Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #1 Del Skrevet 3. mars 2009 http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/article362613.ece I artikkelen over står det at samferdselsminister Liv Signe Navarsete vil merke biler med unge sjåfører. "Merket kan bli en rød P for å markere at sjåførene er i en prøveperiode, og dette kan komme til å gjelde for ungdom mellom 18 og 24 år med førerkort." Dette er vel og bra, og jeg har vært inne på tanken selv. Men jeg har tenkt at det skulle vært en merking av _alle_ nye sjåfører, de første to årene, uansett alder. Ifølge dem jeg kjenner som har lappen er man ikke ferdig sjåfør før man har kjørt i ca. to år etter å ha tatt sertifikatet. Jeg er selv 28 år og har ikke tatt lappen. Jeg ville synes at det var fint å være merket når jeg kjører, slik at folk kan se at jeg er en ny sjåfør og ikke ligge i "rumpa på meg" fordi jeg ikke kjører så smidig. Hva synes dere om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 3. mars 2009 #2 Del Skrevet 3. mars 2009 Jeg er mer enig med merking to første årene. Har opplevd ferske sjåfører i 30 årene som kjørte som om de ikke fortjente lappen. De tenker vel mest på fart o.l. men det har ikke noe som helst å si, for min del går det på erfaringen og den kommer ikke automatisk fordi man er over 24. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 3. mars 2009 #3 Del Skrevet 3. mars 2009 God idé. La oss utvide den med det samme: A - Alkoholpåvirket B - Banner til medtraffikanter C - Tror vedkommende kjører lastebil, tar romslige svinger. D - Dritetrengt, her haster det E - Elbilfører, forvent bråstopp når batteriene går tom. F - Førerhund. G - Kjører GTI, topper ulykkesstatistikken H - Herregud, her blir det kø. I - Indisponert (fører leser avisa eller sminker seg) J - Forvent akuttmanøvre, som kommer som "julekvelden på kjerringa" K - Kamikatze på hjul - Bananzaiii! L - Lekesjåfør (har ikke lappen, men nervevrak ved siden av) M - Meg førsting, brøyter seg fram N - Narkopåvirket fører O - Onanerende fører P - Prøveråkjører (som nevnt i innlegget over) Q - Kjøretøy med skjulte våpen og katapultsete S - Sadist bak rattet, kattepels i grillen T - Troende til alt, fikk førerkort i postordre U - Usikker sjåfør, opptrer ofte hystrerisk, og bilen er inkontinent V - Verdensmester W - Kjører Golf GTI, forsikringsversting X - Tok bilen fra forrige samboer, og straffekjører den Y - Yppig blondine Z - Søvnig fører Æ - Nordlenning bak rattet Ø - Ønsker denne langt bort fra veien Å - Å, ikke hun der igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 3. mars 2009 #4 Del Skrevet 3. mars 2009 Synes ikke noe om å merke noen som har gått gjennom all pålagt kjøreopplæring og tatt sitt førerkort. Dette er bare enda et tannløst tiltak for å legge mer av ansvaret over på bilisten enn til øket trafikkovervåkning, bedre sikkerhet på veiene og en sikrere bilpark. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuba Skrevet 3. mars 2009 #5 Del Skrevet 3. mars 2009 Det tror jeg må være ett av de dummeste forslagene som er kommet.. Mange 23-åringer har faktisk hatt lappen i 5 år og er forlengst ferdig med prøveperioden, de kan da vel ikke regnes som ferske sjåføerer? I forhold til de som har hatt lappen i 30 år kanskje ja, men ikke såpass at de bør merkes!? Og hva er hensikten egentlig, selv med de som er under prøveperioden? Når man endelig har fått lappen og er ferdig med L-kjøringen er det veldig deilig å kunne forsvinne litt i mengden. Det er ikke to grupper sjåfører - Ferske amatører og erfarne spesialister. Det fins uforsvarlige og dårlige sjåfører overalt, uansett erfaring og alder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 3. mars 2009 #6 Del Skrevet 3. mars 2009 Har ikke man alt en prøvetid på to år fra man har får lappen da? Jeg synes det er viktigere å fokusere på holdningene til folk i trafikken generelt sett. Idioter finnes i alle aldersgrupper? Og hva med eldre trafikanter, de er ikke alltid like sikre de heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 3. mars 2009 #7 Del Skrevet 3. mars 2009 Det tror jeg må være ett av de dummeste forslagene som er kommet.. Mange 23-åringer har faktisk hatt lappen i 5 år og er forlengst ferdig med prøveperioden, de kan da vel ikke regnes som ferske sjåføerer? I forhold til de som har hatt lappen i 30 år kanskje ja, men ikke såpass at de bør merkes!? Og hva er hensikten egentlig, selv med de som er under prøveperioden? Når man endelig har fått lappen og er ferdig med L-kjøringen er det veldig deilig å kunne forsvinne litt i mengden. Det er ikke to grupper sjåfører - Ferske amatører og erfarne spesialister. Det fins uforsvarlige og dårlige sjåfører overalt, uansett erfaring og alder. Enig. Da jeg øvelseskjørte kjørte vi uten L på. Jeg opplevede at folk tok mer hensyn da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå