Gå til innhold

Antrekk, hva skriver man i innbydelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skrev dere i innbydelsene deres når det kom til antrekk? Vi skal ha et "formelt" bryllup, med treretters og live musikk osv. Likevel vil jeg ikke at det skal være for stivt for vår og gjestenes del. Jeg vet at en del av tantene mine kommer til å komme i bunad, og jeg ønsker ikke at det skal være noe problem. Jeg vil også at de som ønsker å gå i "ballkjoler" (ikke ballkjoler, men usikker på hva det heter) skal kunne gjøre dette. Vi gifter oss på sommeren og jeg vil ikke at folk skal renne bort, så jeg ser fint at mannfolka kan kaste dressjakka når det nærmer seg hovedrett.... Hvis vi skriver antrekk (er dresskode bedre?): Dress, holder da dette? Eller bør det står Antrekk: pent. Hjelp! Hva gjorde dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Så fremt du ikke skal ha et spesielt selskap der det er "nødvendig" at alle gjestene kler seg på en spesiell måte (type ball på Slottet krever galla-antrekk) behøver du ikke skrive noe om antrekk.

Vi skriver ingenting om antrekk.

Gjest Gjest
Skrevet

Og by the way: Det er ingen dresskoder som heter "dress" (det nærmeste vil da være mørk dress), og i alle fall ikke "pent". Anbefaler at du leser litt om skikk og bruk før du roter deg mer bort.

Skrevet

Du trenger da ikke skrive noe om det i det hele tatt. Jeg syns det er litt lavmål overfor gjestene siden alle vet at man pynter seg.

Skrevet
Og by the way: Det er ingen dresskoder som heter "dress" (det nærmeste vil da være mørk dress), og i alle fall ikke "pent". Anbefaler at du leser litt om skikk og bruk før du roter deg mer bort.

Var vel kanskje en grunn til at jeg spurte;) Og i disse dager er det heftig mange "brudd" på skikk og bruk i bryllupssammenheng hva tradisjoner angår, så tviler sterkt på at noen av de jeg skal ha i bryllupet mitt hadde reagert på akkurat det.

Da tror jeg vi dropper hele antrekket, som du sier Sol79 så vet jo folk at det er et bryllup. Selv setter jeg likevel pris på på en viss pekepinn i forhold til hva folk forventer når jeg blir invitert i bryllup. Har, by the way, blitt invitert i bryllup der antrekk har vært både pent og dress. Kanskje skikk og bruk i bryllup må inn i skolepensum igjen;)

Skrevet

vi skrev mørk dress. Da er det pyntet, men om det er fint vær slipper man å komme i gallakjoler og renne bort...

Gjest Gjest
Skrevet

Vi er invitert i bryllup hvor det står: antrekk: pent/mørk dress. Hva menes med dette da?

Skrevet

Vi skrev antrekk mørk dress... :) Det som er vanlig er at man skriver det antrekket brudgommen har. Det er mer ment som en pekepinn så ikke de mannelige gjestene skal kle seg penere enn brudgommen. Dvs at man ikke skal komme i smoking hvis brudgommen går i dress. Så hvis f.eks brudgommen går i smoking skriver man antrekk smoking. Ønsker man ikke å kreve at alle andre skal ha det kan man skrive smoking/mørk dress. Man skal altså kle seg i samme sjanger som kleskoden eller lavere... Ikke mer pyntet enn kleskoden iallefall...

Har man ikke noen spesielle krav trenger man jo selvfølgelig heller ikke å skrive noe :)

Gjest Frosk
Skrevet

Jeg var i bryllup der det på invitasjonen sto antrekk galla (!) - det skulle tilsi kjole og hvitt for mannen og fotside kjoler for damene - tror jeg, da. Vel, bryllupet ble holdt i en hage, festen i et partytelt - og de av gjestene som hadde kledd seg etter det som sto i invitasjonen subbet rundt på en gjørmete plen i fotside kjoler... (Brudgommen hadde forresten mørk dress selv)

Er i grunnen enig i at det ikke er nødvendig å skrive noe om antrekk - alle vet jo at man pynter seg i bryllup. :)

(Hva gjør jeg i bryllupsforumet, forresten?! :sjokk: )

Gjest Wrangler
Skrevet

Vi glemte å skrive noe som helst! hahah!

Men hadde nok skrevet mørk dress. For folk skal kle seg pent, men de behøver ikke komme i galla! Vi er ganske avslappa folk da, så lenge folk kler seg normalt pent så er det fint.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi er invitert i bryllup hvor det står: antrekk: pent/mørk dress. Hva menes med dette da?

Pent/mørk dress, betyr vel knekort kjole - lang kjole (pent), evt bunad, mørk og lys dress, om jeg ikke tar helt feil

Skrevet

Vi skrev ikke noe. Jeg har ikke peiling på slike kleskoder uansett, og blir ikke noe klokere hverken av denne tråden eller andre skikk-og-bruk-sider. Jeg går utifra at folk har vett til å kle seg i de pene klærne de har (evt. kjøpe, hvis de har lyst til det), og ikke kommer i bryllup i joggebukse og helsetrøye. Hvis jeg hadde lest mørk dress, så hadde jeg tolket det slik at det ikke var lov å ha lys dress (selv om det nødvendigvis ikke er slik).

Skrevet

Min kjære skal ha på seg gallauniform, men vi skriver ikke galla i innbydelsen. Som det ble sagt tidligere her så vet folk at de skal i bryllup, og ingen av gjestene har muligheten til å stille i samme (eller finere) antrekk som min kjære uansett :)

Skrevet (endret)

Jeg synes man bør tilpasse seg de faktiske regler for kleskoder, ellers er vitsen med å ha kleskoder borte. Man bør også tilpasse det typen bryllup man skal ha. Greit at det norske folk kanskje ikke er helt oppdaterte på regler for skikk og bruk, men jeg synes likevel ikke kleskoder kan slenges rundt seg uten videre tanker.

Inviterer man feks kaffegjester synes jeg det er rimelig på kanten å kreve at kaffegjestene skal komme i et spesielt antrekk. Man ber ikke kaffegjester om å stille med smoking. Man bør heller ikke dele opp middags- og kaffegjester på en slik måte at de stiller med ulike antrekk. Derfor vil det etter min mening bety at har man kaffegjester i bryllupet sitt, så holder man seg unna dresskoder. Man bør også tenke på opplegget ellers; er det middag? Antall retter? Må folk selv betale for drikke på festen? Osv.

Slik JEG er vant til det så brukes dresskoder ved formelle anledninger; selskap i det offentlige (her mener jeg alt fra galla på slottet, stortingsmiddager, selskap arrangert for eller av offentlige personer), enkelte julebord, doktormiddager osv. Bryllup med kaffegjester og betalingsbar stiller ikke i denne klassen.

Å skrive noe sånt som antrekk: pent er vel egentlig rimelig overflødig. De fleste kler seg pent til bryllup, og trenger ikke minnes på det. Samtidig ligger det i kortene at ulike gjester vil definere "pent" på forskjellig måte, og dette gjør en slik dresskode bare mer overflødig.

Husk også på at om man skriver feks antrekk smoking, så kan dette bety at folk må kjøpe klær for tusenvis for å føle seg komfortabel med å i det hele tatt komme i bryllupet. En annen ting; hvorfor er det ønskelig at brudeparet skal styre gjestenes bekledning? Jeg får følelsen av at gjester er mer statist i brudeparets bryllupsdrøm enn gjest i enkelte bryllup når jeg leser på dette forumet. De skal kle seg på den og den måten, de skal stå i lysfakkeltog når brudeparet drar osv osv...

Kanskje bare jeg som er gammeldags og altfor konservativ i tankegangen, men det får så være. Alle står heldigvis fritt til å gjøre akkurat det man selv vil :) Jeg følte bare at jeg måtte få ytre min mening her :fnise:

Endret av mamsemamma

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...