Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #1 Skrevet 25. februar 2009 Hva hadde du gjort, dersom faren til datteren din på 13 år hadde gitt henne lov å gå på fest med 17åringer som skal nytte alkohol på festen. Hun er hos faren 50% og skal være hos faren den helgen festen skal være. Det er ingen fare for at hun drikker alkohol...
Vulpes Skrevet 25. februar 2009 #2 Skrevet 25. februar 2009 Jeg hadde ikke likt det. Nå kjenner jeg ikke disse 17-åringene, men at de fester med en 13 år gammel jente er jo litt suspekt føler jeg? Er de til å stole på? Og er du sikker på at jenta ikke drikker, forresten? Jeg vet om mange som virket skinnhellige da de var tidlige tenåringer, foreldrene trodde bare godt om dem, men jeg vet bedre... Selv om 13 år er litt ungt - men jeg begynte i den alderen. Jeg mener ikke at man skal sy puter under armene på barna, men visse ting kan man jo prøve å skåne dem litt for så lenge som mulig.
Gjest imli Skrevet 25. februar 2009 #3 Skrevet 25. februar 2009 Hadde ikke likt det, og heller ikke stolt 100% på at hun ikke kom til å drikke alkohol. Selv om jenta i utgangspunktet ikke vil drikke, er det lett å bli pressa når det er så mange eldre ungdommer der.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #4 Skrevet 25. februar 2009 Har hun innetider når hun er hos faren? Kan du prate med faren om at du er bekymret for denne festen? Hvis hun f.eks har innetid kl 23.30 så kan kanskje faren hente henne da? Kan dere avtale at hun ringer dere i 22-tida? Kan du prate med jenta og gi henne noen råd og formaninger? Er det bare 17-åringer på denne festen eller er det noen yngre også? Drar hun dit med venner eller med kjæreste? Denne alderen er en utfordring for oss foreldre. Vi må gradvis la tenåringene få mer ansvar for seg selv, samtidig som vi fortsatt skal beskytte dem mot farer. Det er ikke alltid så lett å finne en balanse. Noen ganger vil vi ende opp med å si ja når vi burde sagt nei og motsatt. Både vi og tenåringene kommer til å gjøre noen feil fordi det finnes ingen fasit. Men det er også en måte å lære på. Vi må prøve å gi dem gode holdninger og veilede dem på veien mot voksenlivet.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #5 Skrevet 25. februar 2009 Hadde ikke brydd meg. Er hun hos faren, så er det han som har ansvaret. Da har jeg fri.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #6 Skrevet 25. februar 2009 TS. Takk for tilbakemelding. Det er overhodet ikke aktuelt at hun skal på noen fest sammen med såpass mye eldre folk som i tillegg drikker alkohol. Jeg har hatt en skikkelig oppvask med faren om grensesetting, og forhold hun ikke bør bli eksponert for i så ung alder. Jeg er svært restriktiv med alkohol og grenser. Det skyldes nok delvis familieforhold preget av mye alkohol, men generelt sett er norske regler til for å holdes. Norske regler er 18 år. Jeg er nokså sikker på at jenta ikke ville drukket, og det har jeg også snakket med henne om. Det jeg er redd for er utvikling når hun i såpass ung alder går inn i et relativt voksnet miljø. I tillegg er jeg redd for hva andre kan utsette henne for¨, og at hun får inntrykk som er vanskelig å bearbeide. Hun er selvsagt ikke helt på bølgelengde med meg i kveld, men vi har et nært forhold, så jeg tror hun ser det selv når hun får det litt på avstand.
angeleyes Skrevet 26. februar 2009 #7 Skrevet 26. februar 2009 Hadde ikke brydd meg. Er hun hos faren, så er det han som har ansvaret. Da har jeg fri. Så om det skjer barnet ditt noe når ikke du har ansvaret så bryr du deg ikke?
Siiw Skrevet 26. februar 2009 #8 Skrevet 26. februar 2009 Jeg synes ikke noe om det med tanke på at hun bare er 13 år!!!!! - og at hun skal drikke med 17åringer som kanskje er ute etter litt ektsra
Haris Pilton Skrevet 26. februar 2009 #9 Skrevet 26. februar 2009 Det er veldig mange som begynner å drikke når de er 13 år, jeg bare sier det.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #10 Skrevet 26. februar 2009 Så om det skjer barnet ditt noe når ikke du har ansvaret så bryr du deg ikke? Så klart ikke. Eller jeg bryr jo meg om ungen så klart, men når jeg ikke har ansvaret så har jeg ikke ansvaret. Da er det ikke mitt problem, men som har ansvaret. Har selv ei datter som ble voldtatt da hun var 15. Det er jo selvsagt synd det, men det er ikke mitt problem, min feil eller noe jeg skal ha med å gjøre. Det var faren hennes som hadde ansvaret for henne da så det er han som skal ha ansvar for det. Hadde han ikke latt henne gå på fest i miniskjørt så hadde hun mest sansynlig ikke blitt voldtatt. Så ja, jeg holder han ansvarlig. Voldtektsmannen var selvsagt verst og fikk heldigvis sin straff. Jeg bryr meg jo om ungene mine så klart, men jeg bryr meg ikke om ting som skjer når faren har ansvaret. Da har jeg fri og har ikke noe med min unge å gjøre.
TheHairyToothfairy Skrevet 26. februar 2009 #11 Skrevet 26. februar 2009 17 åringer som skal ha fest med alkohol er jo en viss bjelle bare det, og hadde det gjeldt min datter så kan du være ganske klar over at den festen kunne hun bare drite i. Desverre kan man være ganske forhåndsdømmende om hva 17åriger ser nytte av å ha 13åringer med på fest, uansett hvor spennende og flott dette glittrer i øynene på en 13åring så er det no go i mine øyne. Angående forelderen som synes det er greit, så hadde vel jeg sagt ganske klart ifra om hva jeg mener, hadde det vært mitt barn. Om ikke DET holder, så hadde jeg glatt tatt en prat med noen på forebyggende avdeling på politikammeret og tatt med et par skrekkhistorier hjem til ham/henne fra den virkelige verden med håp om at minst et av øynene ble åpnet litt, og kanskje rykket litt i oppfattelsesevnen med beskjeden om at "dette er galt".
space Skrevet 26. februar 2009 #12 Skrevet 26. februar 2009 Hva hadde du gjort, dersom faren til datteren din på 13 år hadde gitt henne lov å gå på fest med 17åringer som skal nytte alkohol på festen. Hun er hos faren 50% og skal være hos faren den helgen festen skal være. Det er ingen fare for at hun drikker alkohol... Kunne snakket med faren, og datteren. Men vil datteren på festen og far har gitt datteren lov, så tror jeg ikke at det hadde gjort noe fra eller til om jeg hadde sagt nei. Men jeg hadde nok villet prøvd å snakke med de. Det ser veldig rart ut, at 17 åringer skal ha med noen på 13 år på fest. Hadde følt meg mye bedre om hun hadde vært godt over 15 år. Er noe med at ei på 13 i forhold til 17 åringer blir litt voldsomt. Ei på 13 år er fremdelest bare barnet. Ingen fare for at hun drikker alkohol ? Den føler jeg meg veldig tvilende til, om det ikke ligger noe spesielt bak.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #13 Skrevet 26. februar 2009 Her hadde det vært 100% uaktuelt. Jeg mener at vi som foreldre skal støtte 18-årsgrensen og tydelig vise barna hva vi mener. Å tillate dem å gå på fest hvor 17-åringer skal drikke viser ikke konsekvente holdninger.
space Skrevet 26. februar 2009 #14 Skrevet 26. februar 2009 Her hadde det vært 100% uaktuelt. Jeg mener at vi som foreldre skal støtte 18-årsgrensen og tydelig vise barna hva vi mener. Å tillate dem å gå på fest hvor 17-åringer skal drikke viser ikke konsekvente holdninger. Det du skriver er en sak. Men hva med den situasjonen ts beskriver? Jeg føler den situasjonen er veldig vanskelig, for faren og datteren gjør jo ikke noe ulovligt? Kunne jeg som mor nektet min datter å reist på den festen?
Gjest Gjest_Beate_* Skrevet 26. februar 2009 #15 Skrevet 26. februar 2009 Det du skriver er en sak. Men hva med den situasjonen ts beskriver? Jeg føler den situasjonen er veldig vanskelig, for faren og datteren gjør jo ikke noe ulovligt? Kunne jeg som mor nektet min datter å reist på den festen? Ja det synes jeg du kunne nektet. Hos oss (jeg og faren til barna er skilt) så praktiserer vi det slik at begge må si ja hvis barna skal få lov. Sier en nei - og den andre ja - da er det nei. Men så snakker vi foreldre om det først da, slik at barna føler at vi voksne er enige. Mine er 15 og 17. Min 17-åring ser på 13 åringer som småunger. Hvorfor vil disse 17-åringene ha med seg en 13 år gammel jente på fest....? Vet du (eller faren) hvem disse ungdommene er? Vet dere hvor hun skal på fest? Er det hjemme-alene-fest? Hvordan kommer hun seg hjem?
Malum Skrevet 26. februar 2009 #16 Skrevet 26. februar 2009 TS. Takk for tilbakemelding. Det er overhodet ikke aktuelt at hun skal på noen fest sammen med såpass mye eldre folk som i tillegg drikker alkohol. Jeg har hatt en skikkelig oppvask med faren om grensesetting, og forhold hun ikke bør bli eksponert for i så ung alder. Jeg er svært restriktiv med alkohol og grenser. Det skyldes nok delvis familieforhold preget av mye alkohol, men generelt sett er norske regler til for å holdes. Norske regler er 18 år. Jeg er nokså sikker på at jenta ikke ville drukket, og det har jeg også snakket med henne om. Det jeg er redd for er utvikling når hun i såpass ung alder går inn i et relativt voksnet miljø. I tillegg er jeg redd for hva andre kan utsette henne for¨, og at hun får inntrykk som er vanskelig å bearbeide. Hun er selvsagt ikke helt på bølgelengde med meg i kveld, men vi har et nært forhold, så jeg tror hun ser det selv når hun får det litt på avstand. Bra og fornuftig! Så klart ikke. Eller jeg bryr jo meg om ungen så klart, men når jeg ikke har ansvaret så har jeg ikke ansvaret. Da er det ikke mitt problem, men som har ansvaret. Har selv ei datter som ble voldtatt da hun var 15. Det er jo selvsagt synd det, men det er ikke mitt problem, min feil eller noe jeg skal ha med å gjøre. Det var faren hennes som hadde ansvaret for henne da så det er han som skal ha ansvar for det. Hadde han ikke latt henne gå på fest i miniskjørt så hadde hun mest sansynlig ikke blitt voldtatt. Så ja, jeg holder han ansvarlig. Voldtektsmannen var selvsagt verst og fikk heldigvis sin straff. Jeg bryr meg jo om ungene mine så klart, men jeg bryr meg ikke om ting som skjer når faren har ansvaret. Da har jeg fri og har ikke noe med min unge å gjøre. Dette velger jeg å ikke ta på alvor, rett og slett.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #17 Skrevet 26. februar 2009 Går hun på ungdomskolen og blir 14 i år? Denne problemstillingen kommer til å dukke opp ofte de neste årene. Det er viktig at du samarbeider med både faren og jenta. Hvis hun opplever det som du er alt for streng kan hun flytte til faren for å få mer frihet. Hvis hun ønsker det er det lite du kan gjøre for å stoppe henne.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #18 Skrevet 26. februar 2009 Det kommer an på hvem hun skal dit sammen med. Da jeg selv var 17 år var vi en vennegjeng som pleide å finne på mye forskjellig sammen, blant annet begynte vi å ha fester. De fleste var rundt min alder (15 - 18 år), mens en av jentene var faktisk bare 13. Hun fikk lov til å dra på fest fordi hun dro sammen med broren sin på 17 og bestevenninnen på 15. Hverken hun på 13 eller hun på 15 drakk alkohol før de hadde lov til det faktisk, hun som da var 15 drikker fortsatt svært lite, mens hun som var 13 begynte å drikke da hun var 18-19 år. Det har gått veldig fint, og de har begge etterhvert blitt henholdsvis forlovet og gift med gutter de traff i denne vennegjengen. Så jeg vil si at hvis hun skal på festen sammen med noen som du stoler på at kan passe litt på henne, bør hun vel få lov. Men hun bør ha en innetid.
Gjest Kai Skrevet 26. februar 2009 #19 Skrevet 26. februar 2009 Jeg hadde funnet ut hvor hun skulle på fest. Hvis dette var privat ville jeg kontaktet foreldrene som tillot festen og informert de om at det ble invitert barn på 13 år. Har selv en nabo som lot ungdommene sine være hjemme alene. Sønnen der er 18 år og han har lov å drikke. Men han hadde folk på festen som var 13-14 år og som sto drita fulle ute på verandaen den kvelden. Jeg grep inn og når foreldrene kom hjem fortalte jeg dem om hva som foregikk når de ikke var hjemme. Det ble slutt på festene da.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #20 Skrevet 26. februar 2009 (endret) Barneloven § 33. Barnet sin sjølvråderett Foreldra skal gje barnet stendig større sjølvråderett med alderen og fram til det er myndig. Kanskje du og datteren din kan lese litt på Ung.no? http://www.ung.no/problhjemme/1611_Rettigh...ter_hjemme.html Forvent å bli tatt på alvor. Ungdomstiden ER en brytningsperiode. Du blir eldre, føler at du skal bli respektert på en annen måte og forventer at du kan være med på viktige valg. Og det er jo bare rett og rimelig at du blir tatt med på avgjørelser som gjelder ditt liv. Innlegget er forkortet. Resten kan leses her. -jolie (mod) Endret 26. februar 2009 av jolie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå