GlaJenta88 Skrevet 26. februar 2009 #21 Skrevet 26. februar 2009 Hva hadde du gjort, dersom faren til datteren din på 13 år hadde gitt henne lov å gå på fest med 17åringer som skal nytte alkohol på festen. Hun er hos faren 50% og skal være hos faren den helgen festen skal være. Det er ingen fare for at hun drikker alkohol... Dette her er en vanskelig situasjon. Fra mine egne erfaringer så kan jeg fortelle at i min vennegjeng fra ungdomsskolen, var aldersspekteret ganske bredt. Det var jeg og noen venninner på 13-14 og gutter opp til 17-18. Vi var sammen ganske ofte på fritiden, og ikke bare i helgene. Med dette mener jeg at vi var i svømmehallen, på kino, ute og spilte ball og "lekte" i akebakken osv. etter skoletid. Når de eldste guttene fylte 18, så var det jo følgende fester også. Og hadde ikke jeg fått lov til å dra dit, hadde jeg blitt dyktig fornærmet! Det er klart at det var alkohol der, og ja, jeg drakk jeg også, men aldri mye. (Det var jo uhorvelig dyrt vet du, kunne ikke spandere på alle og enhver). Men dette var gutter jeg var vokst opp sammen med, og som foreldrene mine var trygge på. Det er klart at det kom flere enn de jeg kjente også på festen, men da hadde jeg kompisene mine der til å passe på. Når det gjelder hva en 17åring skal med en 13åring, så følte jeg selv på den tiden av vi var like gamle mentalt. Ofte var jeg den som virket mest moden utad også. Dette er så klart utrolig individuelt, og når man er 13 så er man fortsatt et "barn". Guttene fra den gamle gjengen har jeg fortsatt litt kontakt med, og de er alle flotte og gode gutter. Følte at jeg "kuppet" tråden litt nå, men det finnes alltids flere sider av saken. Kjenner du eller faren til 13åringen disse guttene? Er det ungdommer hun vanligvis er sammen med? Skulle hun ha dratt alene eller sammen med andre venner/kjæreste? Masse lykke til i alle fall! Også ordner det seg nok
Jade Skrevet 26. februar 2009 #22 Skrevet 26. februar 2009 Hvem skal hun gå sammen med da? Skal disse/den drikke? Har hun noen edrue (og voksne) å forholde seg til hvis hun trenger hjelp? Er det kun datteren din som er under 17 år? Hvorfor i all verden vil en gjeng med 17-åringer ha med en 13-åring? Vet foreldrene at disse 17-åringene drikker? Reagerer ikke faren hennes på at disse 17-åringene skal drikke? (joda, jeg drakk selv når jeg var 17 år. Men jeg hadde ikke lov) Det er ingen fare for at hun drikker alkohol... Hm... ja, det trodde mine foreldre også. Og sikkert mange andre sine foreldre også.
Gjest Sjokkert Skrevet 26. februar 2009 #23 Skrevet 26. februar 2009 Så klart ikke. Eller jeg bryr jo meg om ungen så klart, men når jeg ikke har ansvaret så har jeg ikke ansvaret. Da er det ikke mitt problem, men som har ansvaret. Har selv ei datter som ble voldtatt da hun var 15. Det er jo selvsagt synd det, men det er ikke mitt problem, min feil eller noe jeg skal ha med å gjøre. Det var faren hennes som hadde ansvaret for henne da så det er han som skal ha ansvar for det. Hadde han ikke latt henne gå på fest i miniskjørt så hadde hun mest sansynlig ikke blitt voldtatt. Så ja, jeg holder han ansvarlig. Voldtektsmannen var selvsagt verst og fikk heldigvis sin straff. Jeg bryr meg jo om ungene mine så klart, men jeg bryr meg ikke om ting som skjer når faren har ansvaret. Da har jeg fri og har ikke noe med min unge å gjøre. Vet ikke om jeg skal ta dette seriøst eller le det bort som en fleip... Dette kan du da ikke mene? "Har selv ei datter som ble voldtatt da hun var 15. Det er jo selvsagt synd det, men det er ikke mitt problem, min feil eller noe jeg skal ha med å gjøre." ???? Hilsen letter sjokka ungdomsmamma
Gjest Streng Skrevet 26. februar 2009 #24 Skrevet 26. februar 2009 Her i huset hadde dette vært helt uaktuelt. Har ei på 14 hjemme og hun får ikke dra på fester. Ikke har hun hatt noen stor interesse for det heller. Det er faktisk de voksne som bestemmer. Det er ikke sundt å få lov til allt. Hva om hun får lov og blir voldtatt av en av de fulle guttene på festen. Dette skjer ikke så sjeldent. Hvordan hadde din samvittighet vært da?
Fotofreaken Skrevet 8. mars 2009 #26 Skrevet 8. mars 2009 Dette er ikke lurt.. Gjorde noe lignende for noen år tilbake.. Jeg og en jente ble " presset " til å gå på en fest, vi var begge bestemt på å ikke drikke men det varte ikke lenge... vi var bare 13 år gamle og det tok ikke lang tid før vi begge var full og en gutt på 17 år dro med seg jenten inn på ett soverom... hun har forsatt store problemer med å legge dette bak seg.. Jeg angrer veldig på at jeg ikke gjorde noe da dette skjedde, jeg sier dette til deg for å hindre at hun jenten du snakker om, ikke vill få ett ¤#%& i livet
Fotofreaken Skrevet 8. mars 2009 #27 Skrevet 8. mars 2009 Her i huset hadde dette vært helt uaktuelt. Har ei på 14 hjemme og hun får ikke dra på fester. Ikke har hun hatt noen stor interesse for det heller. Det er faktisk de voksne som bestemmer. Det er ikke sundt å få lov til allt. Hva om hun får lov og blir voldtatt av en av de fulle guttene på festen. Dette skjer ikke så sjeldent. Hvordan hadde din samvittighet vært da? Jeg fikk lov til å gå på fester fra jeg var 15 -16 år gammel, men ikke for å drikke. Jeg måtte alltid puste på mine foreldre for å forsikre dem om at jeg ikke hadde drukkett. Jeg mener den dag i dag at jeg fikk for mye frihet og når jeg får barn så er selv denne løsningen uaktuell.. Foreldre kan aldri overvåke ungene / ungdommene hele tiden, men de kan iverfall sitte klare grenser. Det er en grunn til at det er 18 år på alkohol..
Teriyaki Skrevet 8. mars 2009 #28 Skrevet 8. mars 2009 (endret) Så klart ikke. Eller jeg bryr jo meg om ungen så klart, men når jeg ikke har ansvaret så har jeg ikke ansvaret. Da er det ikke mitt problem, men som har ansvaret. Har selv ei datter som ble voldtatt da hun var 15. Det er jo selvsagt synd det, men det er ikke mitt problem, min feil eller noe jeg skal ha med å gjøre. Det var faren hennes som hadde ansvaret for henne da så det er han som skal ha ansvar for det. Hadde han ikke latt henne gå på fest i miniskjørt så hadde hun mest sansynlig ikke blitt voldtatt. Så ja, jeg holder han ansvarlig. Voldtektsmannen var selvsagt verst og fikk heldigvis sin straff. Jeg bryr meg jo om ungene mine så klart, men jeg bryr meg ikke om ting som skjer når faren har ansvaret. Da har jeg fri og har ikke noe med min unge å gjøre. Dette her kan da ikke være seriøst? Som barnløs 18-åring blir jeg mildt sagt sjokkert over tankegangen din! For det første, hvordan i all verden kan du ikke bry deg hva ungene dine gjør når de er hos faren? Hva om de sitter på barnerommet og røyker krack? Bryr det deg ikke da, siden det er faren sitt ansvar der og da? "Har selv ei datter som ble voldtatt da hun var 15. Det er jo selvsagt synd det, men det er ikke mitt problem, min feil eller noe jeg skal ha med å gjøre." Er du klar over hvilket traume det er å bli voldtatt? Er du klar over at datteren din med stor sansynligvis vil slite med dette (mer eller mindre) store deler av livet sitt? Du bagatelliserer din datters voldtekt som om at det kan likestilles med at hun var ute hele natten og kom dritings hjem til faren sin. At det er jo synd, men ikke ditt problem. Nei ærlig talt. Slike holdninger bør ikke finne sted hos en mamma! Når det gjleder trådens emne...13 år er alt for ungt. Jeg begynte når jeg bare var noen dager unna 16, og det var en helt grei alder. Men at ei 13 år gammel jente skal på fest med 17 år gammel gutter som med stor sansynlighet tenker på noe mer enn tom&jerry-kjeks og rødbrus, burde ikke bli godtatt. Synes ts handler rett i denne situasjonen. Endret 8. mars 2009 av Teriyaki
Fotofreaken Skrevet 9. mars 2009 #29 Skrevet 9. mars 2009 Dette her kan da ikke være seriøst? Som barnløs 18-åring blir jeg mildt sagt sjokkert over tankegangen din! For det første, hvordan i all verden kan du ikke bry deg hva ungene dine gjør når de er hos faren? Hva om de sitter på barnerommet og røyker krack? Bryr det deg ikke da, siden det er faren sitt ansvar der og da? "Har selv ei datter som ble voldtatt da hun var 15. Det er jo selvsagt synd det, men det er ikke mitt problem, min feil eller noe jeg skal ha med å gjøre." Er du klar over hvilket traume det er å bli voldtatt? Er du klar over at datteren din med stor sansynligvis vil slite med dette (mer eller mindre) store deler av livet sitt? Du bagatelliserer din datters voldtekt som om at det kan likestilles med at hun var ute hele natten og kom dritings hjem til faren sin. At det er jo synd, men ikke ditt problem. Nei ærlig talt. Slike holdninger bør ikke finne sted hos en mamma! Når det gjleder trådens emne...13 år er alt for ungt. Jeg begynte når jeg bare var noen dager unna 16, og det var en helt grei alder. Men at ei 13 år gammel jente skal på fest med 17 år gammel gutter som med stor sansynlighet tenker på noe mer enn tom&jerry-kjeks og rødbrus, burde ikke bli godtatt. Synes ts handler rett i denne situasjonen. HELT ENIG! Bra innlegg. Fint å se at det er flere som tar seg tid til å banke litt vett inn i denne personen
Fotofreaken Skrevet 9. mars 2009 #30 Skrevet 9. mars 2009 Hadde ikke brydd meg. Er hun hos faren, så er det han som har ansvaret. Da har jeg fri. Første tanken jeg får når jeg leser dette er " du er ikke riktig frisk " Jenten din som forsatt er ett barn, kan lett bli voldtatt på en slik fest. Har vært på 2 fester hvor lignende har skjedd og de jentene er skadet for livet! tankegangen din er helt syk!
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #31 Skrevet 9. mars 2009 Hva hadde du gjort, dersom faren til datteren din på 13 år hadde gitt henne lov å gå på fest med 17åringer som skal nytte alkohol på festen. Hun er hos faren 50% og skal være hos faren den helgen festen skal være. Det er ingen fare for at hun drikker alkohol... Nå vil det vert utenkelig hos oss. Jeg hadde dratt og hentet ungen om det var mulig. Ingen fare for at hun drikker alkohol???? Så naiv kan man bli. Nå ber politiet forelde slutte med å være naive med hva ungene foretr seg utenfor foreldres kontroll.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #32 Skrevet 9. mars 2009 Hva hadde du gjort, dersom faren til datteren din på 13 år hadde gitt henne lov å gå på fest med 17åringer som skal nytte alkohol på festen. Hun er hos faren 50% og skal være hos faren den helgen festen skal være. Det er ingen fare for at hun drikker alkohol... Les spørsmålet. Har du noe som helst du skulle sagt, når datteren er hos far, og far gir henne lov ? Hvordan vet ts at det skal være 17åringer på festen som skal drikke alkohol ? For de fleste av oss er det litt vanskleigt å vite på forhånd hva som skjer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå