Gå til innhold

Miniatyrhund


Daiquiry

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt hund hele livet, men det har vært store hunder og nå ønsker jeg meg en liten en. Men de er jo så sinnsykt dyre!! Hvilken miniatyrhund er billigst? Jeg er ikke ute etter en perferkt hund utseendemessig, det bryr jeg meg ikke om, så lenge den er frisk. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken som er _billigst_? Ja, for det er jo virkelig det viktige. Vil du ha en sunn og frisk hund, så må du regne med å betale for det også. Se deg om etter hvilke små raser som passer de kriteriene du har for hunder - aktivitetsnivå, pelsstell, gemytt osv., og så finner du deg en oppdretter av rasen som avler på sunne og friske hunder med god mentalitet. Har du ikke råd til engangssummen så kan du høre om det er muligheter for å få hunden på fôravtale eller delbetaling.

Det er veldig vanskelig å anbefale en hunderase ut fra det lille du skriver i innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det kom litt feil ut, skal prøve å forklare....De hundene vi har hatt har kostet rundt 10000,- så det er helt greit. Men så leser jeg om småhunder som koster opptil 30000 kr! Det syns jeg er ganske hårreisende. Har nok sikkert med etterspørselen å gjøre, men jeg skaffer meg ikke en miniatyrhund for å være moteriktig. Vi bor i en leilighet så det passer ikke med en stor hund her. Jeg ønsker en lettstelt hund som liker barn og som syns det er like kjekt å ligge på sofaen som å gå tur. Vil helst unngå hunder som er "gneldrete". Vet at mye av dette kan eier gjøre noe med, men noen av disse hundene var jo avlet frem for å varsle. Hunden trenger heller ikke å være perfekt i følge rasestandarden, så lenge den er frisk og rask. Har ikke tenkt å bruke den til hverken avl eller utstilling.

Håper jeg var litt klarere nå...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg litt mer med ;)

Jeg tenker automatisk Cavalier King Charles Spaniel :P Er så utrolig herlig rase det der, men dessverre er de utsatt for en del helseproblemer. Men, disse kan unngås i stor grad dersom man er kresen og pirkete i forhold til oppdrettere. Synes at de andre spanielene er myye mer gneldrete enn denne.

Dvergpinscher er min absolutte favoritt av miniatyrhunder, skulle jeg hatt en liten hund hadde det lett blitt en slik! De krever mer mentalt enn fysisk føler jeg, og elsker å jobbe for eieren sin. Passer kjempefint til lydighet, men man trenger selvfølgelig ikke å legge seg på et høyt nivå :) Det er vel opprinnelig en hund som ble avlet for å være en del i stall og den slags, så den har litt vokt i seg. Men føler at dette veldig lett kan kontrolleres dersom eier er konsekvent fra valpestadiet.

Dvergpuddel? Kjenner ikke så veldig mye til rasen, men de jeg har møtt har vært utrolig herlige, smarte som bare det. Eierne er ihvertfall veldig fornøyde med hvor lett rasen tilpasser seg aktive og late dager.

Bichon frisè, herlige små bikkjer med lavt lydnivå (min erfaring ihvertfall) og aktiviteten legger du mye opp til selv. Tanta til sambo har hatt flere sånne, og hun sier at hun aldri vil ha en annen hund. De passer like godt til å løpe på tur hver dag som å leve livet på sofaen :) Aner ingenting om helsa hos denne rasen, men har inntrykk av at de er meget friske og lever lenge.

Det finnes jo også de Chihuahua'ene (ble det riktig nå:P) som tåler aktivitet, men er kanskje vanskelig å finne oppdrettere som mener det samme.

Er nok _mange_ raser som kan anbefales, men det er så utrolig vanskelig :P Har du sett på canis.no sin oversikt over hunderaser? På NKK sine sider finner du også en oversikt over alle rasene som er godkjente i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marianne_*

Hvis du ikke vil betale 30 000 kr for en hund (men du må selvfølgelig vite at du har råd til å ha hunden), og ikke er så opptatt av rase kan du jo se på omplassering? Småhunder har jo vært "mote" en stund, så jeg regner med at det finnes en del omplasseringshunder i den størrelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke vil betale 30 000 kr for en hund (men du må selvfølgelig vite at du har råd til å ha hunden), og ikke er så opptatt av rase kan du jo se på omplassering? Småhunder har jo vært "mote" en stund, så jeg regner med at det finnes en del omplasseringshunder i den størrelsen...

Mange av disse omplasseringshundene er nok dessverre "ødelagte", men man kan jo såklart være heldig å finne en som ikke har blitt brukt som veskehund.

30 000 for en hund er uansett helt sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marianne_*
Mange av disse omplasseringshundene er nok dessverre "ødelagte", men man kan jo såklart være heldig å finne en som ikke har blitt brukt som veskehund.

30 000 for en hund er uansett helt sykt.

Tenkte at siden hun hadde hatt hund før, så hadde hun kanskje den erfaringen som kreves for en sånn hund... Men det kan selvfølgelig være et sjansespill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte at siden hun hadde hatt hund før, så hadde hun kanskje den erfaringen som kreves for en sånn hund... Men det kan selvfølgelig være et sjansespill.

Såklart, det er fullt mulig :) Er man innstilt på at det vil kreve en del arbeid, så kan det nok gå bra. Og det er 100 % sikkert at det er alt for mange miniatyrhunder rundt omkring til omplassering og på billigsalg fordi enkelte ikke har skjønt at de har kjøpt seg hund, ikke et tilbehør til Gucciveska ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil betale 30 000 kr for en hund (men du må selvfølgelig vite at du har råd til å ha hunden), og ikke er så opptatt av rase kan du jo se på omplassering? Småhunder har jo vært "mote" en stund, så jeg regner med at det finnes en del omplasseringshunder i den størrelsen...

Hvis du ikke vil betale 30.000 for en hund er det bare å styre unna pomeranian og chihuahua . Så enkelt er det!

Dvergpinscher som blir nevnt lengre oppe her er også min favoritt. Jeg har 2 stk. Betalte 10.000 Svenske kroner for den første (kjøpt i 2005) og 12.000 svenske kroner for den andre (kjøpt i 2008). I norge koster den 12-14.000 .

Chinese crested powderpuff (kinesisk nakenhund med hår) er også en nydelig rase som ikke koster mer enn dvergpinscheren.

Det samme gjelder dvergshnauzer og Jack Russel Terrier.

For å reklamere litt for hjertebarnet mitt dvergpinscher kan jeg si så mye at jeg aldri kommer til å slutte å ha dvergpinscher. Det er store hunder i små kropper. De elsker å være med oss på turer og kan fint være med på lange turer på fjellet. Samtidig er det ikke krise dersom det er dårlig vær ute og de ikke får tur en dag (hundene mine HATER styggvær, og er svært motvillige til å bli med på lengre turer enn til plena når det regner og blåser samtidig) Med rett trening er de rolige innendørs og bjeffer lite. De er også utrolig lettlærte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at ingen nevner papillon her! Hehe!

Mange som mener det er en gneldrehund, men jeg har vært konsekvent. Mange med små hunder som behandler de som glass og det er jeg sååå imot! Jeg går mye på tur med mine to hunder, papillonen som veier 3 kg orker mer tur enn blandingen min på 4o kg! Samtidig som han ikke trenger så lang tur hver dag.

Papillon er intelligente små hunder som ikke trenger så mye pelsstell, selv om de er langhåret. Jeg kan virkelig anbefale denne rasen fordi de er enkle små individer som er kjærlige mot barn og andre hunder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil betale 30.000 for en hund er det bare å styre unna pomeranian og chihuahua . Så enkelt er det!

Det stemmer da ikke helt... Prisen på chihuahua ligger da på 17-20 000 hos seriøse oppdrettere i Norge, gjør den ikke? Ikke 30 000 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 for hannhund og 25 for tispe sist jeg sjekket.

Fremdeles mye mer enn 12-14.000 da :) I chi finnes det ufattelig mye useriøs avl også, så med mindre man kjenner en flink og seriøs oppdretter og har muligheten til å besøke oppdretter for å se på forholdene med valpene og de andre hundene hos oppdretter ville jeg vært VELDIG forsiktig med å kjøpe chi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 for hannhund og 25 for tispe sist jeg sjekket.

Fremdeles mye mer enn 12-14.000 da :) I chi finnes det ufattelig mye useriøs avl også, så med mindre man kjenner en flink og seriøs oppdretter og har muligheten til å besøke oppdretter for å se på forholdene med valpene og de andre hundene hos oppdretter ville jeg vært VELDIG forsiktig med å kjøpe chi.

Oi, synes det høres mye ut? Spør på et av chihuahuaforuemene jeg, så får vi klarhet i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått svar :) Anbefalt valpepris er 15-20 000, og de fleste oppdrettere tar ikke mer enn 17 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig spesiellt. Mens alle andre rasene har gått litt opp i pris de siste 3-4 årene, har chi faktisk gått ned igjen. Jeg var veldig aktiv på Finn.no for 3-4-5 år siden, og da lå chien på 20 for hannhund og 25 for tispe.

Jeg håper og tror at det skyldes dalende interesse fra småjenter som ønsker seg "sånn som Paris har". Med synkende etterspørsel og lavere pris faller også mye av den fæle useriøse avlen bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mops er en litt større miniatyrhund, men de er ikke en spesielt bjeffete rase (men det er jo en hund, så bjeffing kan det selvfølgelig bli), men de er like dyre som chi. ligger på 18-20 000. Og så kommer jo alt det andre i tillegg. Alternativet er jo å finne noen som vil ha valpen på fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest_Mona_*
Hvilken som er _billigst_? Ja, for det er jo virkelig det viktige. Vil du ha en sunn og frisk hund, så må du regne med å betale for det også. Se deg om etter hvilke små raser som passer de kriteriene du har for hunder - aktivitetsnivå, pelsstell, gemytt osv., og så finner du deg en oppdretter av rasen som avler på sunne og friske hunder med god mentalitet. Har du ikke råd til engangssummen så kan du høre om det er muligheter for å få hunden på fôravtale eller delbetaling.

Det er veldig vanskelig å anbefale en hunderase ut fra det lille du skriver i innlegget ditt.

Hei nu kan jeg bare svare for meg og den rasen som jeg driver oppdrett av, det er miniyatyr rasen shih-tzu og der ligger valpeprisen på 11-12000.

De dyreste i miniatyren er nok pomme og chi. Du må nok ta en ny runde og sjekke prisene for jeg har ikk hørt om noen som tar 30 000

Når det gjelder gneldring så kommer det jo mye ann på eierne, jeg har selv 4 hunder hjemme og begynner de og bjeffe så klarer jeg og stoppe dem innen noen sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mona_*
Mops er en litt større miniatyrhund, men de er ikke en spesielt bjeffete rase (men det er jo en hund, så bjeffing kan det selvfølgelig bli), men de er like dyre som chi. ligger på 18-20 000. Og så kommer jo alt det andre i tillegg. Alternativet er jo å finne noen som vil ha valpen på fôr.

Hei ser at innlegget mitt ble sitert av feil innlegg. Men det var svar til Daquirt.

Beklager feilen som oppstod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...