Gå til innhold

HJELP! Natron/hjortesalt

Fremhevede innlegg

Gjest Hortesalt
Skrevet

Hva er forskjellen på natron og hjortesalt?

Skal lage en sjokoladekake med bl.a kefir, og nå ser jeg at jeg bare har hjortesalt og bakepulver i skapet. Oppskriften sier 1 spiseskje natron, kan jeg bruke hjortesalt i stedet?

På forhånd tuuuusen takk for hjelpen! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sist jeg lagde sjokoladekake klarte jeg å ta hjortesalt istedenfor Natron. (Fikk for meg at natron var i den gule boksen, noe jeg fant ut litt for seint ikke stemte :fnise: )

Men uansett, hadde ikke tid til å lage ny og kaka gikk ned. :) Fikk også mye skryt for den.

Forskjellen er vel at man har natron i stedet for bakepulver og gjær (og når det er kefir i oppskriften). Den får kaka til å heve.

Hva slags effekt hjortesalt har, vet jeg ikke. Men den gjorde ikke kaka så høy. Så den blei ikke så høy og fin som jeg har sett andre lage den. Men som sagt, den smakte godt, så du kan sikkert bruke det, eller kanskje bare la være og.... :vetikke:

Gjest Hjortesalt
Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg tok en sjangs...med 1 ts bakepulver og 1ts hjortesalt... :sjenert:

Så får vi se hvordan det blir! Kryss fingre! :)

Gjest Ludovie
Skrevet

Jeg ser det er litt sent, men jeg svarer allikevel:

Bakepulver inneholder natron, så jeg ville brukt det i stedet for ren natron. Men da selvfølgelig i litt større mengder. :)

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Hjortetakksalt tilføyer mest syrlighet og sørger for at bakverket blir sprøtt.

Bakepulver og natron sørger derimot for at bakverket hever.

Du kan erstatte natron med bakepulver, men du kan ikke erstatte bakepulver med natron... Bakepulver hever nemlig i to instanser: én når deigen står og småhever, og én når den stekes i ovnene (reagerer på ulik varme).

Gjest Hjortesalt
Skrevet

Tusen takk for hjelp dere! Greit å vite til en annen gang også! :)

Det gikk forresten bra med kaka, selv om den fikk litt bakepulver og litt hjortesalt i stedet for natron. :) Nammenam!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...