Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2009 #21 Skrevet 4. mars 2009 Hva synes dere om typisk vanlig norsk mat? Er det flere som nermest hater det og synes det er kjedelig? Selv så foretrekker jeg mer eksotisk mat av en eller annen grunn. En salig blanding her. Jeg lager mye tradisjonmat. I morgen eks skal jeg lage lammefrikasse. Småstek, bacalo,hjemmelagde fiskekaker,div måltider av elg. Skikkelig skinkesteik hos slakteren,ikke sånn surrastek fra bog som man får billig på Rema. Betasupppe,lager ertesuppe sammen med salta knoke. Det jeg har nevnt lages i stor gryte, så jeg har fflere måltider. Nå fant jeg en oppskrift på innbakt vilt med brie. Det var brukt tertedeig, så det blir på lørdag. Tradisjonsmat tar ofte lengre tid å lage.men det går ofte på koketid. Om man legger litt mere arbeide i, så er det veldig smaksrikt.
Tabris Skrevet 4. mars 2009 #22 Skrevet 4. mars 2009 Jeg har alltid hatt et litt vanskelig forhold til tradisjonell norsk mat, siden jeg i hele oppveksten ikke likte poteter. Det ble jo litt problematisk. Nå i ettertid liker jeg poteter bedre, men forsøker å kutte ned på karbomat, i tillegg til at mye tradisjonell mat inneholder kjøtt. Så da blir det ikke så mange slike retter på meg.
Gjest imli Skrevet 4. mars 2009 #23 Skrevet 4. mars 2009 Tradisjonell norsk mat er da vel så mye fisk som kjøtt men...
Tabris Skrevet 4. mars 2009 #24 Skrevet 4. mars 2009 Jo, men da må det bli villfisk og det er ikke like lett å få tak i alle steder.
Fortunatus Skrevet 4. mars 2009 #25 Skrevet 4. mars 2009 Synes norsk mat er kjempegodt Men det er ofte tidkrevende, selv enkle retter som seifilet og slikt tar ganske lang tid.. Kjøttkaker og fisk og slik likeså.. Men hjemme hos foreldrene mine er det omtrent bare norsk mat, men der er de ikke så veldig flink til å variere, så etter noen uker er jeg passe lei brun saus og kokte poteter og gulrøtter
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2009 #26 Skrevet 4. mars 2009 Jeg elsker mye tradisjonell norsk mat, selv om jeg sjelden lager det. Kan nevne: - lapskaus - kjøttkaker i brun saus - skinestek - oksestek - røkt kolje - stekt pir - fersk, kokt torsk - fiskegrateng - fiskekaker - fløyelsgrøt Ellers er disse favoritter i slekta mi: - lammestek - lammekoteletter - får i kål - alt mulig av vilt Når det gjelder asiatisk mat er det såpass variert at det ikke kan sammenlignes! Og kjedelig er vel et adjektiv som ikke passer til det...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå