Gå til innhold

Vanlig norsk mat


Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Hva synes dere om typisk vanlig norsk mat?

Er det flere som nermest hater det og synes det er kjedelig?

Selv så foretrekker jeg mer eksotisk mat av en eller annen grunn.

En salig blanding her. Jeg lager mye tradisjonmat. I morgen eks skal jeg lage lammefrikasse.

Småstek, bacalo,hjemmelagde fiskekaker,div måltider av elg. Skikkelig skinkesteik hos slakteren,ikke sånn surrastek fra bog som man får billig på Rema.

Betasupppe,lager ertesuppe sammen med salta knoke. Det jeg har nevnt lages i stor gryte, så jeg har fflere måltider.

Nå fant jeg en oppskrift på innbakt vilt med brie. Det var brukt tertedeig, så det blir på lørdag.

Tradisjonsmat tar ofte lengre tid å lage.men det går ofte på koketid. Om man legger litt mere arbeide i, så er det veldig smaksrikt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid hatt et litt vanskelig forhold til tradisjonell norsk mat, siden jeg i hele oppveksten ikke likte poteter. Det ble jo litt problematisk. :P Nå i ettertid liker jeg poteter bedre, men forsøker å kutte ned på karbomat, i tillegg til at mye tradisjonell mat inneholder kjøtt. Så da blir det ikke så mange slike retter på meg.

Skrevet

Tradisjonell norsk mat er da vel så mye fisk som kjøtt men...

Skrevet

Jo, men da må det bli villfisk og det er ikke like lett å få tak i alle steder. :)

Skrevet

Synes norsk mat er kjempegodt :)

Men det er ofte tidkrevende, selv enkle retter som seifilet og slikt tar ganske lang tid.. Kjøttkaker og fisk og slik likeså..

Men hjemme hos foreldrene mine er det omtrent bare norsk mat, men der er de ikke så veldig flink til å variere, så etter noen uker er jeg passe lei brun saus og kokte poteter og gulrøtter :P

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg elsker mye tradisjonell norsk mat, selv om jeg sjelden lager det. Kan nevne:

- lapskaus

- kjøttkaker i brun saus

- skinestek

- oksestek

- røkt kolje

- stekt pir

- fersk, kokt torsk

- fiskegrateng

- fiskekaker

- fløyelsgrøt

Ellers er disse favoritter i slekta mi:

- lammestek

- lammekoteletter

- får i kål

- alt mulig av vilt

Når det gjelder asiatisk mat er det såpass variert at det ikke kan sammenlignes! Og kjedelig er vel et adjektiv som ikke passer til det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...