Gjest Alenemor Skrevet 28. februar 2009 #1 Skrevet 28. februar 2009 Jeg er alenemor og har konfimasjon snart. Bidragsmessig betaler jeg 2/6 og far 4/6. Hva mener dere er mest rettferdige fordeling av utgiftene? 50/50 på hver eller etter samme brøk som bidrag?
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #2 Skrevet 1. mars 2009 Vi har skjev fordeling av familie, 2/3 av de som kommer er på min side, ergo jeg betaler 2/3 av maten. Gaver gir vi hver for oss. Leier lokale og ferdig mat - så slipper vi diskusjon om hvem som skal gjøre hva. Vi samarbeoder helt fint og dette ble vi raskt enige om.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #3 Skrevet 1. mars 2009 Må legge til: vi har delt omsorg og ingen betaler bidrag (selv om jeg kunne krevd det da far har høyere inntekt enn meg). Jeg mottar barnetrygd, betaler alle kontigenter og klær, far kjøper fotballsko og et spill etc. Fungerer helt fint. Millimeterettferdighet kan en krangle mye og vemmelig om. Gidder ikke.
Gjest Alenemor Skrevet 1. mars 2009 #4 Skrevet 1. mars 2009 Helt rettferdig blir det uansett ikke når det gjelder fordeling av utgifter til barn. Det vet jeg alt om etter 14 år som alenemor:-) Min eks har snakket om gaven til konfirmanten minst må være 20.000,- ..å det er noe jeg iallefall ikke har råd til. Misforstå meg rett, det er helt flott at han har råd til en slik gave, men jeg tenker nok som så at han da bør kunne dekke litt mer etter evne i forhold til utgiftene også. Vi har ikke hatt praten om dette ennå så det kan jo være han er helt enig med meg,- jeg vil bare ha noen synspunkter på hvordan andre gjør det:-) Vi er ca like mange på hver side.
Sola^ Skrevet 1. mars 2009 #6 Skrevet 1. mars 2009 Min eks har snakket om gaven til konfirmanten minst må være 20.000,- ..å det er noe jeg iallefall ikke har råd til. Misforstå meg rett, det er helt flott at han har råd til en slik gave, men jeg tenker nok som så at han da bør kunne dekke litt mer etter evne i forhold til utgiftene også. Øh, når vart det vanleg å gje 20 000 kr? Eg fekk festen og bunad i gave. Bunaden sydde mor mi sjølv så den vart ikkje like dyr som å få nokon andre til å sy. Ellers er det riktignok 10 år sidan eg konfirmerte meg, men "pengegevinsten" min endte på ca. 6000kr totalt frå alt av slektninger og naboer. Konfirmasjonspengene og sparepengene mine har eg brukt på sertifikatet. Foreldrene mine hadde ikkje råd til å betale sertifikatet for meg. Synes at det er unødvendig å bruke så mykje på gave til tenåringen.
MeLi Skrevet 5. mars 2009 #7 Skrevet 5. mars 2009 [quote name='Alenemor' date='01.03.2009 (12:35) ' post='6628395 Min eks har snakket om gaven til konfirmanten minst må være 20.000,- ..å det er noe jeg iallefall ikke har råd til.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2009 #8 Skrevet 5. mars 2009 Følg reglene. Så slipper dere å vurdere hva som er rimelig. Jeg tror reglene er at man bruker samme fordelingsnøkkel som bidraget, men sjekk med nav for sikkerhets skyld.
Gjest Ts Skrevet 7. mars 2009 #9 Skrevet 7. mars 2009 Følg reglene. Så slipper dere å vurdere hva som er rimelig. Jeg tror reglene er at man bruker samme fordelingsnøkkel som bidraget, men sjekk med nav for sikkerhets skyld. Jeg var usikker på om det var noen regler for dette men skal sjekke det ut med Nav. Jeg tenker det er flott om far har råd til 20.000,- i gave men da må han liksom ha råd til å dekke selskapet og utgiftene i kirken også slik jeg ser det. Nå har jeg spurt han om han er med på 50% av dress-utgifter og det sa han iallefall ja til, så satser på at dette går greit for seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå