Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #21 Skrevet 27. februar 2009 jeg bruker begrepene om hverandre her, men jeg er altså under rehabilitering, dette er forhåpentligvis midlertidig, men jeg får ingen stønad til barnetilsyn, selv om jeg bare tjener 230.000 i året. Uansett hva som er lovpålagt, er det utrolig smålig av barnefaren ikke å betale halvparten av barnehagekostnadene inkludert transport.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #22 Skrevet 27. februar 2009 Far skal ikke betale halvparten av barnehageutgiftene. Det står ingen plass i loven. Far har plikt å betale bidrag. At mor velger en barnehage som er så langt borte, istedenfor å forsøke å finne en dagmamma i nærheten, skal ikke far straffes for. Hadde hun valgt å bruke dagmamma så hadde hun fått kontantstøtte (til barnet er 3 år) som hadde dekket mye av denne utgiften. Hun hadde også kuttet ned på transportutgiftene sine. Jo, far skal ifølge bidragskalkulatoren betale halvparten. Jeg har ikke VALGT denne barnehagen, det er den nærmeste barnehagen, vi bor langt ute på bygda. Det er ingen dagmammamulighet her. Jeg får ikke kontantstøtte lenger. Samtidig er jeg på medisinsk rehabilitering, og får da IKKE dekket barnetilsyn av Nav, slik som arbeidende mødre gjør, selv om jeg har langt mindre penger å rutte med.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #23 Skrevet 28. februar 2009 Bidraget skal jo dekke barnehage, klær, mat etc. Har aldri hørt om at en spesifikk sum er dekning av barnehagen, eller at transportkostnader. Annet enn at transportutgifter til og fra samvær kan deles etter delingsnøkkel bassert på inntekt.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #24 Skrevet 28. februar 2009 Bidraget skal jo dekke barnehage, forutsatt at barnehageutgiftene er kalkulert INN i bidraget... Det er en egen post på bidragsveilederen som omhandler tilsynsutgifter, far skal selvsagt være med og dekke sin prosentandel av det.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #25 Skrevet 28. februar 2009 Jeg mottar bidrag via statens innkrevningssentral og min mann betaler bidrag via den. Alt er kalkulert av dem når det gjelder bidragene vi får/betaler. barnehageutgifter er ikke med i bidraget. Jeg får bidrag og betaler bhg for mitt barn og min mann betaler bidrag for sine barn og eksen hans betaler for barnehage. At min eks skulle ha betalt halvparten av barnets barnehageutgifter har jeg aldri engang vurdert. Ikke engang da jeg var student og levde kun på knappenåler.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #26 Skrevet 28. februar 2009 Jeg mottar bidrag via statens innkrevningssentral og min mann betaler bidrag via den. Alt er kalkulert av dem når det gjelder bidragene vi får/betaler. barnehageutgifter er ikke med i bidraget. Jeg får bidrag og betaler bhg for mitt barn og min mann betaler bidrag for sine barn og eksen hans betaler for barnehage. At min eks skulle ha betalt halvparten av barnets barnehageutgifter har jeg aldri engang vurdert. Ikke engang da jeg var student og levde kun på knappenåler. Hvorfor i all verden skal han ikke være med på å dekke utgiftene til barnet, inkludert barnehage? Og du tar feil, barnehageutgifter er med i underholdskostnaden. Muligens er de ikke med i deres tilfelle, hvis du ikke oppgav dem da dere fikk fastsatt bidraget, men i følge reglene skal de være med. Fratrukket eventuell støtte til barnetilsyn.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #27 Skrevet 28. februar 2009 Jeg mottar bidrag via statens innkrevningssentral og min mann betaler bidrag via den. Alt er kalkulert av dem når det gjelder bidragene vi får/betaler. barnehageutgifter er ikke med i bidraget. Jo, det er de. Gå selv inn på nav og le bidragsveilederen, der skal man oppgi om man har utgifter til barnetilsyn og hvor mye, dette er så med på å utgjøre hvor mye BP skal betale i bidrag. Når barnet begynner i barnehage er det vanlig å få fastsatt bidraget på nytt, nettopp fordi barnehage betyr økte utgifter, og disse ikke allerede er dekket av bidraget. BP betaler jo ikke for barnehage før barnet begynner...
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #28 Skrevet 28. februar 2009 Hvorfor i all verden skal han ikke være med på å dekke utgiftene til barnet, inkludert barnehage? Og du tar feil, barnehageutgifter er med i underholdskostnaden. Muligens er de ikke med i deres tilfelle, hvis du ikke oppgav dem da dere fikk fastsatt bidraget, men i følge reglene skal de være med. Fratrukket eventuell støtte til barnetilsyn. Dette er helt riktig
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #29 Skrevet 1. mars 2009 Jo, det er de. Gå selv inn på nav og le bidragsveilederen, der skal man oppgi om man har utgifter til barnetilsyn og hvor mye, dette er så med på å utgjøre hvor mye BP skal betale i bidrag. Når barnet begynner i barnehage er det vanlig å få fastsatt bidraget på nytt, nettopp fordi barnehage betyr økte utgifter, og disse ikke allerede er dekket av bidraget. BP betaler jo ikke for barnehage før barnet begynner... For ikke å snakke om alle klagetrådene jeg har sett der bidragsytere sutrer over at bidraget blir høyere når mottager får ny samboer og mister barnetilsynsstønaden. Det må jo bety at både barnehageutgifter og tilsynsstønad er med i beregningen av bidraget. Jeg finner det forøvrig ganske "interessant" at de sutrer over dette. Det er altså en selvfølge at de skal ha andel av tilsynsstønaden, uansett egen sivilstatus og inntekt, samtidig som mottager mister den hvis h*n tjener for mye eller flytter sammen med en ny.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #30 Skrevet 1. mars 2009 Det må jo bety at både barnehageutgifter og tilsynsstønad er med i beregningen av bidraget. Bare hvis det allerede er tatt med i bidraget. Det er det jo ikke når barnet ikke har begynt i barnehagen enda..., derfor er det vanlig med endring når barnet skal begynne i barnehage.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #31 Skrevet 1. mars 2009 Bare hvis det allerede er tatt med i bidraget. Det er det jo ikke når barnet ikke har begynt i barnehagen enda..., derfor er det vanlig med endring når barnet skal begynne i barnehage. Ja, enig. Men det jeg mente var at ifølge reglene skal det tydeligvis være med.
CeeCee Skrevet 1. mars 2009 #32 Skrevet 1. mars 2009 Vet ikke helt om jeg forstår dette... Er du hjemme under denne rehabiliteringen, eller jobber du? Er det virkelig ingen hjemmeværende kvinner på bygda? Har du forsøkt å henge opp lapp om behov for dagmmma på nærbutikken? Må da være bedre enn å dra milevis for å levere i barnehage...
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #33 Skrevet 1. mars 2009 Ja, enig. Men det jeg mente var at ifølge reglene skal det tydeligvis være med. Jo men det ER med om man REKNER det inn. Du må nesten gå inn og se på bidragsveilederen selv, så skjønner du hva jeg mener Der er det en egen rubrikk for utgifter til barnetilsyn, den rubrikken kan man jo ikke fylle ut noe i før barnet faktisk begynner i barnehagen
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #34 Skrevet 1. mars 2009 Vet ikke helt om jeg forstår dette... Er du hjemme under denne rehabiliteringen, eller jobber du? Er det virkelig ingen hjemmeværende kvinner på bygda? Har du forsøkt å henge opp lapp om behov for dagmmma på nærbutikken? Må da være bedre enn å dra milevis for å levere i barnehage... Er hjemme, men også mye på sykehus under rehabiliteringen. Er altså ikke i jobb, forlengelse av sykmeldingsperiode. Nei, i vår lille bygd er det ingen dagmammaer å få tak i. At noen er hjemmeværende betyr ikke at de er i stand til/vil være dagmamma
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #35 Skrevet 1. mars 2009 Jo men det ER med om man REKNER det inn. Du må nesten gå inn og se på bidragsveilederen selv, så skjønner du hva jeg mener Der er det en egen rubrikk for utgifter til barnetilsyn, den rubrikken kan man jo ikke fylle ut noe i før barnet faktisk begynner i barnehagen Jeg skjønner godt hva du mener. Det er vel heller du som ikke skjønner at jeg har skjønt det.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2009 #36 Skrevet 2. mars 2009 Jo, det er de. Gå selv inn på nav og le bidragsveilederen, der skal man oppgi om man har utgifter til barnetilsyn og hvor mye, dette er så med på å utgjøre hvor mye BP skal betale i bidrag. Når barnet begynner i barnehage er det vanlig å få fastsatt bidraget på nytt, nettopp fordi barnehage betyr økte utgifter, og disse ikke allerede er dekket av bidraget. BP betaler jo ikke for barnehage før barnet begynner... Jeg så ingen grunn til å få bidraget fastsatt på nytt. Da jeg var alenemor fikk jeg stønad til barnetilsyn,som langt på vei dekker det meste av utgiften til bhgplass. Dessuten fikk jeg bidrag og barnetrygd for ett barn mer enn det jeg hadde. Men for all del,om dette er et problem for enkelte,så er det vel bare å få fastsatt ny bidragsordning med utgangspunkt i økte utgifter. Eksen til min mann har heller ikke søkt om økt bidrag fordi yngstebarnet går i bhg. Hun får også stønad til barnetilsyn. Så på bakgrunn av egen erfaring så er det å dele bhgutgifter med far noe jeg ikke har kjennskap til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå