Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #1 Skrevet 26. februar 2009 I august begynner poden i barnehage, jeg har eneansvar for han. Vi må kjøre langt for å komme til barnehagen. Far mener at han kun skal dekke sin prosent av selve oppholdet i barnehagen, ikke andel av transport. Er det riktig?
Piper Skrevet 26. februar 2009 #2 Skrevet 26. februar 2009 Må han dekke oppholdet i barnehagen, eller er dette noe dere har blitt enig i? Jeg tror ikke han må dekke transporten frem og tilbake til barnehagen, om ikke det er han som har valgt barnehage da.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #3 Skrevet 26. februar 2009 Må han dekke oppholdet i barnehagen, eller er dette noe dere har blitt enig i? Jeg tror ikke han må dekke transporten frem og tilbake til barnehagen, om ikke det er han som har valgt barnehage da. Vi tjener likt, han har ikke samvær og skal dekke 50% av barnets underholdskostnad. Det betyr at barnehagebetalingen også deles på to. Men finnes det regler som regulerer transporten til barnehage? Vi bor på bygda og har barnehagen 15 kilometer unna...
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #4 Skrevet 26. februar 2009 ps: far bor i samme bygd, det er ingen som har flyttet. er bare det at barnehagen er veldig langt unna...
Gjest Hilde K S Skrevet 26. februar 2009 #6 Skrevet 26. februar 2009 Dersom du får bidrag fra faren, skal det dekke kostnadene du har til barnet. Alle kostnader. Det vil si at han ikke skal betale ekstra for at du har lang vei til barnehagen.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #7 Skrevet 27. februar 2009 OK takk for svar. I dette tilfellet virker det litt urettferdig at det er slik, poden må i barnehagen og den er veldig langt unna. Å kjøre 700 mil i året koster tross alt en del penger.
liv Skrevet 27. februar 2009 #8 Skrevet 27. februar 2009 Husk du kan søke om å få dekket en del av barnehagekostnaden fra nav.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #9 Skrevet 27. februar 2009 Hvordan får du han med på å betale en del av barnehageutgiftene? Trodde man måtte betale alt selv....
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #10 Skrevet 27. februar 2009 Betaler ikke faren bidrag? Har dere en privat avtale som sier at faren skal dekke 50% av barnets underholdskostnad istedet for å betale bidrag? Hvis dere er uenige er det kanskje mest ryddig å la bidraget gå gjennom NAV? Da betaler faren bidrag og du dekker alle utgiftene bortsett fra mat når barnet er hos faren.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #11 Skrevet 27. februar 2009 Hvordan får du han med på å betale en del av barnehageutgiftene? Trodde man måtte betale alt selv.... Neida, du må sjekke selv med bidragskalkulatoren, der skal det legges inn for kostnader til barnetilsyn. Selvsagt skal far være med og betale for barnehage Det er ikke inkludert i bidraget og må søkes på nytt når barnet begynner i barnehage, vi snakker da fastsetting gjennom nav.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #12 Skrevet 27. februar 2009 Betaler ikke faren bidrag? Har dere en privat avtale som sier at faren skal dekke 50% av barnets underholdskostnad istedet for å betale bidrag? Hvis dere er uenige er det kanskje mest ryddig å la bidraget gå gjennom NAV? Da betaler faren bidrag og du dekker alle utgiftene bortsett fra mat når barnet er hos faren. Som sagt over: barnehagekostnader er ikke automatisk med i bidraget, det må legges inn spesielt Om man har hatt samme bidrag fra ungen var baby er det naturlig å endre dette når barnet begynner i barnehage, for da er utgiftene til barnets livsopphold økt veldig mye.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #13 Skrevet 27. februar 2009 Husk du kan søke om å få dekket en del av barnehagekostnaden fra nav. Det er riktig, nav kan dekke inntil 64%, de resterende 36% skal deles forholdsmessig mellom foreldrene.
CeeCee Skrevet 27. februar 2009 #14 Skrevet 27. februar 2009 Far skal ikke betale halvparten av barnehageutgiftene. Det står ingen plass i loven. Far har plikt å betale bidrag. Hvor mye dette er kan regnes ut på NAV sine sider. Han skal heller ikke betale transporten til barnehagen. Mor har eneansvaret og kan får Stønad til barnetilsyn fra NAV. Hun får også Utvidet barnetrygd, Småbarnstillegg og Kontantstøtte (hvis hun velger dagmamma eller ikke har barnet full tid i bhg.) dersom barnet er under 3 år. Hvorfor skal far betale halve barnehagen og transport når hun får denne støtten? Dersom dere velger å gå utenom NAV, kan dere bli enige om bidraget, men far kan ikke kreve å betale mindre enn det NAV har regnet ut at han skal betale. Bidraget skal gå til alt barnet trenger, utenom briller, tannregulering og komfirmasjon o.l. At mor velger en barnehage som er så langt borte, istedenfor å forsøke å finne en dagmamma i nærheten, skal ikke far straffes for. Hadde hun valgt å bruke dagmamma så hadde hun fått kontantstøtte (til barnet er 3 år) som hadde dekket mye av denne utgiften. Hun hadde også kuttet ned på transportutgiftene sine.
Gjest Hilde K S Skrevet 27. februar 2009 #15 Skrevet 27. februar 2009 Far skal ikke betale halvparten av barnehageutgiftene. Det står ingen plass i loven. Far har plikt å betale bidrag. Hvor mye dette er kan regnes ut på NAV sine sider. Han skal heller ikke betale transporten til barnehagen. Mor har eneansvaret og kan får Stønad til barnetilsyn fra NAV. Hun får også Utvidet barnetrygd, Småbarnstillegg og Kontantstøtte (hvis hun velger dagmamma eller ikke har barnet full tid i bhg.) dersom barnet er under 3 år. Hvorfor skal far betale halve barnehagen og transport når hun får denne støtten? Dersom dere velger å gå utenom NAV, kan dere bli enige om bidraget, men far kan ikke kreve å betale mindre enn det NAV har regnet ut at han skal betale. Bidraget skal gå til alt barnet trenger, utenom briller, tannregulering og komfirmasjon o.l. At mor velger en barnehage som er så langt borte, istedenfor å forsøke å finne en dagmamma i nærheten, skal ikke far straffes for. Hadde hun valgt å bruke dagmamma så hadde hun fått kontantstøtte (til barnet er 3 år) som hadde dekket mye av denne utgiften. Hun hadde også kuttet ned på transportutgiftene sine. Jupp. Dessuten kan kilometrene føres på selvanglivelsen.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #16 Skrevet 27. februar 2009 Far skal ikke betale halvparten av barnehageutgiftene. Det står ingen plass i loven. Far har plikt å betale bidrag. Hvor mye dette er kan regnes ut på NAV sine sider. Han skal heller ikke betale transporten til barnehagen. Mor har eneansvaret og kan får Stønad til barnetilsyn fra NAV. Hun får også Utvidet barnetrygd, Småbarnstillegg og Kontantstøtte (hvis hun velger dagmamma eller ikke har barnet full tid i bhg.) dersom barnet er under 3 år. Hvorfor skal far betale halve barnehagen og transport når hun får denne støtten? Ja og nei. Far skal ikke betale nøyaktig halvparten av mors utgifter. Men barnepass inngår i underholdskostnaden som skal deles. Det inngår med et sjablongbeløp, og hvis mor får støtte til barnetilsyn, reduseres beløpet tilsvarende. Dermed er det ikke relevant hva transporten koster. (Digresjon: Dette kan jo gi rare utslag, siden tilsynsstøtten er behovsprøvet. Hvis mor tjener lite, får hun støtte. Hvis hun tjener mye, gjør hun det ikke. Kostnaden som skal deles blir da avhengig av hennes inntekt, og en far som tjener mye, og har stor andel av underholdskostnaden, blir dermed indirekte tilgodesett med støtten hvis mor tjener lite. Er det derimot omvendt, at mor tjener godt og far dårlig, må de dele hele barnehagekostnaden uten å få hjelp fra staten.)
Gjest ts Skrevet 27. februar 2009 #17 Skrevet 27. februar 2009 Far skal ikke betale halvparten av barnehageutgiftene. Det står ingen plass i loven. Hvor mye dette er kan regnes ut på NAV sine sider. Han skal heller ikke betale transporten til barnehagen. Mor har eneansvaret og kan får Stønad til barnetilsyn fra NAV. Hun får også Utvidet barnetrygd, Småbarnstillegg og Kontantstøtte (hvis hun velger dagmamma eller ikke har barnet full tid i bhg.) At mor velger en barnehage som er så langt borte, istedenfor å forsøke å finne en dagmamma i nærheten, skal ikke far straffes for. Hadde hun valgt å bruke dagmamma så hadde hun fått kontantstøtte (til barnet er 3 år) som hadde dekket mye av denne utgiften. Hun hadde også kuttet ned på transportutgiftene sine. Jo far skal betale halvparten, det er det bidragskalkulatoren har konkludert med... Dette er den nærmeste barnehagen, vi bor langt ute på bygda. Det er ingen dagmammamulighet her. Jeg får ikke kontantstøtte lenger. Samtidig er jeg på medisinsk rehabilitering, og får da IKKE dekket barnetilsyn av Nav, slik som arbeidende mødre gjør, selv om jeg har langt mindre penger å rutte med.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #18 Skrevet 27. februar 2009 Husk du kan søke om å få dekket en del av barnehagekostnaden fra nav. det kan bare de som er i arbeid. Jeg er midlertidig ufør, da får jeg ikke denne stønaden.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #19 Skrevet 27. februar 2009 jeg bruker begrepene om hverandre her, men jeg er altså under rehabilitering, dette er forhåpentligvis midlertidig, men jeg får ingen stønad til barnetilsyn, selv om jeg bare tjener 230.000 i året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå