Gjest ts Skrevet 25. februar 2009 #1 Skrevet 25. februar 2009 Hadde en samtale med en fyr som var overbevist om at de som overlever kreft er kun mennesker som er positive. At de er under behandling, at kreften blir oppdaget på et tidlig tidspunkt osv, det hadde i følge han ikke noe å si. Negative mennesker er da altså de som dør av kreft. Noen som tenker likt som denne mannen?
Vera Vinge Skrevet 25. februar 2009 #2 Skrevet 25. februar 2009 Det er en skummel tankegang, syns jeg. Det har vel vært noen undersøkelser som har antydet at det å ha en positiv innstilling kan gjøre en liten forskjell, når man allerede er under kreftbehandling. Mao. anbefales det ikke å droppe medisinsk behandling, og kun fokusere på det positive i tilværelsen.
Gjest Wind Skrevet 25. februar 2009 #3 Skrevet 25. februar 2009 (endret) Jeg gjør ikke det, blant annet pga. kjennskap til flere positive mennesker som ikke har overlevd kreft. En god venn av meg sin mor opplevde å bli utsatt for en av disse "det er bare å tenke positivt, så går det bra"-menneskene, og slet pga. det. Hun døde senere. Det er blant annet også en historie om en bruker her på forumet som var veldig positiv og livsglad, som døde av kreft. Det var en artikkel om henne for ikke lenge siden. Du kunne ikke kanskje få mannen til å lese den? Men når det er sagt, så skader det selvsagt ikke å ha en positiv tankegang, så lenge man er klar over at det ikke er 100% sikkert at alt blir bra og en dans på roser. Endret 25. februar 2009 av Wind
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #4 Skrevet 25. februar 2009 Jeg synes det er å undervurdere sykdommen å bare tro at positive mennesker overlever og at det nærmest er ens egen skyld om en ikke blir frisk. Det høres ikke ut som han har så mye kunnskap om ulike kreftformer eller at han ikke tar legevitenskap/medisin/cellebiologi alvorlig, og jeg synes kanskje det høres respektløst ut ovenfor de som faktisk dør av dette (personlig har jeg kjent to unge og fantastiske mennesker som døde, hun ene etter mange års kamp og med et aktivt og definitivt positivt og engasjert liv samtidig). Men jeg tror jo at hvordan man tenker vil ha mye å si for livskvaliteten og antagelig ofte livslengden - og om man har en tøff diagnose og må gjennom hard og langvarig behandling uten sikre prognoser, vil det nok være den positive som har størst sjans til å holde løpet ut. Behandlingen kan jo være så hard i seg selv at man brytes ned av den. Og jeg vet med meg selv at jeg kan tenke meg syk og frisk i en viss utstrekning, i hvert fall i en sånn grad at det påvirker matlyst, hvile, trivsel, framtidstanker osv.
Pingting Skrevet 25. februar 2009 #5 Skrevet 25. februar 2009 Hadde en samtale med en fyr som var overbevist om at de som overlever kreft er kun mennesker som er positive. At de er under behandling, at kreften blir oppdaget på et tidlig tidspunkt osv, det hadde i følge han ikke noe å si. Negative mennesker er da altså de som dør av kreft. Noen som tenker likt som denne mannen? Absolutt ikke, det blir en for enkel forklaring synes jeg. Men når det er sagt: positvitet kan, som Vera Vinge nevnte, muligens hjelpe litt under behandlingsprosessen. I tillegg utgjør nok en positiv tankegang (for de som klarer det) en vesentlig forskjell for hvordan man takler sykdommen, behandlingen og hverdagen.
Gjest Gjest_nina_* Skrevet 25. februar 2009 #6 Skrevet 25. februar 2009 leste nettopp en undersøkelse på nett, der det var forsket på akkurat dette. og det kom fram at det var ikke flere som overvant kreften fordi de var positiv. det var faktisk ikke noen forskjell. Men jeg tror at om man tror på noe, veldig sterkt, slik som å bli kreftfri, så hjelper det..
Gjest imli Skrevet 25. februar 2009 #7 Skrevet 25. februar 2009 Skader vel ikke med positiv tankegang, men samtidig blir det å undervurdere sykdommen å tenke at er man positiv overlever man, er man negativ dør man. Slik er det jo faktisk ikke. Og da er det bare nes egen feil om man ikke overlever da liksom? Nei, det der tror jeg ingenting på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå