Gå til innhold

Vanlig norsk mat

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva synes dere om typisk vanlig norsk mat?

Er det flere som nermest hater det og synes det er kjedelig?

Selv så foretrekker jeg mer eksotisk mat av en eller annen grunn.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er heller ikke særlig glad i norsk mat, men det blir jo det jeg som regel spiser til hverdags. Prøver å lage nye retter av og til for å forandre på maten som jeg spiser.

Gjest Imsdal
Skrevet
:jepp: Jepp, jeg er ikke så begeistret for typisk norsk mat.. Spiser det kun når jeg får det servert hjemme hos foreldrene mine. Lager aldri noe slikt hjemme hos oss selv, kjøper det heller aldri når vi spiser ute. Synes egentlig ikke det er så spennende jeg, tung og kraftig kost..
Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet
Hva synes dere om typisk vanlig norsk mat?

Er det flere som nermest hater det og synes det er kjedelig?

Selv så foretrekker jeg mer eksotisk mat av en eller annen grunn.

Jeg synes egentlig at norsk mat er litt undervurdert. Det er nok fullt mulig å fornye noen av de tradisjonelle rettene slik at de blir mindre grå/kjedelige å se på og ikke fullt så kraftige/mektige. Tror norsk mat lider litt under det å være "utrendy" pga.kjedelig utseende og at det ofte ikke er så fettfattig akkurat..

Men det skandinaviske kjøkken sett under ett går jo for å være et av verdens beste, og det inkluderer vel en del norsk mat også. Personlig synes jeg en del asiatisk mat er ganske oppskrytt. Men når det er sagt, så tror jeg alle har godt av å smake noe nytt og spennende av og til.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er masse god, tradisjonell mat jeg, men den er best når jeg lager den selv (eller spiser på Credo :ler: ). Hos besteforeldre og sånt synes jeg ofte de bruker kjipe grønnsaksblandinger og koker i hjel både grønt og kjøtt, om de bruker salat er den gjerne smakløs og tilsatt kjip dressing osv (rett skal være rett, de er gode på festmat, og farmoren min var skikkelig classy på kjøkkenet, lagde rakfisk selv og brukte mye vilt blant annet).

Når jeg lager mat selv tilpasser jeg mengden og typen kjøtt og saus etter min egen smak og prøver å få det beste ut av grønnsakene. Også blir det endel variasjon mellom ulike kjøkken og mer og mindre moderne (?) retter, så jeg ikke blir lei av noe. I dag skal vi ha saltkjøtt og kålrotstappe til middag, gleder meg som bare det. Vi spiser også endel seibiff, lapskaus, grønnsakssuppe, koteletter med surkål og sikkert flere ting også.

Skrevet

Jeg elsker vanlig, norsk mat som komle (raspeballer), kjøttkaker og generelt mat med kjøtt, poteter og saus. Selvsagt er eksotisk mat veldig godt, men jeg trenger poteter en gang i blant.

Gjest Elastica
Skrevet

Hva mener dere med "norsk mat" egentlig?

Det finnes mange gode norske råvarer, og jeg synes det er merkelig å kategorisere norsk mat som kjedelig, og bare det. Vi har kanskje verdens beste lam fra Rogaland (Norges største sauefylke), masse spennende vilt i naturen, hjort, elg, rådyr, småvilt osv. For ikke å nevne norske jordbær. Vi har masse god fisk, skrei i januar, februar og mars, laks, villørret også videre.

Det finnes mange gode, norske retter basert på norske råvarer og norske matlagingstradisjoner. Samtidig som det helt sikkert finnes mange kjedelige og trauste retter.

Men nei, jeg er ikke enig i at vanlig norsk mat er kjedelig.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er veldig glad i norsk tradisjonsmat. Fårikål og pinnekjøtt er jo noe av det aller beste i hele verden. Kjøttkaker med ertestuing er også himmelsk, det samme med lapskaus. Jeg gleder meg villt til torsdag, da det er seibiff til middag ;)

Asiatisk mat blir veldig fort kjedelig. Veldig godt en gang iblant, men spiser jeg det for ofte blir jeg drittlei. Da jeg var tre uker i vietnam var jeg så lei grønnsaker-og-ris-i-ubestemmelig-saus-med-små-kjøttstykker-i at jeg nesten var på gråten av lykke da jeg fant en mcDonalds... mmm, vassent brød gjennombløtt av dressing og fett, med en slapp kjøttkake omgitt av halvvissen salat :P

Skrevet

Jeg foretrekker nok egentlig spicy mat, men jeg er veldig glad i fisk, det kan vel kalles norsk mat?

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Har også litt problemer med å definere "norsk mat". Regner med det betyr klassisk 1960-talls-mat, som kjøttkaker, koteletter, fiskepinner etc. Men etter å ha lest kokebøkene til Brimi og Viestad fikk jeg mye større respekt for "norsk" mat (om man kan kalle det dét), ikke nødvendigvis mat bestemora mi ville laget, men som er basert på lokale råvarer. Og det kan jeg si: den type mat er alt annet enn kjedelig!

Men jeg liker meg nok best i "mat-tradisjon-shoppe"-segmentet. En dæsj Asia, litt Italia, litt Hellas, litt Norge og bittelit Mexico og Marokko... :jepp:

Skrevet

Med "Vanlig norsk mat" tenker jeg på fremgangsmåten og rettene, ikke råvarene. Syns ting krydret med kun salt og pepper, ihjelstekt og ihjelkokt og aller helst brunt er fryktelig kjedelig.

Men norske råvarer, som flere over også nevner, lam, fisk, grønnsaker når det er i sesong, frukt og bær osv er ofte veldig bra.

Når gode råvarer blir tilberedt slik jeg skriver i første avsnitt, fordi det er tradisjon og det var slik bestemor gjorde, det syns jeg bare er trist. Jeg har også en litt ømfintlig mage, som ikke tåler så godt fett. Og når jeg må droppe sausen fordi den er fet, ja da blir koteletter med kokte poteter fryktelig kjedelig.

Skrevet

Jeg er veldig glad i norsk mat, men det er jo selvfølgelig et must at den er riktig tilberedt. Vasne, ihjelkokte grønnsaker er ikke godt (utenom i lapskaus og stapper da, som bare skal være sånn). Potet er også noe som med hell kan tilberedes på andre måter enn koking syns jeg.

Pinnekjøtt, kjøttkaker, lapskaus, sodd, og utallige fiskeretter er herlig! :)

Skrevet

Jeg er veldig glad i mat med potet og brun saus ^^ Kjøttkaker er en slager. I tillegg har jeg vokst opp med veldig mye viltkjøtt.

Annet enn det er pinnekjøtt, lapskaus og fårikål veldig godt det også syns jeg :) Vanskelig å ramse opp, men jeg MÅ ha "ordentlig" potetmiddag av og til.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er glad i norske råvarer, men ikke alltid i norsk mat. Ta for eksempel fisk, torsk er kjempegodt, men torsk med kokte poteter, gulrøtter og smeltet smør blir jeg trist av tanken på å spise. Hvis man tar samme torsken og lager rotstappe med urter og har sprøstekt bacon til, som også er norsk mat, men ikke den mest tradisjonelle måten å tilberede disse råvarene på, så syns jeg det er kjempegodt.

Når jeg hører "norsk mat" så tenker jeg automatisk på den mest tradisjonelle hverdagskosten med kokte poteter til alt, kokte grønnsaker og saus. Jeg syns denne type mat er kjempetrist og spiser det, med få unntak, aldri hvis jeg har et alternativ.

Skrevet

Synes norsk mat stort sett er godt, er som regel det vi spiser til middag. Og overkokte poteter og grønnsaker har ingenting med norsk mat å gjøre, heller dårlige kokker ;)

Forstår heller ikke hva som er så utrolig spennende med asiatisk mat... DET er kjedelig mat det!

Gjest Catwoman
Skrevet

Norsk mat er jo mye kjøtt. Så som veganer er det jo ikke så mye av det jeg spiser. Men jeg synes mye av typisk norsk tilbehør er godt.

Ertestuing og raspeballer og kålrabistappe feks.

Og overkokte poteter og grønnsaker har ingenting med norsk mat å gjøre, heller dårlige kokker

:Nikke:

Synes mye såkalt eksotisk og smaksrik mat inneholder for mye smaker jeg.

Ser ihvertfall i mange asiatiske oppskrifter at det skal være ørti forskjellige krydder og urter i en rett. Krydder og urter er godt det, men ikke alle typene i en og samme rett. Det blir for mange smaker på en gang.

Gjest Gjest_hmm_*
Skrevet
Synes norsk mat stort sett er godt, er som regel det vi spiser til middag. Og overkokte poteter og grønnsaker har ingenting med norsk mat å gjøre, heller dårlige kokker ;)

Forstår heller ikke hva som er så utrolig spennende med asiatisk mat... DET er kjedelig mat det!

Du syns ikke det er litt vel drøyt å skjære maten til en verdensdel over en kam? Det er rimelig stor forskjell på sushi og indisk curry.....

Gjest Elastica
Skrevet
Du syns ikke det er litt vel drøyt å skjære maten til en verdensdel over en kam? Det er rimelig stor forskjell på sushi og indisk curry.....

:ler: Jo, det er drøyt!

Og dersom man bare har smakt mat fra kinan på hjørnet, så er man neppe kompetent til å uttale seg. Men nå vet jo ikke jeg hva imli vet om asiatisk mat, bortsett fra at hun synes det er kjedelig.

Gjest Gjest_Vera Vinge_*
Skrevet

Jeg er enig i det førstnevnte. Blir rart å uttale seg om norsk mat tilberedt på en dårlig måte. Siden jeg ikke spiser kjøtt, begrenser det seg litt hva jeg spiser av tradisjonelle norske retter. Men jeg er glad i de tradisjonelle fiskerettene. Kokte poteter lager jeg riktignok veldig sjelden, men jeg vil jo si at man kan lage tradisjonell norsk mat uten at poteten må kokes.

Ellers sier jeg meg enig med gjest og Elastica - asiatisk mat er veldig mye forskjellig. Mye av det vi spiser i Norge er nok ikke heller det mest autentiske. Men det anbefales å utforske den verdensdelen matmessig, da det er mye godt. Syns jeg, da. Mange spennende smaker. Og fint å se at kjøtt ikke nødvendigvis må utgjøre hoveddelen av måltidet.

Skrevet

Den asiatiske maten man stort sett får i Norge, er ganske kjedelig synes jeg. Stor sett ris med de samme grønnsakene og kjøtt med div. soyasauser...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...