Gå til innhold

Hvordan lager man chai-latte?

Fremhevede innlegg

Gjest Helene-gjest
Skrevet

Noen som vet? kunne tenkt meg å lage det hjemme:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Fant en oppskrift på Barista, sikkert flere om du søker på nettet :

Chai latte

40 ml. BARISTA® Chai-Tea Syrup

2,3 dl. Steamet melk (Alternativt varm melk, må ikke koke)

Bruk gjerne latte glass eller en stor kopp.

Gjest KateW
Skrevet (endret)

Du må ikke bruke sirup, du må bruke te... Du kjøper chai-te på helsekost eller lignende, så steamer du melk. Godt!

(Jeg tror Chai betyr te, så å si chai-te, ser jeg ble litt smør på flesk :sjenert: )

Endret av KateW
Gjest Gjest
Skrevet

Du trenger både sirup og te, det er det kaffebarene bruker!

Ta en klype chai-te, hell litt chai sirup i bunnen (fås på kaffe og te butikker) fyll på kokende vann så det fyller en tredjedel av glasset/koppen, steam melk og fyll opp glaset!

(oppskrift fra en eksisterende kaffebar....)

Skrevet (endret)

Det er ikke nødvendig å kjøpe sirup. Chai er vanlig sort te med melk, sukker og kardemomme. Smak deg fram til en oppskrift du liker.

Edit: Chai Latte er Chai med steamet melk istedenfor varm, usteamet melk. Jeg liker "originalen" bedre, men det er jo en smakssak.

Edit 2: Du kan variere med å bruke kanel og/eller bittelitt ingefær i tillegg.

Endret av Stillest vann
Gjest Elfrida
Skrevet

Egentlig heter det vel Masala chai, som betyr noe i retning av krydret te. Da koker man en del krydder i vannet, har i te, siler, og smakssetter med sukker og en del melk.

I tillegg til kardemomme kan man også bruke ingefær, kanel og nellik.

Jeg liker den i hvert fall best når utgangspunktet er te og krydder, og ikke melk og kryddersirup.

Hvor det latte-ordet har kommet inn er jeg litt i stuss på.

Skrevet
I tillegg til kardemomme kan man også bruke ingefær, kanel og nellik.

...

Hvor det latte-ordet har kommet inn er jeg litt i stuss på.

Du kom meg i forkjøpet ;)

Chai Latte er bare en "kulere" kaffebarvariant av Chai...

For øvrig tror jeg "chai" må være ett av de mest universelle ordene i verden. Det betyr egenlig bare te, men her i verden er det stort sett den indiske varianten det er snakk om. Så vidt jeg vet, heter te "chai" i hvert fall på russisk, hindi, urdu, mandarin, tyrkisk og arabisk. Korriger meg gjerne på dette, det er tildels noe jeg bare har hørt.

Gjest KateW
Skrevet

Glemte denne tråden jeg...

Jeg sjekket te-skapet mitt også skulle jeg svare... :fnise: Jeg har trønn te med chai-krydder, og sort te med chai-krydder, begge disse funker utmerket med vann og steamet melk.

I tillegg har jeg laget vanlig grønn eller sort te, og krydret med krydrene som nevnes over her.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Sirup i chai er tabu for min del... Ikke alle kaffebarer som bruker det heller. Stockfleth's lager ihvertfall uten (men man kan be dem om å få en sirup-chai-variant, om man foretrekker det).

Og ja, som nevnt ovenfor betyr "chai" rett og slett "te". Både "te" og "chai" har samme opphav - men tegnet som brukes for ordet uttales ulikt i ulike kinesiske dialekter. Wikipedia har en sinnrik oversikt over de ulike variantene, og hvilke land som har adaptert hva:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tea#Etymology...other_languages

Regner med "latte" er slengt på for å vise at det er snakk om steamet melk, og ikke varmet melk (akkurat som italienske "caffe latte" med steamet melk, versus franske "cafe au lait" med varmet melk).

Stockfleth's (som er den beste jeg har smakt på kaffebar) kaller sin variant for "ekte chai", men de bruker dog steamet melk.

Jeg har prøvd denne oppskriften:

http://www.instructables.com/id/Home_Made_Chai_Latte/

Den smakte godt, men var altfor tungvint å lage bare til meg selv. Har ikke tiltak til det hver gang jeg får lyst på en chai latte... Noen som har en enklere oppskrift (UTEN sirup!)?

Skrevet

hm... bruker bare den indisk voyage til twinings (eller var det lipton?) med melk i. Liker ikke søtt i te og denne teen er krydret fra før av - kanskje det er godt å gjøre den ekstra sterk...

Man kan vel steame melken om man har slikt hjemme, men det er en umulighet for meg.

• 6 måneder senere...
Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Ekte chai (ikke indernes "masala chai", men den europeiske chai latte-varianten):

INGREDIENSER:

*Sort te krydret med kardemomme, pepper, nellik og ulike andre krydre. Denne kan man blande selv, eller (enklere) kjøpe i løs vekt på ulike tehus og kaffebarer. Stockfleth's har en veldig god en, det samme har "Black Cat"-merket.

*Melk (jeg foretrekker helmelk, men det er opp til hver enkelt. Soyaerstatning funker også)

*Sukker, pepper og ingefær

1. Ha teen i en stor kopp eller liten beholder av noe slag. Ha i litt kvernet pepper og tre-fire strø med malt ingefær. Trekk sterk te i svært varmt vann - ca. dobbel dose te i forhold til en vanlig kopp. Bruker du mindre te, må den trekke lengre, og da kan teen bli litt besk i smak.

2. Samtidig varmer du melken. Steamer er natuligvis best; i mangel av det pleier jeg å koke opp melken i kjele, med ca. 1 ts. sukker, og lar den putre akkurat ved kokepunktet så det danner seg skum

3. Sil av teen, så alle teblader og ev. pepperkorn fjernes

4. Bland teen og melken, hell blandingen frem og tilbake meloom to beholdere. Dette gjøres ikke for syns skyld, det sørger for å mikse melk og te ordentlig og skape en luftig blanding.

5. Nyyyyyt!

Vet at det er noen som sverger til sirupsvarianten, men for min del er ikke det chai. Den smaker alt for søtt og kunstig - det er som å få "kakao" laget av sjokoladesirup og steamet melk. Æsj. Det virker kanskje overflødig å ha i pepper og ingefær når selve teen allerede er krydret, men det gjør allverdens forskjell. Særlig ingefæren gjør teen sterk (ikke chili-sterk, men slik at den stikker behagelig på tungen).

Drikken kalles "chai latte" her i Europa - "chai" er indernes ord for te og "latte" er italiensk for melk. Så strengt tatt betyr det "te med melk". Skal man ha liknende te i India kalles den oftest "masala chai" - krydret te. Der har de nesten alltid melk i teen, en arv fra kolonitiden, så det regnes som overflødig å nevne i navnet.

Lykke til!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...