Daiquiry Skrevet 27. februar 2009 #1 Skrevet 27. februar 2009 Jeg har en diskusjon med min eks angående vinterferie og påskegferie. Jeg mener at det er helt vanlig at man har barna fra fredagen til søndagen nå i vinterferien, selv om det er "min helg" og det samme i påsken, men han mener at det er vanlig å dele inn påsken i to, første del fra fredagen til onsdagen og andre del fra onsdagen og ut påskehelgen. Dette høres helt merkelig ut for meg, hva skal vi gjøre hvis vi skal reise vekk?? hva er vanlig hos dere??
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #2 Skrevet 27. februar 2009 det er god forumskikk å lage en tittel som forklarer temaet...
Gjest Gjest_Madonna_* Skrevet 27. februar 2009 #3 Skrevet 27. februar 2009 Vinterferien og høstferien: Da har man barnet hele uka. t.o.m. søndag. Selv om det er den andres uke. Dette vil i løpet av året/årene gå opp i opp uansett. Juleferien: Deles i to. En uke hver. Påsken: Deles ikke opp. Man har barnet annenhver påske. Og i hele påskeferien som barnet har. Dvs. at den som har barnet i påsken må ta seg fri mand. til onsd. i påsken (eller sørge for barnevakt el.l.) Det med "min helg" og "din helg" som gjelder resten av året gjelder ikke i ferieukene. Har alltid hatt det sånn vi. Ikke noe problem.
Daiquiry Skrevet 27. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 27. februar 2009 Vinterferien og høstferien: Da har man barnet hele uka. t.o.m. søndag. Selv om det er den andres uke. Dette vil i løpet av året/årene gå opp i opp uansett. Juleferien: Deles i to. En uke hver. Påsken: Deles ikke opp. Man har barnet annenhver påske. Og i hele påskeferien som barnet har. Dvs. at den som har barnet i påsken må ta seg fri mand. til onsd. i påsken (eller sørge for barnevakt el.l.) Det med "min helg" og "din helg" som gjelder resten av året gjelder ikke i ferieukene. Har alltid hatt det sånn vi. Ikke noe problem. Helt enig! Det virker jo logisk på meg. Jeg skal ha barnet nå i påsken og gav beskjed om at jeg ville ha barnet fra fredagen til mandagen uken etter og det var greit denne gangen, men han villle ikke låse seg til dette og vi måtte se hva som skjer neste år. Da sa jeg at det kan være at vi reiser vekk uten barn og at det er hans ansvar siden han skal ha henne i påsken. SFO er jo åpen de tre første dagene i påsken så han trenger jo ikke å ta seg fri...
Gjest Gjest_Mamma_* Skrevet 27. februar 2009 #5 Skrevet 27. februar 2009 Jeg har en diskusjon med min eks angående vinterferie og påskegferie. Jeg mener at det er helt vanlig at man har barna fra fredagen til søndagen nå i vinterferien, selv om det er "min helg" og det samme i påsken, men han mener at det er vanlig å dele inn påsken i to, første del fra fredagen til onsdagen og andre del fra onsdagen og ut påskehelgen. Dette høres helt merkelig ut for meg, hva skal vi gjøre hvis vi skal reise vekk?? hva er vanlig hos dere?? Vinterferien (og høstferien) starter på mandag. Altså sånn som nå når det var vinterferie i uke 8 - da hadde faren til mine barn de i vinterferien og de ble hentet søndag kveld 15. februar. Dette av praktiske hensyn fordi jeg skulle jo opp tidlig og på jobb mandag morgen. Så derfor kan man si at faren alltid overtar søndag kveld når de skal ha ferie med ham. Men om faren hadde hatt lyst til å hente de før fordi de skulle reise vekk på lørdag så hadde det vært greit for meg. Hvis barna hadde vært hos far i vanlig samværsuke uken før ferien så hadde de også kommet til meg søndagkveld.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #6 Skrevet 27. februar 2009 Vi har 50/50 gjennomført på den at jeg har partall ukene og far har oddetallukene. Det betyr i prinsippet at når far skal ha de i vinterferien så er de hos ham 3 uker på rad (!) Og når jeg skal ha de i vinterferien så er de hos meg bare som vanlig. Vinterferien er her i uke 8 og uke 8 er jo min uke uansett. Det samme skjer når vi kommer til høstferien – som er i uke 40… Vi løser det ved at vi bytter om på samværsukene i februar og oktober.
Gjest Gully Skrevet 27. februar 2009 #7 Skrevet 27. februar 2009 Disse feriene (vinter ferie og påske ferie) starter hos oss på mandag, men barnet blir hentet på søndagkveld hvis det har vært den andres helg den helgen før. Eller man avslutter samværshelgen som vanlig før ferien starter på mandag.
Gjest Gjest_Elli_* Skrevet 27. februar 2009 #8 Skrevet 27. februar 2009 Ingen av de jeg kjenner som er i tilsvarende situasjon starter ferien på fredag. Det gjør ikke jeg og min eks heller. VInterferien varer i 7 dager. Vi pleier å "bytte" søndagkveld uansett og gjør også det til ferier. Det er prinsippet. Men det er klart, om man har booket en sydentur og skal reise på lørdag så går det like greit. Hvis jeg har planlagt en tur alene uten barn mens de er hos faren på ferie og jeg skal reise f.eks. fredag kveld så er ikke det noe problem heller. Vi er ganske så fleksible vi.
Gjest imli Skrevet 27. februar 2009 #9 Skrevet 27. februar 2009 Vinterferien er jo strengt tatt bare mandag til fredag, så jeg er enig med gjesten over.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #10 Skrevet 27. februar 2009 Vinterferien er mandag til fredag. Det er ikke logisk at du skal ha barnet i hans helger. Først blir dere enige om hvem som skal ha barnet når. SÅ legger dere reiseplaner. Dere trenger ikke reise vekk fra fredag til søndag neste uke. Det går faktisk helt fint å være hjemme de første dagene i ferien, og så reise vekk fra midt i uken til søndag neste uke. Hva som er "vanlig" varierer vel voldsomt. Noen har halve uken hver, mens andre sier at du får vinterferien, så får jeg høstferien. Jeg synes det blir feil om du skal trumfe igjennom å ha barnet begge helgene med vinterferien i midten. En av disse helgene er fars helg, og om han vil ha barnet i sin helg, så skal han også få det slik.
Daiquiry Skrevet 27. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 27. februar 2009 Det er faktisk min helg denne helgen, så jeg trumfer ikke noe igjennom. Men jeg syns det er kjekt at hun er med faren og min samboer og jeg prøver å gjøre det likt for begge ungene våre. Hans barn skulle vært hos oss denne helgen, men de har reist på vinterferie i dag med moren sin. Jeg prøver å få ting likt for ungene så de slipper plutselig å være alene en påske f.eks. Vi har like helger, så da er det greit å få på plass feriene også.
Far til 2 Skrevet 27. februar 2009 #12 Skrevet 27. februar 2009 Jeg har en diskusjon med min eks angående vinterferie og påskegferie. Jeg mener at det er helt vanlig at man har barna fra fredagen til søndagen nå i vinterferien, selv om det er "min helg" og det samme i påsken, men han mener at det er vanlig å dele inn påsken i to, første del fra fredagen til onsdagen og andre del fra onsdagen og ut påskehelgen. Dette høres helt merkelig ut for meg, hva skal vi gjøre hvis vi skal reise vekk?? hva er vanlig hos dere?? Vi har dette definert i samværsavtalen. Den tilsier at barna er hos den ene eller andre inkludert helgen (frem til mandag morgen). Også påsken er definert i samværsavtalen. Denne er delt inn slik at mandag-onsdag (som enkelte tar seg fri) er hos den ene, mens resten av dagene i Påsken er hos den andre. Akkurat dette siste har vi snakket om å gjøre om for å løse de tilfellene der den som har barna ønsker å reise bort en hel uke (tilsvarende problem som du referer til). Avtale vår tilsier også at den som har barna de obligatoriske fridagene i Påsken ikke har barna i vinterferien også slik at dette byttes annethvert år.
CeeCee Skrevet 27. februar 2009 #13 Skrevet 27. februar 2009 (endret) Vi har aldri hatt noen ordning om vinterferie eller høstferie. Jeg gadd ikke krangle, så jeg svelget et par kameler. Nå er barnet tenåring og har ennå tilgode å ha noen av disse feriene med faren. Ingenting er rett eller feil i en samværsavtale og man kan ikke tvinge samværsforelder til å ha barna. Begge må være enige om det som står i avtalen, og gjøre slik det passer for begge. Å spørre andre om hva samværsavtalen skal inneholdet er egentlig nytteløst. Dersom ikke samværsforelder kan/ vil ha barnet/ barna, så SVELG KAMELER! Å krangle seg til at barna skal være hos noen som ikke vil ha dem der er en tragisk motsetning.... Edit/ Tillegg: Barnet har av overstående grunn heller aldri vært hos far fra mandagen i påsken. Kun fra onsdagen... Endret 27. februar 2009 av CeeCee
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå