Rioja Skrevet 2. mars 2009 #1 Skrevet 2. mars 2009 Det er mulig at far blir ukependler for en periode, slik at jeg blir alene med barna på ukedagene. Jeg har full jobb og lurer på om jeg i en slik situasjon har rett på alle syke-barn dagene? Har to barn; 2 år og snart 5.
Susan Sto Helit Skrevet 4. mars 2009 #2 Skrevet 4. mars 2009 Ikke at jeg kan regelverket, men jeg tviler på det. Far har jo i teorien mulighet til å være hjemme med sykt barn. (Det kan jo bli sykt i helgen, og være sykt fra mandag og utover uken.) De parene der den ene er selvstendig næringsdrivende, og derfor ikke kan ta seg fri økonomisk sett, har hvertfall ingen mulighet til en slik "overføring", og mister derfor halvparten av sykt barn-dagene.
Far til 2 Skrevet 4. mars 2009 #3 Skrevet 4. mars 2009 Det er mulig at far blir ukependler for en periode, slik at jeg blir alene med barna på ukedagene. Jeg har full jobb og lurer på om jeg i en slik situasjon har rett på alle syke-barn dagene? Har to barn; 2 år og snart 5. Ved sammlivsbrudd kan sykedagene overføres, så jeg synes det er naturlig at sykedager også kan overføres i det tilfellet du beskriver. Men vi vet at lovverket ikke tar hensyn til annet en "standard løsningene" så jeg blir ikke overasket om det ikke går å overføre sykedager.
Rioja Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 4. mars 2009 Ved sammlivsbrudd kan sykedagene overføres, så jeg synes det er naturlig at sykedager også kan overføres i det tilfellet du beskriver. Men vi vet at lovverket ikke tar hensyn til annet en "standard løsningene" så jeg blir ikke overasket om det ikke går å overføre sykedager. Hmmm... Spørs om vi må "flytte" fra hverandre da? -Det er jo litt drøyt, synes jeg.
Leanne Skrevet 4. mars 2009 #5 Skrevet 4. mars 2009 Et vennepar av meg har det slik, men de deler alikevel på å være hjemme.. far er hjemme hvis barna blir syke i helgen, eller komme hjem tidligere hvis det er sykt i slutten av uken... Kaster ungen opp på onsdag kan det ikke i barnehagen før 48 etter siste oppkast, så da kan jo far reise hjem onsdag kveld og være hjemme torsdag og fredag.... Det er egentlig ikke så vanskelig... Det er værre med de 1 dags sykdommene... men ved høy feber, ommgangssyke osv så vet man jo at barna skal være hjemme noen dager - og da kan far komme hjem.
space Skrevet 4. mars 2009 #6 Skrevet 4. mars 2009 Når en har to barn har en rett til 10 dager med "lønn". Men må de dagene delest mellom foreldrene? Trodde en kunne gjøre som det passet best, om mor f.eks tar 8 dager og far 2 dager. Men det er kanskje ikke slik?
Frysepulver Skrevet 4. mars 2009 #7 Skrevet 4. mars 2009 Når en har to barn har en rett til 10 dager med "lønn". Men må de dagene delest mellom foreldrene? Trodde en kunne gjøre som det passet best, om mor f.eks tar 8 dager og far 2 dager. Men det er kanskje ikke slik? Er det ikke ti hver da?
Brukernavn Skrevet 5. mars 2009 #8 Skrevet 5. mars 2009 Men hva da hvis far jobber i Nordsjøen? Da kan han faktisk ikke komme hjem i løpet av perioden. Kan noen dager overføres da?
Rioja Skrevet 5. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 5. mars 2009 Jeg var i kontakt med NAV i går for å forhøre meg litt. Og jeg har ikke krav på å få overført disse dagene. Her er vi meget strenge, sa damen... Så jeg spurte henne hvordan vi kunne løse situasjonen, om det "lønnte" seg for oss å flytte fra hverandre. "Ja, det ser sånn ut" var svaret... Er det mulig??? Har funnet en løsning selv nå da, mannen får spørre arbeidsgiver om de dekker min lønn de dagene jeg evt. må være hjemme med syke barn som går ut over mine 10 dager. Det bør jo være lønnsomt for bedriften.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2009 #10 Skrevet 5. mars 2009 Så jeg spurte henne hvordan vi kunne løse situasjonen, om det "lønnte" seg for oss å flytte fra hverandre. "Ja, det ser sånn ut" var svaret... Er det mulig??? Hvis det lønner seg for dere å betale for en ekstra husholdning for å få mulighet til 10 dager fri hvis dere har sykt barn, har du jammen en mann som tjener godt.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2009 #11 Skrevet 5. mars 2009 Jeg var i kontakt med NAV i går for å forhøre meg litt. Og jeg har ikke krav på å få overført disse dagene. Her er vi meget strenge, sa damen... Så jeg spurte henne hvordan vi kunne løse situasjonen, om det "lønnte" seg for oss å flytte fra hverandre. "Ja, det ser sånn ut" var svaret... Er det mulig??? Har funnet en løsning selv nå da, mannen får spørre arbeidsgiver om de dekker min lønn de dagene jeg evt. må være hjemme med syke barn som går ut over mine 10 dager. Det bør jo være lønnsomt for bedriften. Kan du bare ta fri uten lønn fra jobben din ? Ikke bare bare å bli borte fra jobb en dag, selv om en ikke krever noe lønn for det.
Rioja Skrevet 5. mars 2009 Forfatter #13 Skrevet 5. mars 2009 Hvis det lønner seg for dere å betale for en ekstra husholdning for å få mulighet til 10 dager fri hvis dere har sykt barn, har du jammen en mann som tjener godt. Arbeidgiver dekker bolig etc. for mannen i denne perioden, og ja, han tjener bra på dette og det er i tillegg noe han brenner for, det er derfor vi vurderer det! Kan du bare ta fri uten lønn fra jobben din ? Ikke bare bare å bli borte fra jobb en dag, selv om en ikke krever noe lønn for det. Selvsagt kan jeg kan ta fri, men da får jeg jo ikke betalt for det. Og jeg trenger lønna mi jeg også! Derfor mener jeg det må være mulig å få mannens arbeidsgiver til å dekke dette? Høres det helt rart ut eller? -Jeg syntes det var en logisk løsning jeg... Min tankegang: Jeg er hjemme 10 dager med sykt barn, får lønn som vanlig. Jeg må i tillegg være hjemme 2 dager med sykt barn, hvor jeg ikke får lønn. Mannen får lønn for å jobbe de 2 dagene, hvor han egentlig skulle vært hjemme med sykt barn, arbeidgiveren tjener da på det! Arbeidsgiver betaler da meg for å være hjemme med hans syke barn, slik at han kan være på jobb...
Brukernavn Skrevet 5. mars 2009 #14 Skrevet 5. mars 2009 I teorien sikkert en fin løsning, men antakelig ikke så enkelt å få til rent regnskapsmessig for din manns jobb, bare for å se det fra den siden..
Gjest Marillia Skrevet 5. mars 2009 #15 Skrevet 5. mars 2009 Det er mulig at far blir ukependler for en periode, slik at jeg blir alene med barna på ukedagene. Jeg har full jobb og lurer på om jeg i en slik situasjon har rett på alle syke-barn dagene? Har to barn; 2 år og snart 5. Er det en lang periode det er snakk om? Som Leanne nevner om sine venner, så er jo en slik løsning også et alternativ.
Rioja Skrevet 5. mars 2009 Forfatter #16 Skrevet 5. mars 2009 (endret) Det er snakk om 1 år... Og reiseveien er ca. 5 timer hver vei... Endret 5. mars 2009 av Rioja
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #17 Skrevet 6. mars 2009 Synes at det blir helt feil at hans arbeidsgiver skal betale deg for å være hjemme. Tjener han så godt så må dere vel ha råd til å være hjemme uten lønn dersom det skulle være nødvendig. Sånn er det likt for oss alle. Iblant så koster det faktisk å ha barn.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #18 Skrevet 6. mars 2009 Når man er hjemme med sykt barn er det vel trygdekontoret som dekker lønna, når man er hjemme for egen sykdom dekker bedriften de første to ukene. Så derfor er det ikke sikkert at det lønner seg for bedriften hans. Men det må nesten de ta stilling til, det er lov å spørre. Han har KRAV på de dagene dersom det er behov for det, så det burde være unødvendig å spørre sånn sett.
flickan Skrevet 6. mars 2009 #19 Skrevet 6. mars 2009 Synes at det blir helt feil at hans arbeidsgiver skal betale deg for å være hjemme. Tjener han så godt så må dere vel ha råd til å være hjemme uten lønn dersom det skulle være nødvendig. Sånn er det likt for oss alle. Iblant så koster det faktisk å ha barn. Jeg synes dette får være helt opp til arbeidsgiver og synes ikke "sånn har alle vi andre det" er noe godt argument. De færreste har vel egentlig en mann som jobber på nordsjøen.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 6. mars 2009 #20 Skrevet 6. mars 2009 Jeg synes dette får være helt opp til arbeidsgiver og synes ikke "sånn har alle vi andre det" er noe godt argument. De færreste har vel egentlig en mann som jobber på nordsjøen. Nå jobber ikke mannen til ts i Nordsjøen. Er veldig mange som er gift med menn som pendler. Det er ikke en sjelden familiesituasjon. Bortsett fra det, så mener jeg det burde være opp til foreldrene hvordan de deler dagene. Er jo NAV som betaler lønnen når under barns sykdom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå