Gå til innhold

Går du i kirken på julaften?

Anbefalte innlegg

Ja, vi går i kirken hver jul. Jeg har gjort det siden jeg var barn og jeg har vel alltid følt at det ikke ble ordentlig jul uten.

Har dratt med meg mannen min nå etter at vi fikk barn og han var med motvillg, men nå synes han det er gnaske ok. Så vi kommer nok til å ta med oss barna i fremtiden regner jeg med.

Hyklerisk?? NEI!!!! Alle har vi hatt vår barnetro og barndommen blir som regel sammenlignet med noe fint og godt, hvorfor ikke dra noe av dette med seg som voksen, selv om man ikke er personlig kristen??

Kan det ikke være bra for de som ikke går i kirken til vanlig faktisk å finne fred og ro der en gang i året.

Det er vel bedre med en gang enn aldri???

Det kan jo være at mine barn blir personlig kristne, skulle ikke jeg følge dem i kirken på julen da, bare for at andre synes det er hyklerisk.

Kirken i seg selv kan være hyklerisk, men det er annen diskusjon. :blunke: Men jeg ønsker å oppsøke kirken vår det passer meg og IKKE når det passer andre. Så juletradisjonen vår blir holdt i hevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg tror ikke på gud, så jeg er ikke i kirken annet enn til kirkelige barnåpere, konfirmasjoner, bryllup og begravelser. Og da syngere jeg ikke samler og ber ikke fadervår(selv om jeg kan teksten), føler at det blir hyklersk ovenfor de som virkelig tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zirine

Jeg og jentene gjør det så sant vi har anledning. Jeg synes det er flott å kunne fokusere på noe annet i julen enn kun julegaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ja, jeg vet det er litt tidlig å begynne og tenke på jul i juli, men jeg lurer allikevel. Er det noen av dere som går i kirken på julaften og som har det som tradisjon? Jeg og mannen lurer på om vi skal innføre denne tradisjonen hos oss, og vil gjerne høre hva andre gjør. Og til dere som gjør det, er det bare fordi dere alltid har gjort det, eller er det av andre grunner? :nisse:

nei

nei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada,jeg går i kirken på julaften,både pga tradisjon og fordi jeg er kristen.

Klemz fra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg går hvert eneste år. Det er en fin tradisjon og jeg er kristen og vil høre om hvorfor vi faktisk feirer jul! ( :lol: Jeg vet jo det, men en fin påminnelse i julestria)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gaar ikke i kirken paa julaften da jeg somregel velger aa see paa TV!!!! :-?

Tror kanskje jeg skal bytte ut TV glaningen og heller ta meg en tur, jeg savner det, har bare vaert lat og uengasjert. Synes ikke det er hyklerisk aa gaa i kirken en eller to ganger i aaret, opp til hver enkelt hvordan man vil forholde seg til kirke/tro osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Jeg må også i kirka på julaften. Det hører med, jeg trenger å bli minnet på hvorfor jeg feirer jul, og det blir faktisk ingen jul uten at jeg har felt noen tårer til "Deilig er jorden". Som kristen ville det være rart for meg å ikke gå i kirken på julaften selv om jeg ikke er blant dem som frekventerer kirken oftest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! Det er deilig å komme til kirken på julaften (helst litt tidlig, så man slipper trengsel...), sette seg ned og slappe av! DET blir det ofte for lite av i juleforberedelsene...! Og som kristen er det godt å bli mint på hvorfor vi faktisk feirer - og at det er noe som er viktigere enn rent hus, god mat, pene klær og 'riktige' gaver... Kan være lett å miste perspektivene i jula syns jeg - det blir mer og mer masete for hvert år, særlig fra handelsstandens side... Og kirken representerer en motpol til dette.

Vil forresten slå et slag for 1. juledags-gidstjenesten også, for de som ønsker det litt roligere og avslappet enn julaften. Vi bruker ofte å gå til kirke da, og det angrer vi aldri på... :D

God jul på forskudd da, alle sammen... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Nei - og kunne faktisk tenke meg å kutte ut hele juleferinga som den har blitt i dag. Bare pengesluk hele greia. Unger bestiller julegaver i stedet for å ønske seg noe. Gavene blir dyrere og dyrere for hvert år, og alle skal overgå hverandre....

Kunne ha tenkt meg å droppe hele gavestyret, og sitte igjen med kosen og roen. Ville droppet juletreet også, noe så idiotisk som ha et grantre i stua...?? Det er jo helt vanvittig...

Og kirken synes jeg ikke har noe i den feiringa og gjøre overhodet. Jesu fødsel har de plassert til den måneden siden man allikevel feiret midtvinterblot i den måneden - en gammel hedensk skikk, som kirken syntes det var greit å omforme litt... grøss

Da er det mere realt å feire at sola faktisk snur, men ikke bland Jesus inn i det. Det er ingen som vet når på året han ble født, og ikke står det noe om fødselen hans skal feires heller. Det at han døde derimot, for å fri menneskene fra deres synd en gang for alle - det er noe å feire.....

var jeg full av galle nå?

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke bland Jesus inn i det. Det er ingen som vet når på året han ble født' date=' og ikke står det noe om fødselen hans skal feires heller. Det at han døde derimot, for å fri menneskene fra deres synd en gang for alle - det er noe å feire..... [/quote']

...men han måtte jo bli født først - før han kunne dø...! Og derfor er det logisk å feire at han ble født - fordi han faktisk ble født også for vår skyld - for å leve det livet vi ikke klarte, og siden dø for oss...

Det med datoen er vel strengt tatt ikke så nøye vel? Man har vel funnet ut at Jesus ble født i januar en gang (ut fra den store stjernen bl.a., og det store manntallet), så det er da ikke så langt fra...?

Ja til julefeiring, sier jeg!

(Men enig med deg i det med pengesluket altså! Skulle gjerne bryte tvert med det - og når jeg får barn, kommer jeg til å gjøre det også! Kjenner en familie der de har en hatt med navn på alle i familien, så trekker de en lapp en gang ganske lenge før jul. Denne skal de gi gave til. Så legger de veeeldig mye arbeid og krefter ned i det å finne en fin gave til denne personen... Syns dette er en kjempeidé, egentlig! Foreksempel...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Litt morsomt å lese at du skal kutte ut den kommerse julefeiringa når du får barn. Jeg skal slutte når mine barn flytter ut og lager sine egne tradisjoner for ting.... *s*

I vår familie gir vi bare til barna, fettere og kusiner - og så hender det at vi voksne bytter vinflasker da, bort sett fra at jeg innimellom bryter den med å gi bittesmå bøker med kloke ord, sitater, et par morsomme lysestaker som ikke koster allverden, og sånne ting, men der har vi en grense på ca hundre kroner pr pers.

Jeg synes kosen i jula er veldig deilig - mat og samvær som man bare ikke klarer å ta seg tid til ellers i året, men det er dette hysteriet... og dette sinnsyke juletreet... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...

(Treet har jeg forresten ingen problemer med - har lært en del om symbolikken i det, og den er faktisk vakker!)

Poenget er at så lenge vi ikke har barn, feirer vi jo jul mer eller mindre på våre foreldres premisser, kan man si... Vi feirer jo sammen med dem, gjerne i deres hjem, og da etter deres tradisjoner. Men når man får egne barn, kan man sammen med dem skape egne tradisjoner...

Det var det jeg tenkte... :D

(Vet at det ikke er sånn for alle, men selv er jeg veldig knyttet til familien...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ja, jeg vet det er litt tidlig å begynne og tenke på jul i juli, men jeg lurer allikevel. Er det noen av dere som går i kirken på julaften og som har det som tradisjon?

Nei, jeg går ikke i kirken. Jeg feirer jul (som i jol) og ikke Kristmesse (som er den kristne julen), og dermed blir det heller ikke naturlig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke i kirken på julaften..det er det ikke tid til.

Har det travelt nok som det er.

koldbruna :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...