Gjest skoeska Skrevet 26. februar 2009 #1 Skrevet 26. februar 2009 Lillegutten min på 2 uker er litt plaget av luftsmerter. Skriker endel, og vrir seg, helt til det kommer ut noen brak bak. Jeg har også litt lite melk tror jeg, for han har ikke gått så mye opp i vekt. Har lest at ammete skal hjelpe (?) så har akkurat vært og kjøpt meg en boks på apoteket. Noen som har erfaringer med at ammete hjelper på melkeproduksjon og luftsmerter? Hvor lang tid tar det før man kjenner forandring? Og kan det gå andre veien mtp luftsmertene? (At han reagerer negativt på den - mao _mer_ luft?) Alle svar mottas med takk
Nala Skrevet 26. februar 2009 #2 Skrevet 26. februar 2009 Jeg brukte ammete med mine to. Hadde nemlig ikke all verdens produksjon. Det funket greit, det. Om produksjonen tok seg så veldig opp vet jeg ikke, men det hadde i alle fall ingen negativ effekt. Et annet triks for å få opp produksjonen er å drikke masse vann. Masse masse vann. Lykke til!
Umuriel Skrevet 26. februar 2009 #3 Skrevet 26. februar 2009 Vi prøvde alt mulig mot luftsmerter, ammete, minifom, roiboos-te. Både jeg og babyen drakk te, men det ble ikke bedre. Tilslutt oppsøkte vi homøopat i fortvilelse (er veldig skeptisk til sånt), og ungen ble bra med en gang.
Mamma1 Skrevet 26. februar 2009 #4 Skrevet 26. februar 2009 Jenta mi hadde en del luftsmerter, da fikk hun fenikkel-te, det hjalp godt for henne. (Hun var da 4-7dager gammel. Jeg vil tro at amme te hjelper da, for uten det så er det veldig godt:)
Skrållan Skrevet 26. februar 2009 #5 Skrevet 26. februar 2009 Jeg har drukket ammete i ammeperioden med begge ungene. Den har virkelig hatt noe å si for produksjonen, og lillemann ble litt mindre urolig pga magevondt da jeg begynte med det!
mrsSJ Skrevet 26. februar 2009 #6 Skrevet 26. februar 2009 Gutten min får to ml ammete før hvert måltid. Ble kvitt alle luftsmerter samme dag som vi begynte med det
Hedda-78 Skrevet 27. februar 2009 #7 Skrevet 27. februar 2009 Hm, er det babyen som skal ha ammete, eller er det mammaen?
Umuriel Skrevet 27. februar 2009 #8 Skrevet 27. februar 2009 Hovedsakelig drikker mor ammete, men babyen kan også få te ved magevondt.
SummerJoy Skrevet 27. februar 2009 #9 Skrevet 27. februar 2009 Hvorfor hjelper ammete mot luftsmerter hos baby?
Mamma1 Skrevet 28. februar 2009 #10 Skrevet 28. februar 2009 Det vet jeg ikke, men fenikkelte er et gammelt kjerringråd som virkelig virker. Dette bruker de til og med på sykehusene rundt om, til babyer med luftsmerter. Ammete er jo en blanding av fenikkel, karve og anis.
Mamma1 Skrevet 28. februar 2009 #11 Skrevet 28. februar 2009 Fant dette på dinside.no. en artikkel av Dr. Bernt Rognlien Medisinsk virkning og bruk Fennikeloljene gir te av fennikel en krampeløsende effekt i hele fordøyelsen, det lindrer godt kolikksmerter og demper kvalme. Fennikelen er så mild og god på smak at te også kan gis teskjevis til spebarn med tremåneders-kolikk. Teen har ofte en lindrende effekt på kolikken. Mor kan også drikke te av fennikel, fordi de aromatiske oljene er fettløselige og vil gå over i morsmelken. Den krampeløsende virkningen til fennikel går også på galleganger, urinveier, livmor og annen glatt muskulatur i indre organer. Fra gammelt av har frøene vært brukt ved oppblåsthet og luftplager i fordøyelsen. De eteriske oljene stimulerer gjennomblødningen i slimhinnene i mage og tarm, demper bakterievekst og luftplager. Fennikel som krydder gjør tungt fordøyelig mat lettere fordøyelig, i tillegg til at den gir maten den rene friske fennikelsmaken og -duften. Fennikel blir et krydder som også fungerer som medisin for mage og tarm. De eteriske oljene i fennikel virker stimulerende på flimmerhårene i luftveiene, så slimet lettere hostes opp. I tillegg gjør de slimet mer tyntflytende. Av begge grunner er fennikel en vanlig ingrediens i ulike hoste- og luftveis-teer og hostemiksturer. Fennikelens milde krampeløsende effekt er også nyttig ved kraftig irritasjonshoste. Fennikel har også hormonelle virkninger. Planten har fra gammelt av vært en fast ingrediens i barselgrøten for å stimulere melkeproduksjonen hos den nybakte mor. Fennikel vil også stimulere fordøyelsen slik at mage- og tarmfunksjonen kommer raskere i gang etter fødselen, dette vil bedre næringsopptaket og dermed også melkeproduksjonen.
Gjest skoeska Skrevet 28. februar 2009 #12 Skrevet 28. februar 2009 Måtte bare fortelle at jeg ammeteen har hatt en utrolig positiv effekt både på meg og på lillegutten min! Melkeproduksjonen min har gått opp (har faktisk sprutet melk som bare det) og han har hatt betydelig mindre luftsmerter siden vi begynte med det for et par dager siden! Jeg gir ham (etter anbefalinger her inne) 2 ml før hvert måltid og drikker et par kopper selv per dag. Helt utrolig, han skriker ingenting lenger, og ligger bare og studerer verden når han er våken nå. For en forandring! Ammete = å anbefale!
Malama Skrevet 1. mars 2009 #13 Skrevet 1. mars 2009 Jeg drakk ammete. Smaker fy-pyton og jeg var avhengig av at jeg drakk den med rett sukkermengde og helt rett temp. Når jeg hadde drukket et par tre koper fro dagen i noen dager, slutter jeg i alle fall å brekke meg av den, helt til jeg tok et par dagers pause, da var det påanigjen med samme tilvenninga. Men når jeg drakk den på tross av den smaken, så sier det seg selv at jeg syntes det hjalp... Ja, det hjalp på å få ut lufta fra junior (han prompa mer ja, men han hadde ikke mer luft, han bare fikk den ut) og jeg tror nok melkemengden steg også (DET var ikke bare en fordel for meg som hadde så stor overproduksjon at han aldri klarte tømme et bryst da, så han kom ikke inn til "den fete ettermelka", drakk bare formelka, så var han mett... DEt hjalp heller ikke på magen, for å si det sånn, men det løste seg da jeg begynte å amme to måltider fra samme bryst før jeg bytta, og også tidvis pumpa litt før jeg ammet) Men altså: Ja, jeg syntes det hjalp, og jeg vil drikke det igjen om det blir aktuelt. Men godt syntes jeg ikke det var. (Men, altså, jeg liker ikke te da, uansett)
Trampe Skrevet 1. mars 2009 #14 Skrevet 1. mars 2009 Smakte helt for jævlig og funka ikke i det hele tatt. Den boksen ble kasta ganske så fort, og den var ganske så full også...
Mamma1 Skrevet 1. mars 2009 #15 Skrevet 1. mars 2009 Liker der det ikke? Jeg syns det smaker veldig godt jeg da:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå