Gå til innhold

Forsikring


Gjest Snart bileier

Anbefalte innlegg

Gjest Snart bileier

Jeg skal kjøpe meg min første bil og lurer derfor på hvordan forsikring jeg skal ha. Kan noen forklare meg forskjellen på kasko, delkasko og ansvar? Har fått litt forskjellige svar.

Bilen er jo langt fra ny, 10 år gammel og jeg er 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal kjøpe meg min første bil og lurer derfor på hvordan forsikring jeg skal ha. Kan noen forklare meg forskjellen på kasko, delkasko og ansvar? Har fått litt forskjellige svar.

Bilen er jo langt fra ny, 10 år gammel og jeg er 21.

Ansvar: Lovpålagt, må ha for å kunne registrere en bil i biltilsynet.(for å dekke skader og ulykker på ANDRE ikke deg selv)

Delkasko: Brann, redning, glasskade, tyveri

Kasko: Dekker skade på egenbil. Ofte en egenandel mellom 4-6000. Kanskje enda mer siden du er 21.

Ofte har selskapet en Ekstra dekning som inkl enda mer.

I allefall. Hva kostet bilen deg? Om den koster deg 20 000 så trenger du strengt tatt ikke kasko, smak og behag, man tar gjerne den risikoen selv for bilen var ikke så dyr

Når du er 21 så burde du strengt tatt ringe Gjensidige eller if og høre på pris. Det er vel de som er best på ungdommer.

En annen sak du kanskje bør tenke på, og spørre dine foreldre om, er om de kan sette det på sin avtale. Foreldre har gjerne flere produkter som ofte gjør at pakkeprisen blir billigere. Og samtidig tjener du bonusen(hvis bilen skal registreres på deg)

En tredje ting du kan gjøre er å registrere den på din far eller mor nå, og ta den over selv når du er 23-24, du får uansett en startbonus på 20% og det blir billigere å forsikre den.

Lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Bilforsikringen må stå på samme person som eier av bilen.)

Ikke nødvendigvis - hvis det er leasingbil så kan leier stå få forsikringen.

Men privatbil så er det vel anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gjester" svarte ganske utfyllende allerede, men vil legge til at du bør ha fullkasko hvis du ikke har råd til å tape bilen.

"Det skjer ikke meg"-tanken sitter nok dypt hos folk flest, og man ser kanskje forsikringer som penger ut av vinduet, men du verden så glad du er for at du betalte de 300kr ekstra i måneden hvis uhellet først er ute.

Vi fikk bilen vår totalskadet da noen kjørte på oss for en måneds tid siden, og fikk førstehåndserfaring med hvor praktisk forsikringer faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Bilforsikringen må stå på samme person som eier av bilen.)

Hr. Hansen født i 1958 med tobiler, hus, reiseforsikring, livsforsikring mv. kan kjøpe seg en bil registrere den på seg selv få 50% bonus(utvidelse av bilpark), eller ta av en bonus som er ledig, og sette inn bruker under (eks) 23.

Da står den forsikret og registrert på seg selv, men han/hun under 23 kan disponere bilen.

Når han/hun er "gammel nok" kan de omregistrere bilen, slik at hun begynner å spare bonus selv.

Var det klarere nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest
"Gjester" svarte ganske utfyllende allerede, men vil legge til at du bør ha fullkasko hvis du ikke har råd til å tape bilen.

"Det skjer ikke meg"-tanken sitter nok dypt hos folk flest, og man ser kanskje forsikringer som penger ut av vinduet, men du verden så glad du er for at du betalte de 300kr ekstra i måneden hvis uhellet først er ute.

Vi fikk bilen vår totalskadet da noen kjørte på oss for en måneds tid siden, og fikk førstehåndserfaring med hvor praktisk forsikringer faktisk er.

Full kasko på en gammel (10 år) bil, er helt vanvittig.

Full kasko koster faktisk ganske mye, uten bonus av betydning.

Dette koster masse (mye mer enn 300,- mnd om du er 21) og du får ikke tilbake særlig mye av fors.selskapet uansett, på en så gammel bil.

Min sønn er 20 og har en 10 år gammel bil (helt vanlig småbil) i Gjensidige. Betaler ca 800,-/mnd for dette. Delkasko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full kasko på en gammel (10 år) bil, er helt vanvittig.

Full kasko koster faktisk ganske mye, uten bonus av betydning.

Dette koster masse (mye mer enn 300,- mnd om du er 21) og du får ikke tilbake særlig mye av fors.selskapet uansett, på en så gammel bil.

Min sønn er 20 og har en 10 år gammel bil (helt vanlig småbil) i Gjensidige. Betaler ca 800,-/mnd for dette. Delkasko.

Bifalles.

Kaskoregnestykket på så gammel bil går aldri opp nei.

Faktisk så mener jeg man bør vurdere å kutte kasko på nyere biler enn det også. Da snakker jeg om helt vanlige biler.

Kasko er uforholdsmessig dyrt og man skal ha veldig stor skade, for at det ikke lønner seg å betale selv.

(Om man har råd.)

Uansett ville jeg heller spart ekstrapengene til kasko, når det gjelder gamle biler. Altså prøvd å være en slags selvassurandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bifalles.

Kaskoregnestykket på så gammel bil går aldri opp nei.

Faktisk så mener jeg man bør vurdere å kutte kasko på nyere biler enn det også. Da snakker jeg om helt vanlige biler.

Kasko er uforholdsmessig dyrt og man skal ha veldig stor skade, for at det ikke lønner seg å betale selv.

(Om man har råd.)

Uansett ville jeg heller spart ekstrapengene til kasko, når det gjelder gamle biler. Altså prøvd å være en slags selvassurandør.

Det må jo være opp til hver enkelt, hvilke risker man vil ta.

Tåler du tapet av bilen din ved en eventuell kollisjon, så dropp kaskoen. Må du låne penger for å kjøpe bilen, er det derimot mange banker som forlanger fullkasko.

At man skal ha veldig stor skade for at det ikke lønner seg å betale selv, er jeg uenig i. Små uhell som rygging på stolper osv er jo "billig", men om du kræsjer borti noen andre så blir det fort mye penger.

Kræsjet vi var med i, var ikke i spesielt høy hastighet og bilen så ikke veldig skadet ut, bare most litt ved ene dekket foran og en knust frontrute. Men med retting og alt så ble det taksert til 130 000kr i skader.

Ettersom vi ikke hadde noen skyld i kræsjen, så ville vi jo uansett ikke måttet betale, men om det hadde vært vi som skled, så ville jeg vært veldig glad for kaskoen.

Bilen var forøvrig en fem år gammel Focus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...