Gå til innhold

cipralex

Fremhevede innlegg

Skrevet

heihei.

satt å leste i pakningsvedlegget på cipralex her hin dagen og oppdagen at absolutt høyeste dose en bør ta er 20 ml.

gikk opp ett lite lyst for meg da. legen min har nemlig gitt meg 30 ml i nesten to år nå. ble litt sånn småredd/nysgjerrig så ringte til legen min i dag og spurte om dette var bare en glipp eller om det kanskje kunne være derfor jeg har hatt så grådig mange av bivirkningene.

"neida helt fin dose det" var svaret jeg fikk..

følte han ikke tok meg helt på alvor jeg. kan ikke en for stor dose enn anbefalt skade organer som lever på sikt?

det jeg egentlig ville med denne posten da var å vite om det er flere der ute som meg :P kjekt å vite om det bare er jeg som overreagerer litt :)

veldig takknemlig for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal snakke med apoteket, og om du har mulighet, med andre leger. Er det fastlegen din som skriver ut cipralex til deg, eller har du annen behandler med mer spesifikk kompetanse på området?

Man skal ikke stole 100% på at legen skriver ut rett medisin. Selv fikk jeg resept på et ikkesteroid betennelsesdempende mens jeg gikk på syrenøytraliserende medisin (som legen kommentere før h*n skrev det ut), og beskjed om å ta førstnevnte på kvelden, i utgangspunktet samtidig som den andre medisinen. Men det står i begge pakningsvedleggene at en bør være obs på, og helst unngå, bruk av slike medisiner sammen (fordi den betennelsesdempende er basert på syre, og effekten hemmes når man bruker syrenøytraliserende... og fordi slike betennelsesdempere også irriterer magen, som er irritert fra før, det er årsaken til at jeg bruker syrenøytraliserende). Nå tror jeg ikke dette var "farlig", men det burde være naturlig for legen å nevne noe om det, i det minste :forvirret:

Skrevet

I pakningsvedlegget står det jo at vanlig dose er 20 mg pr døgn. Legen har sikkert en god grunn til å sette deg på 30mg pr døgn. Selv går jeg på 30 mg, og venninna mi faktisk 40. Og det av helt ulike årsaker. Jeg f.eks har brukt 20 mg lenge, og begynte å bli deprimert igjen. Dermed økte legen dosen. Venninna mi er dypt dypt deprimert, og har sakte men sikkert økt til 40mg i løpet av noen måneder da de mindre dosene ikke hadde noen effekt. Både jeg og venninna mi har fått dette av psykiatere, altså spesialister i psykiatri.

Ergo kan du gå ut i fra at legen din vet hva han driver med.

Skrevet

ja det er av fastlegen min jeg har fått disse. det som er saken da er at jeg egentlig ikke skal ha høyere enn 20 ml dose i døgnet. har bare ikke gått opp for meg før nå at jeg har tatt 30 ml i døgnet en god stund nå. menmen. kjekt å vite at det er flere enn meg som får høyere dose enn det som står i pakken :)

tusen takk for svar begge to=)

Gjest magesår
Skrevet
Jeg synes du skal snakke med apoteket, og om du har mulighet, med andre leger. Er det fastlegen din som skriver ut cipralex til deg, eller har du annen behandler med mer spesifikk kompetanse på området?

Man skal ikke stole 100% på at legen skriver ut rett medisin. Selv fikk jeg resept på et ikkesteroid betennelsesdempende mens jeg gikk på syrenøytraliserende medisin (som legen kommentere før h*n skrev det ut), og beskjed om å ta førstnevnte på kvelden, i utgangspunktet samtidig som den andre medisinen. Men det står i begge pakningsvedleggene at en bør være obs på, og helst unngå, bruk av slike medisiner sammen (fordi den betennelsesdempende er basert på syre, og effekten hemmes når man bruker syrenøytraliserende... og fordi slike betennelsesdempere også irriterer magen, som er irritert fra før, det er årsaken til at jeg bruker syrenøytraliserende). Nå tror jeg ikke dette var "farlig", men det burde være naturlig for legen å nevne noe om det, i det minste :forvirret:

Ikke akkurat den farligste medisinkombinasjonen jeg har hørt om som lege. Det er ikke uvanlig at man skriver ut slike medisiner i kombinasjon, nettopp fordi NSAIDs (smertemiddelet) er harde på magen. De fleste vil nok heller ha litt mindre effekt av smertemiddelet enn et blødende magesår.

Skrevet
Ikke akkurat den farligste medisinkombinasjonen jeg har hørt om som lege. Det er ikke uvanlig at man skriver ut slike medisiner i kombinasjon, nettopp fordi NSAIDs (smertemiddelet) er harde på magen. De fleste vil nok heller ha litt mindre effekt av smertemiddelet enn et blødende magesår.

Nei, det er ikke farlig :) Men litt dum kombinasjon når man ønsker best mulig effekt av den betennelsesdempende medisinen som en kur, og den syrenøytraliserende ikke er skrevet ut pga denne. Uansett kan vel legen si noe om det, når det står på begge pakningsvedleggene, og kanskje instruere om at det kan være lurt å ta voltarenen tidligere enn magemedisinen? Ikke alle som har vett på sånt.

Skrevet

Eg går på 20mg, og fikk beskjed om at dei ikkje var aktuelt å øke dosen om det skulle vise seg at eg ikkje fikk virkning, då var det neste steget å enten supplere med eit anna medikament, eventuelt bytte heilt.

I følge både min fastlege og psykolog er større doser enn 20mg av cipralex "bortkasta".

Skrevet
Eg går på 20mg, og fikk beskjed om at dei ikkje var aktuelt å øke dosen om det skulle vise seg at eg ikkje fikk virkning, då var det neste steget å enten supplere med eit anna medikament, eventuelt bytte heilt.

I følge både min fastlege og psykolog er større doser enn 20mg av cipralex "bortkasta".

ja det var det jeg også trodde. merkelig :/

Skrevet

Noen mennesker kan oppleve at de bryter ned medisiner hurtigere enn andre, og at de derfor går på høyere dose enn andre. Trenger ikke være verre enn det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...