Gjest Gjest_Voff_* Skrevet 27. februar 2009 #1 Skrevet 27. februar 2009 Hei Har veldig lyst på hund, og har hatt planer om dette lenge. Men det er visse ting jeg er usikker på enda. Vet ikke om det er rett tidspunkt... Hvor god tid skal man ha for å ha hund? Hvor god råd burde en ha? Jeg har katt, vil dette føre til store problemer? Katten er hele 7år, og er ikke vant til hunder. Har noen opplevd dette problematisk og ville ikke annbefalt dette, eller har noen klart dette fint før? Lurer på boplass. Kommer ikke til å kjøpe hus på mange år, men kommer alltid til å kunne ha turområder i nærheten om jeg har hund. Har katt fra før, så er vanlig for meg å ta hensyn til slikt. Men hvordan er det å ha hund når man bor i leilighet? Bor i trondheim, nært sentrum. (turområder og "landet, friluft" er ikke langt unna)
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 27. februar 2009 #2 Skrevet 27. februar 2009 Egentlig helt nesten umulig å gi noe ordentlig svar på spørsmålet ditt, men jeg kan jo si noe om det... Jeg syns at hvis du er i en situasjon at du er borte hele dagen, så bør du kunne være sammen med hunden din resten av dagen(noe å gå ut fra ivertfall). Ddet er vanskelig å si noe om hvor mange timer aktiv oppmerksomhet en hund skal ha, for det er forskjellig etter rase/hva den er vant til osv. Men du må kanskje gi opp litt av ditt sosiale liv når du får hund, ivertfall noe av det du ikke kan ha med hunden på. Når det gjelder økonomi så er jeg selv student, og har ikke VELDIG god råd, men jeg har en sparekonto der jeg har en del penger satt av HVIS det skulle skje noe, og det er veldig viktig å ha forsikring særlig hvis du har litt dårlig råd(man har gjerne råd til et par hundre kr i mnd, men kanskje ikke 20000 på en gang). For- kostnader er jo forskjellig fra hund til hund, men vi bruker vel kanskje 500 kr på 2-3 mnd til vår kooiker (mellomstor hund). I tillegg er det årlige vet.-kostnader for vaksiner, sånn ca 500 - 1000 kr hver gang... Så koster jo hunden i seg selv en del når du kjøper den, pluss evt. utstyr du velger å ha... Hund og katt pleier å gå bra, men det har jeg ikke så mye erfaring med... Ta tilvenningen sakte men sikkert, og la katten være "sjefen" Når det gjelder boplass: Husk å sjekke med evt. borettslag om det er lov å ha hund, og vær klar over at det å ha hund utelukker en del leie-leiligheter... Litt kort svar kanskje, men har litt hastverk;) bare spør mer hvis det er noe mer...
The Kitten Skrevet 27. februar 2009 #3 Skrevet 27. februar 2009 Hei Har veldig lyst på hund, og har hatt planer om dette lenge. Men det er visse ting jeg er usikker på enda. Vet ikke om det er rett tidspunkt... Hvor god tid skal man ha for å ha hund? Hvor god råd burde en ha? Jeg har katt, vil dette føre til store problemer? Katten er hele 7år, og er ikke vant til hunder. Har noen opplevd dette problematisk og ville ikke annbefalt dette, eller har noen klart dette fint før? Lurer på boplass. Kommer ikke til å kjøpe hus på mange år, men kommer alltid til å kunne ha turområder i nærheten om jeg har hund. Har katt fra før, så er vanlig for meg å ta hensyn til slikt. Men hvordan er det å ha hund når man bor i leilighet? Bor i trondheim, nært sentrum. (turområder og "landet, friluft" er ikke langt unna) Det er vanskelig å svare godt på alle spørsmålene, men jeg skal gjøre mitt beste. Man må ha god tid når man har hund. Særlig i begynnelsen når man skal venne den til å være alene hjemme, dressur osv. Senere også selvsagt, en voksen hund bør være alene maks 8 timer for dagen. Du må alltid ha såpass god råd at du kan dekke uforutsette utgifter til dyrlege, osv. Så noen tusenlapper der kan jeg tenke meg, samt for, utstyr, valpekurs. Det blir fort en 15 000 bare i startutgifter. Skal man ha hund og katt, er det best å få katten først slik du har gjort. Da venner valpen seg til "reglene" til katten. Så det burde gå fint. En venninne sa til meg at katten er sjef inne, og hunden er sjef ute. Turområder og sånt i Trondheim kan jeg ikke si noe om da jeg ikke har vært der. Hvilken rase vurderer du?
Gjest Gjest_Voff_* Skrevet 27. februar 2009 #4 Skrevet 27. februar 2009 Hei dere. Takk for gode svar. Jeg har ikke helt bestemt meg for rase, er mange gode, fine raser og hunder der ute som kunne passet meg. Jeg er ganske opptatt av dyr, så jeg kunne nok ha en hund som krever litt ekstra, da dyrehold er en interesse og kunne blitt en stor hobby for meg. Hadde ikke hatt noe imot å tilpasse meg slike forhold, om jeg skulle finne en dalmatiner eks (som krever mye oppmerksomhet og trenger mange lange turer). Men jeg har også lurt på om jeg skulle skaffet meg en hund fra et pensjonat eller noe lignende, Fod gården eks. Så er usikker på dette.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #5 Skrevet 27. februar 2009 Å ha hund eller katt er som natt og dag, en hund må du ta ansvar for hele tiden. Gå tur med, aktivisere og oppdra. En katt slipper du bare ut om morgenen og slipper inn om kvelden, ingen bekymringer om hva den har foretatt seg i løpet av dagen. Skal du anskaffe deg en hund må du være veldig bevisst ditt ansvar.
lucy_in_the_sky Skrevet 28. februar 2009 #6 Skrevet 28. februar 2009 Det eneste jeg biter meg merke i her er at du sier at du ikke kommer til å kjøpe deg hus på mange år. Betyr det at du leier eller at du eier leilighet? Om du leier, så bør du tenke deg nøye om. Ellers så er det generelt sett ikke noe problem å ha hund i leilighet så lenge hunden får rotrening og nok aktivisering (det skal den jo forsåvidt ha om den bor i hus og, men det er enda viktigere når man ikke har så mye plass). Ellers så bør man tenke litt over hvor stor hund man vil ha, er kanskje ikke så god idé å en Grand Danois på en ett- roms hybel f.eks Det med katten tror jeg vil gå fint så lenge katten har steder å rømme til som hunden ikke når om den trenger litt ro. F.eks vindusposter (kommer ann på str til hunden), et høyt klatrestativ, hyller e.l. Katten vil mest sannsynligvis sette seg i respekt hos valpen. Men du må være ekstra obs om du skaffer deg en rase med jaktinstinkter, og så må du passe på når hunden kommer i puberteten. Og selvfølgelig bruke litt tid på å venne de til hverandre Ang økonomi så må du ha penger til innkjøp av hund + utstyr, rasehund koster 10 -12 000, og nødvendig utstyr til valpen kommer på noen 1000 - lapper. Så må jo ting selvfølgelig byttes ut etterhvert som valpen vokser ut av eller ødelegger/tygger i stykker ting, du må regne med å kjøpe en del utsyr og leker første året/to årene. Valpekurs koster vel en 1000 - lapp, og om du er førstegangseier er det greit å ta flere kurs også, f.eks grunnkurs e.l hverdagslydighet eller noe sånt. Månedlige utgifter er jo fôr til hunden + tyggeben og godbiter. Vi har en stor hund som spiser for ca 600kr i måneden og en middels som spiser for ca 300kr i måneden, i tillegg bruker vi ganske mange hundre kr i måneden på tyggeben og godbiter, 2 - 400 kr pr hund.. Ellers kommer forsikring (ikke mange hundrelappene i året pr hund) og årlig vaksine/helsesjekk på ca 400kr pr hund. Må ha ormekur av og til, de blir noen hundrelapper i året. Vi har også medlemskap i NKK + raseklubber, det er noen hundrelapper i året der og. Ellers bør du ha en sparekonto med noen tusenlapper i bakhånd i tilfelle veterinær, selv om du har forsikring er det jo egenandel og det er ikke alt forsikringen dekker + at noen forsikringer krever at du legger ut før du evt får tilbakebetalt. Det kan også hende at hunden ødelegger noe, som f.eks kledning til kjøkkenskap, sofa/puter, dyne/madrass, listverk.. Det er jo vanskelig å ta høyde for, og vi har sluppet heldig unna sånt. Hvor mye tid du trenger avhenger en del av rase. Du må ha tid til å være hjemme med valpen omtrent 24/7 de første ukene + at du kan ikke nødvendigvis være vekke i mange timer etter de første ukene heller.. Du må regne med å bruke absolutt minimum 2 timer hver eneste dag hele året i 10-15 år fremover på hunden din uansett rase, for utenom den lange turen så kommer luftetur+ evt treningsøkt om morgenen (for at den skal være sliten/rolig når du går), luftetur på kvelden, pelsstell, kloklipp, ørerens, tannpuss, kos, sosialisering, fôring, trening utenom turene... Håper dette hjalp litt Forresten, har du bil?
Gjest Gjest_Voff_* Skrevet 28. februar 2009 #7 Skrevet 28. februar 2009 Til gjest: Ja, det er et stort ansvar. Katter og hunder er forskjellige dyr med forskjellige behov, selvom de er husdyr. Husker at noen sa at det var som å ha et barn (å få en valp), mye pga hva det krevdes. Kan tenke meg også at alt ikke er like gøy etterhvert, som i starten. Men man må som du sier, være bevist sitt ansvar:) Tusen takk for alle svarene på de vanskelige spørsmålene mine her:) hjalp meg ganske mye og det var slike svar jeg hadde behov for. Lucky in the sky: Jeg har ikke bil enda. Bor i en leilighet som jeg har leid i en 3års periode. Har sett at noen har hund eller katt i leilighetene. Men det er jo stor mulighet for at jeg kommer til å flytte etter en stund igjen, hvor det sikkert kommer til å bli vanskelig med hund i tillegg til katt. Ble litt overrasket over at valpekurs koster 1000kr. Hadde tenkt meg 2000-3000, men det var kanskje slik før? Veldig bra at det ikke er så dyrt lenger, da valpekurs er viktig at folk har råd til. Jeg ser at jeg må vente en stund enda lenger før jeg skaffer meg hund, er snart ferdig med studier. Så det er ikke det. Men kanskje finne en mer hundekjær-livsstil først. Med tanke på boplass I mellomtiden kan jeg jobbe på fodgården og hygge meg med dyra der, hehe. God helg folkens!
Gjest Gjest_Aina_* Skrevet 28. februar 2009 #8 Skrevet 28. februar 2009 Det er lurest å vente med hund til etter at man har fått barn og de begynner å bli eldre. Er det ikke slik? Tror du tok det riktige valget nå.
Jentepusen Skrevet 28. februar 2009 #9 Skrevet 28. februar 2009 Vanskelig å svare deg, så forteller litt om meg og hvordan ting er her: Fikk min første hund når jeg var 16. Bodde hjemme. Mamma og pappa sa nei, men likvell kom jeg hjem med en. (kansje ikke til å anbefale å gjøre he he) De første ukene bodde valpen hos min kjæreste, men etterhvert skjønte foreldrene mine at jeg var ansvarlig. Og lot meg ha henne hjemme. Når denne hunden var 5 år fikk jeg en hund til, bodde da i hus på landet. Noen år etter dette ble det slutt med kjæresten og jeg flyttet ut til en liten leilighet med hundefolk som eide. Hadde det ikke vært for dette hadde jeg aldri klart å finne en plass utenom å kjøpe. Jeg merker til tider at det kan være slitsomt å være singel å ha hund - for man kan ikke dra på nachspiel eller være ute for lenge når dem venter på deg hjemme. Man kan heller ikke reise når man vil uten å skaffe pass osv. Det blir en del og tenke på......... Jeg forer på Labb, dette fungerer utmerket på mine hunder. Koster ca 400 kr mnd (2 bordercollie str hund). I tilegg kommer vaksinasjoner. Pris varierer jo veldig. Jeg jobber fullt, og hundene kan være alene hjemme opptil 10 timer max! (ikke alle hunder er slik, og dette er en grense jeg har satt for mine). Dem går løs i hele leiligheten. Ha forsikring, noen sier det at hvis man har råd til å betale uforutsette dyrelege regninger lønner det seg å la være. Kommer fort oppi 3000 kr for en gang er man uheldig. Tror jeg betaler rundt 1500 i året pr. hund. Jeg syntes ikke det har så mye å si hvor man bor, jeg har bod mange forskjellige plasser. Lite og stort. Det som har noe å si er hvordan man klarer oppdra hunden. Og mye er rase betinget! Til tross for ulempene det er å ha hund, kunne jeg aldri tenke meg å være uten. Min første hund har jeg enda, nå er hun snart 11 år. I sine beste dager gja hun meg muligheten til å starte i agility konkurranser som vi vant mye og vi gikk NM lag i agility! Litt av en opplevelse....... Vent til etter barn? Vell, ikke vet jeg... Har liten erfaring. Men jeg kommer til å ha hund uansett...............
Gjest Langsyne Skrevet 28. februar 2009 #10 Skrevet 28. februar 2009 Har også lyst på hund, men er litt i samme problemstilling som deg og har i tillegg katt. Selv har jeg bestemt meg for å vente litt, men i mellomtiden er jeg hundepasser. Det er veldig gøy, du lærer mye om forskjellige hunder samtidig som du får mange gode firbente venner.. Lykketil med valget!
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #11 Skrevet 28. februar 2009 Jeg kunne også tenkt meg hund, men når jeg ser hvor mye det egentlig koster så legger jeg den tanken langt fra meg. Har et par katter nå men de skal jo ha sitt de også. Venter til jeg er ferdig med studiene og har kjøpt meg hus på landet
Gjest L_C Skrevet 1. mars 2009 #12 Skrevet 1. mars 2009 Jeg vil aldri la hundene være alene hjemme i mer enn 8 timer om dagen. Det vil si at når jeg kommer hjem fra jobb klokken 4, er jeg med hundene mine resten av dagen. (her er det penger å spare på kino og kafebesøk :gjeiper: ) Det er forskjellig hva det koster å ha hund. Jeg har aldri brukt 300 kroner på tyggeben og godbiter på en mnd, og jeg har to hunder. Her er mine månedlige hundeutgifter: Tørrfor utgift pr mnd : 128,58 Våtfor utgift pr mnd: 75 Forsikring pr mnd: 196,84 Bærsjeposer: 13,50 Godbiter 29,00 Sum faste utg 2 hunder 442,92 Utgift per mnd per hund: 221,46 Hundene mine spiser royal canin mini adult og vom fra vom og hundemat. Blander 50/50 og hundene har aldri hatt så fin pels og så god matlyst før. Jeg har ikke regnet med utstyr i månedsprisen min. Utstyr er noe du egentlig bare behøver å skaffe deg en gang. Kjøper jeg leker eller senger eller annet til mine hunder er det fordi det brenner i lommeboka mi, ikke fordi jeg må. Kjøper man et bur kan man kjøpe det brukt. Og man kan kjøpe i en størrelse som vil passe til hunden når det er voksen. Det samme gjelder seng/kurv. Favorittlekene til hundene min er bamser kjøpt på IKEA(jeg har kjøpt andre leker til de også på dyrebutikken, men disse er rimelig overprisede). Matskåler behøver ikke koste mer enn 20 kroner per stk. Halsbånd og kobbel er det eneste jeg kan komme på at man faktisk må bytte ut ettersom valpen blir eldre. Jeg hadde et valpebånd da jeg hentet valpen. Når hun vokste seg ut av det kjøpte jeg et nytt bånd. Det har hun enda Det krever selvsagt mye mer tid den første tiden. Jeg vil ikke anbefale å la en 8 uker gammel valp være hjemme alene hjemme i 8 timer for å si det slik. Det krever en del trening før den kan være hjemme alene så lenge, og jeg anbefaler å skaffe hund i en ferie (eventuellt å ta ut ferie når du får hund) Det er også viktig å tenke på det med at det blir VELDIG mye vanskeligere å få leie leilighet når du har hund.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #13 Skrevet 1. mars 2009 Siden du vurderer omplasseringshund, kan jo enkelte ting bli lettere for deg. Du kan rett og slett komme over en kjempeflott hund, som er stueren og ferdig med trassalderen. Den er sikkert vendt til å være hjemme alene mens mor og far er på jobb. Da holder det vel at du tar ut en uke eller to i ferie for tilvenning. Mange advarer mot omplasseringshunder og deres ukjente fortid, men det er utrolig mange flotte hunder også som trenger et nytt hjem. Det du må finne ut av er hvilken type hun du ønsker, så er det å begynne å undersøke og forberede seg. Selv ville jeg nok vurdert å fått hunden idet sommerferien startet - da har dere god tid til å bli kjent med hverandre, fø hverdagen setter inn igjen
Store My Skrevet 7. mars 2009 #14 Skrevet 7. mars 2009 Lucy_in_the_sky skrev masse fornuftig om utgifter, men ville bare gjøre oppmerksom på at en rasehund faktisk kan koste opp til 20 000, og at valpekurs koster 2500.. Det er en kostbar affære.
Gjest L_C Skrevet 7. mars 2009 #15 Skrevet 7. mars 2009 Dersom du skal ha noe som ikke er chi eller pomeranian får du liten rasehund for 12-14.000. De større rasene ligger gjerne på rundt 9-10.000 Der jeg bor koster det 900 kroner for valpekurs
Store My Skrevet 7. mars 2009 #16 Skrevet 7. mars 2009 (endret) Dersom du skal ha noe som ikke er chi eller pomeranian får du liten rasehund for 12-14.000. De større rasene ligger gjerne på rundt 9-10.000 Der jeg bor koster det 900 kroner for valpekurs Mops koster også ofte opp til 20 000. Stor forskjell på valpekurspris, gitt. Jeg har ikke sjekket veldig nærme, men har kommet over et som koster 2500. Uansett så må man regne med store engangsutgifter når man skaffer seg hund, og i tillegg kommer de daglige utgiftene og uforutsette dyrlegeutgifter. Endret 7. mars 2009 av plingo
Gjest L_C Skrevet 7. mars 2009 #17 Skrevet 7. mars 2009 Hvilke daglige utgifter er det du sikter til da? Jeg vet da at det ikke har gratis å ha hund, men selv med mine 2 kan jeg ikke påstå at jeg merker noe til det med mindre en av de skulle bli alvorlig syk mens jeg ikke hadde forsikring (noe jeg selvsagt har) Har man normal økonomi skal det ikke være penger som hindrer en i å skaffe seg en hund. Selvsagt koster selve anskaffelsen en del, men man har god tid til å spare penger mens man leter etter gode oppdrettere og leser masse om det å ha valp Det er ikke gratis å ha hund, men jeg er litt imot det å skulle skremme folk fra å skaffe hund fordi det er så forferdelig dyrt å ha. Det behøver det nemlig ikke å være. Med mindre man skal ha en chi til 20.000 med dyr hundeveske til 6000, diamantbelagt halsbånd til 3500 og shoppper masse senger, leker, klær og andre "nødvendige" ting på petshopgirls.no behøver det ikke å være dyrt. Jeg bruker mindre penger på hund hver mnd enn mange andre bruker på lunsj kjøpt i kantina på 1 uke
Store My Skrevet 7. mars 2009 #18 Skrevet 7. mars 2009 Jeg mente ikke å skremme bort noen, ville bare påpeke alle aspektene. Dersom man har råd til å anskaffe seg hunden og alt utstyret + forsikring og kurs har man sikkert råd til de daglige utgiftene. Jeg bare uttrykket meg litt dumt, tror jeg. For jeg er helt enig med deg.
lucy_in_the_sky Skrevet 9. mars 2009 #19 Skrevet 9. mars 2009 Hvilke daglige utgifter er det du sikter til da? Jeg vet da at det ikke har gratis å ha hund, men selv med mine 2 kan jeg ikke påstå at jeg merker noe til det med mindre en av de skulle bli alvorlig syk mens jeg ikke hadde forsikring (noe jeg selvsagt har) Har man normal økonomi skal det ikke være penger som hindrer en i å skaffe seg en hund. Selvsagt koster selve anskaffelsen en del, men man har god tid til å spare penger mens man leter etter gode oppdrettere og leser masse om det å ha valp Det er ikke gratis å ha hund, men jeg er litt imot det å skulle skremme folk fra å skaffe hund fordi det er så forferdelig dyrt å ha. Det behøver det nemlig ikke å være. Med mindre man skal ha en chi til 20.000 med dyr hundeveske til 6000, diamantbelagt halsbånd til 3500 og shoppper masse senger, leker, klær og andre "nødvendige" ting på petshopgirls.no behøver det ikke å være dyrt. Jeg bruker mindre penger på hund hver mnd enn mange andre bruker på lunsj kjøpt i kantina på 1 uke Jeg prøver ikke å skremme noen, jeg skrev bare opp hva vi bruker på hundene. Jeg vet ikke hva du mener med en 'normal' økonomi, men iom at ts er alenboende student, så regner jeg ikke med at økonomien hennes er på topp.. Og da må man faktisk sette seg inn i utgiftene før man skaffer seg et dyr, så man ikke går på en smell etterpå Jeg hadde selv to katter da jeg var aleneboende student, og det var faktisk ikke alltid bare-bare mtp penger.. Gikk på en smell en gang ene katten plutselig måtte til veterinær for flere tusen, det ble ikke dekket av forsikringen og jeg hadde ikke sparepenger i bakhånd. Jeg måtte også passe på å legge av penger til når fôrsekken gikk tom, en stor sekk kostet vel 800kr, og det kunne jeg faktisk ikke alltid bare flekke opp om jeg ikke hadde lagt av.. Våre hunder spiser som sagt for 900kr i mnd'en + godbiter/olje/tyggeben så er vi fort oppe i nærmere 1500kr i mnd'en. Nå har vi altså to hunder da, men likvel. Om man har stram økonomi, så merker man det. Ang valpekurs, så har jeg tatt helt feil Var inne på nettsiden til den hundeskolen vi brukte til siste valpen, og vi betalte faktisk 4200kr for en pakke med valpe- og grunnkurs.. Valpekurset alene kostet 2500. Men har hørt om folk som har betalt 1000 - 1300 for valpekurs da...
Gjest L_C Skrevet 9. mars 2009 #20 Skrevet 9. mars 2009 Det er jo forskjell på folk, for selv bruker jeg under 500 kroner i mnd på det nødvendige (mat, bæsjeposer, forsikring, godbiter) til mine 2 hunder (miniatyrer) Dette er med kvalitetsmat fra dyrebutikken (royal canin) blandet med kvalitetsvom fra vom & hundemat (jeg er imot å fore hunder med mat fra rema, bunnpris osv., har man ikke råd til skikkelig mat bør man vente med å få hund) Valpekurs og dressurkurs er en engangsutgift. Da jeg var på kurs med min første hund for... 11 år siden fikk jeg beskjed om at det ikke var hunden som var på kurs, men jeg. dvs at jeg ikke må på nytt valpekurs og nytt dressurkurs for hver hund jeg skaffer meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå