og har gjort det også når vi har følt oss syke)

jeg er slapp, og har hatt symptomene på kyssesyken, men føler meg ikke døden nær, så har derfor ikke vært hos legen. tar det egentlig som en selvfølge at det er det jeg også har?

noen av dere som har vært i samme situasjon, men som ikke har blitt smittet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De aller fleste har kyssesyken i løpet av tenårene uten å merke noe særlig til det (opplever ikke mer symptomer enn ved en vanlig forkjølelse), så det er derfor gode muligheter for at du har hatt det før og er immun. Uansett anbefaler jeg deg å gå til legen, for om du skulle være så uheldig å ha blitt smittet likevel er det jo en del ting du må være forsiktig med (trening, alkohol osv).

Skrevet
De aller fleste har kyssesyken i løpet av tenårene uten å merke noe særlig til det (opplever ikke mer symptomer enn ved en vanlig forkjølelse), så det er derfor gode muligheter for at du har hatt det før og er immun. Uansett anbefaler jeg deg å gå til legen, for om du skulle være så uheldig å ha blitt smittet likevel er det jo en del ting du må være forsiktig med (trening, alkohol osv).

takk for svar.

samboer hadde det i barndommen, men fikk det igjen nå, så det er mulig å få det flere ganger likevel... men som sagt, var som en influensa denne gangen, men med evigvarende slapphet ved siden av.

jeg har nok hatt det i to uker allerede, med trening og alkohol, så er litt for sent å tenke på det nå. :D

skal komme meg til legen og få det sjekket uansett, bare for å få det avkreftet eller bekreftet.

Skrevet
jeg har nok hatt det i to uker allerede, med trening og alkohol, så er litt for sent å tenke på det nå. :D

Selvsagt er det ikke for sent, risikoen for skader øker jo mer "risikabelt" du oppfører deg. :)

Skrevet

Det er nok det du har ja. Men om legen finner ut at det ikke er det, så bør du vite at selv om du ikke har blitt syk av det selv så er du mest sannsynlig smittebærer av viruset uansett. Ikke alle som blir smittet av viruset blir syk selv.

Skrevet
Det er nok det du har ja. Men om legen finner ut at det ikke er det, så bør du vite at selv om du ikke har blitt syk av det selv så er du mest sannsynlig smittebærer av viruset uansett. Ikke alle som blir smittet av viruset blir syk selv.

det visste jeg ikke.

ringte uansett nettopp til legen, og hun påstod at det ikke var kyssesyken siden jeg ikke hadde ligget med minst 40 i feber i minst 10 dager. ...wtf??? etter å ha surfet litt på nettet så vet til og med jeg at du ikke MÅ ligge dødens med feber i to uker for å ha kyssesyken.

Skrevet

Jøss, det høres ut som min gamle fastlege. Tre av mine nærmeste venner fikk kyssesyken omtrent samtidig, og ettersom jeg også hadde hanglet en stund tenkte jeg det var best å sjekke. Min lege bare ristet på hodet han også, og kunne til nød kjenne litt på lymfeknutene. :roll:

Gå til en annen lege, du. Epstein-Barr-virus påvises som oftest ved hurtigtest i blod, så det burde være en enkel sak for legekontorene å få tatt den prøven...

Gjest Gjest
Skrevet
Jøss, det høres ut som min gamle fastlege. Tre av mine nærmeste venner fikk kyssesyken omtrent samtidig, og ettersom jeg også hadde hanglet en stund tenkte jeg det var best å sjekke. Min lege bare ristet på hodet han også, og kunne til nød kjenne litt på lymfeknutene. :roll:

Gå til en annen lege, du. Epstein-Barr-virus påvises som oftest ved hurtigtest i blod, så det burde være en enkel sak for legekontorene å få tatt den prøven...

og nettopp derfor er det lett å være kritisk til leger, vet jo aldri hvem som gjør jobben sin ordentlig.

hun mente også at dette var en komplisert blodprøve og derfor måtte jeg komme inn til konsultasjon først, og hadde ikke ledig på så og så lenge. trodde det bare var snakk om å stikke nåla i armen, jeg da.

fastlege-ordningen gjør jo at dersom jeg skifter lege nå så kan jeg ikke komme inn dit før 1. april.

lettere frustrert akkurat nå...:)

Gjest Ambra
Skrevet

Det er faktisk bare et stikk i fingeren og en hurtigtest. Fort gjort. :)

Skrevet

Jeg var syk i ca 3 måneder når jeg hadde kyssesyken i 10de klasse. Kjæresten min, min nåværende samboer, var hos meg ofte i denne perioden uten at han viste tegn på sykdom. Men han må nesten ha fått viruset han også, da vi var ganske så tett på hverandre når han først var der. Nå i ettertid kan jeg ikke skjønne at vi orka.

Skrevet
det visste jeg ikke.

ringte uansett nettopp til legen, og hun påstod at det ikke var kyssesyken siden jeg ikke hadde ligget med minst 40 i feber i minst 10 dager. ...wtf??? etter å ha surfet litt på nettet så vet til og med jeg at du ikke MÅ ligge dødens med feber i to uker for å ha kyssesyken.

Kanskje du kan ta en tur innom legevakta å høre om de kan ta testen? Evt et privat legekontor.

Skrevet
Kanskje du kan ta en tur innom legevakta å høre om de kan ta testen? Evt et privat legekontor.

var på legevakta, det slo ikke ut på testen....da aner jeg ikke hva det er - bare hodet som er i ferd med å eksplodere sånn helt av seg selv? :)

Skrevet
var på legevakta, det slo ikke ut på testen....da aner jeg ikke hva det er - bare hodet som er i ferd med å eksplodere sånn helt av seg selv? :)

Bihulebetennelse kanskje?

Skrevet

kan det være det uten at man er forkjølet?

kan det rett og slett være influensa uten at jeg er forkjølet (annet enn litt sår hals i ny og ne, og litt rennende nese i ny og ne)? går det an?

Skrevet

Hvis du har influensa er du sjelden i tvil om det, for å si det sånn. Man blir som regel møkkdårlig.

• 2 uker senere...
Gjest Hermule
Skrevet

Spørsmålet er om du har hovne lymfekjertler på hals etc ?

Kyssesyken ligner veldig på vanlig halsbetennelse, så det kan jo være det du har.

Ellers hadde mannen min kysessyken i fjor vinter. Da vi hadde småbarn hjemme fikk jeg testet meg jeg også. Disse testene var negative alle sammen.

Joda - det finnes hurtigtester, men ikke alle slår ut der.

I dag kan de teste å finne ut om

a) Du har sykdommen

b) Du har hatt sykdommen før

Nå testes jeg igjen, da det kan se ut som om jeg har fått kysessyken nå. Har store hovne mandler, hovne onde lymfeknuter og har hatt feber en uke (nesten 40 °C) Tiden vil vise seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...