Gå til innhold

Er pannekaker norsk


Gjest Gjest_Eli_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Eli_*

Hei !

Jeg skal lage en norske matretter som en særoppgave, og har tenkt å lage pannekaker som en av rettene ! Er dette en norsk matrett? Jeg har egentlig veldig lite peiling på dette, og føler meg litt teit som spør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Hei !

Jeg skal lage en norske matretter som en særoppgave, og har tenkt å lage pannekaker som en av rettene ! Er dette en norsk matrett? Jeg har egentlig veldig lite peiling på dette, og føler meg litt teit som spør!

Pannekaker er en ganske internasjonal (i all hovedsak vestlig) rett, med lokale variasjoner. Jeg tror ikke man kan forholde seg til et opprinnelsesland, da ingen av ingrediensene er særlig stedstypiske (egg, melk og mel finnes så og si overalt). Jeg mener du trygt kan ta med pannekaker, dette er en rett med lange tradisjoner i Norge.

Den norske(/svenske) variasjonen er jo at den spises til suppe, og at man som oftest sukrer dem eller har på blåbærsyltetøy. Det er jo litt spesielt at vi kombinerer dette søte med noe salt (suppe) i stedet for å spise dem til dessert, slik de gjør i f.eks. Frankrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*
Pannekaker er en ganske internasjonal (i all hovedsak vestlig) rett, med lokale variasjoner. Jeg tror ikke man kan forholde seg til et opprinnelsesland, da ingen av ingrediensene er særlig stedstypiske (egg, melk og mel finnes så og si overalt). Jeg mener du trygt kan ta med pannekaker, dette er en rett med lange tradisjoner i Norge.

Den norske(/svenske) variasjonen er jo at den spises til suppe, og at man som oftest sukrer dem eller har på blåbærsyltetøy. Det er jo litt spesielt at vi kombinerer dette søte med noe salt (suppe) i stedet for å spise dem til dessert, slik de gjør i f.eks. Frankrike.

Jeg har aldri spist pannekake til suppe... Kun alene, som helgekos... Enten med syltetøy, eller faktisk også med sukker og kanel. Men utover det er jeg helt enig med deg.

Sjekk forøvrig:

http://www.foodtimeline.org/foodfaq2.html#pancakes

http://en.wikipedia.org/wiki/Pancake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa

Jeg vil vel ikke akkurat kalle pannekaker typisk norsk mat saann egentlig, men det gaar sikkert bra for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest la chica español

nei, pannekaker kan ikke anses som typisk norsk. Pannekaker finnes som sagt over alt...til å med somalske pannekaker, de er faktisk veldig gode mmm! men uansett Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...