Gjest Anonymous Skrevet 4. juli 2003 #1 Skrevet 4. juli 2003 Måtte bare meddele dere denne opplevelsen, motstander av fri oppdragelse som jeg er.... Var på svenskehandel her i helga. I køen ved kassa sto en femårsgammel pjokk og kjørte tralla si inn i ankla på en gammel dame som sto foran han. Etter at han hadde gjort dette noen ganger, snudde damen seg til moren og spurte pent om hun ikke kunne snakke til sønnen sin for hun syns det var vondt, forståelig nok. Moren setter så nesen i været og sier "Sønnen min får fri oppdragelse!" Så fortsetter pjokken da med leken sin. Den gamle damen ble litt satt tilbake og vet ikke helt om hun skal flytte seg helt bakerst i neste kø eller kanskje snakke til gutten selv. Da skjer det at en ung mann - kanskje 18- 19 år - som står bak gutten og moren, åpner en yoghurt, heller den i hodet på moren og sier: "Jeg har også fått fri oppdragelse!" Moren ble først sprutrød i ansiktet, men så tar hun tralla vekk fra sønnen og sier at han ikke må kjøre den inn i andre, den skal kun trilles varer i rundt i butikken. Hadde det vært meg som sto der den gamle sto, og gutten kjørte tralla inn i beina mine gjentatte ganger, og moren satte nesa i sky og snøvlet om fri oppdragelse; da hadde jeg tatt og røsket den tralla fra henda til guttungen og kjefta han ut på stedet. Han skulle vært redd for å oppføre seg mot andre sånn i fremtiden! Og moren skulle vært redd for overlate oppdragelsen av barnet sitt til andre..... Fri oppdragelse dreier seg om at andre er med på å oppdra barnet, ikke at barnet skal få gjøre akkurat det det vil....
SuperNova Skrevet 4. juli 2003 #2 Skrevet 4. juli 2003 Dette er da en slags vandrehistorie, jeg har hørt den før, i hvert fall. Men uansett en morsom historie.
Gjest Anonymous Skrevet 4. juli 2003 #3 Skrevet 4. juli 2003 Da skjer det at en ung mann - kanskje 18- 19 år - som står bak gutten og moren, åpner en yoghurt, heller den i hodet på moren og sier: "Jeg har også fått fri oppdragelse!" Applaus for denne mannen!!! Vandrerhistorie eller ikke. Fy flate jeg blir sint når jeg hører slik. Hadde det vært min unge hadde jeg først tatt fra han handlevogna og gitt han klar beskjed, så hadde han ved senere annledning ikke fått brukt egen handlevogn, til han hadde lært seg å oppføre seg. Folk som ikke eier respekt for mennsker som viser de respekt blir jeg så sint på :evil:
Gjest Vega Skrevet 4. juli 2003 #4 Skrevet 4. juli 2003 Til pass for den dama. Tror jeg hadde reagert som deg. Det er ikke dette som menes med fri oppdragelse - tenker jeg. Er det ikke frihet under ansvar? I alle fall fikk jeg den oppdragelsen - men ikke før jeg var gammel nok...
*Lavendel* Skrevet 4. juli 2003 #6 Skrevet 4. juli 2003 Det er nok en vandrehistorie ja, men uansett har den god moral syns nå jeg da.. Kanskje noe å tenke på for de som praktiserer fri barneoppdragelse.... :blunke:
Gjest Anonymous Skrevet 4. juli 2003 #7 Skrevet 4. juli 2003 Er det en vandrerhistorie? jaja, det var kanskje derfra han mannen fikk råd fra da, så han visste hva han skulle gjøre... Jeg kjempet mot latteren i køen!
Gjest Anonymous Skrevet 4. juli 2003 #8 Skrevet 4. juli 2003 Hva om denne moren ikke skjønte hva som ble sagt, eller hvorfor de var sinte på sønnen hennes. :o Man kan jo ofte slå ut piggene når man føler seg "angrepet"...Ikke alltid lett å ha med seg barn.
Livets datter Skrevet 4. juli 2003 #9 Skrevet 4. juli 2003 Jeg skrev et innlegg om dette for en stund tilbake: http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...3048&highlight= Her er et av innleggene derifra: I kassekø står en liten gutt og kjører handlevognen inn i bena på damen foran gjentatte ganger. Hun ber ham la være, men han bare fortsetter. Til slutt ber hun moren snakke til gutten, og moren svarer "vi praktiserer fri barneoppdragelse." Plutselig hyler moren høyt, for den unge mannen bak henne i køen har helt innholdet i et yoghurtbeger i hodet på henne. "Hvordan kan du gjøre noe slikt?" - sier hun. "Jo" sier den unge mannen, "du ser, mine foreldre praktiserte også fri barneoppragelse...."
Gjest Anonymous Skrevet 4. juli 2003 #10 Skrevet 4. juli 2003 Da skjer det at en ung mann - kanskje 18- 19 år - som står bak gutten og moren, åpner en yoghurt, heller den i hodet på moren og sier: "Jeg har også fått fri oppdragelse!"
Gjest Anonymous Skrevet 4. juli 2003 #11 Skrevet 4. juli 2003 Hva om denne moren ikke skjønte hva som ble sagt, eller hvorfor de var sinte på sønnen hennes. :o Man kan jo ofte slå ut piggene når man føler seg "angrepet"...Ikke alltid lett å ha med seg barn. Det skal godt gjøres å ikke skjønne hvorfor folk er sinte på sønnen når hun står å ser på at gutten kjører vogna i legga på den foran.
Gjest Poirot Skrevet 4. juli 2003 #12 Skrevet 4. juli 2003 Trodde fri barneoppdragelse gikk ut på at barnet skulle lære ut i fra samfunnets sosiale normer, jeg. Dvs lære av den responsen dets handlinger får fra omverdnen. Mao-man må si ifra til gutten. har forøvrig også hørt den før, uansett er det et tips å ta med seg om man skulle komme i en slik situasjon!
Gjest Anonymous Skrevet 4. juli 2003 #13 Skrevet 4. juli 2003 Hørt historien om fjæra som ble til fem høns..eller noe i den dur.. :o
VesleBråka Skrevet 4. juli 2003 #14 Skrevet 4. juli 2003 Så fint at unge menn alltid kjøper med seg en youghurt hjem fra butikken, i tilfelle de trenger den i køen
Gjest Adina Madeleine Skrevet 4. juli 2003 #15 Skrevet 4. juli 2003 Jeg har engang opplevd noe i samme gate selv. Og dette er definitivt selvopplevd. For mange år siden jobbet jeg i en butikk i et stort senter der jeg kommer fra. Rulletrappen kom opp rett foran butikklokalet. Her var det støtt og stadig små barn som lekte uten tilsyn av foreldre. Det var mange ganger det hendte nesten-ulykker. Disse barna som lekte der brukte også å komme inn i butikken der jeg jobbet. Et søskenpar var spesielt ille. De var der nesten daglig (barn i 4-års alderen - alene). De bladde i bøker så sidene revnet. En av dem hoppa på en bunke speil som alle ble knust. De rev ned, rota, herja og skrek. Var rett og slett en pest og en pine. Vi i butikken prøvde å snakke dem tilrette. Forgjeves. Tilslutt fikk min sjef nok og ba meg om å finne moren. Jeg spurte barna om hvor mammaen deres var. De pekte på en restaurant lenger bort. Jeg gikk dit. Spurte om hvem sine barn det var. En kvinne vedkjente seg dem. Jeg spurte om hun ikke hadde tenkt å se etter barna sine da de hadde hatt flere nesten-uhell i rulletrappen og ødela ting gjenstand etter gjenstand i butikken. Vet dere hva hun svarte??? "Når barn leker i rulletrapper og i butikker er dette de butikkansattes ansvar!" Jeg trodde ikke mine egne ører å spurte om hun virkelig mente alvorlig at hun ikke hadde ansvar for barna sine når de lekte i rulletrappen og i butikken og om det var andre sitt ansvar å passe på hennes barn så de ikke skadet seg og ikke ramponerte det som ikke tilhørte dem? Og ja, det mente hun at det var. Jeg skal ikke gå inn på hva som ble sagt videre. Jeg trodde ikke mine egne ører over å få et sånt svar. Og det verste er at butikksjefen etter dette spurte seg rundt i sin vennekrets om deres holdning (stort sett par med barn), og dette var en utbredt holdning! :o :o :o :o Det kan da vel ikke stemme????
Gjest Starya Skrevet 4. juli 2003 #16 Skrevet 4. juli 2003 "Når barn leker i rulletrapper og i butikker er dette de butikkansattes ansvar!" Åh herregud er det mulig! :o
*Lavendel* Skrevet 4. juli 2003 #17 Skrevet 4. juli 2003 Refererer til innlegget over. Nei, jeg kan ikke si jeg er bekjent av at det er de butikkansattes ansvar at ikke unger ødelegger noe i butikkene. Har aldri hørt sånt tull! For det er det det er, tull! Selvsagt er det foreldrenes ansvar at ikke ungene skader seg eller ødelegger/ramponerer ting! Er helt målløs jeg....(og flau på disse foreldrenes vegne... :oops: )
Gjest Anonymous Skrevet 4. juli 2003 #18 Skrevet 4. juli 2003 Jeg skal ikke gå inn på hva som ble sagt videre. Jeg trodde ikke mine egne ører over å få et sånt svar. Og det verste er at butikksjefen etter dette spurte seg rundt i sin vennekrets om deres holdning (stort sett par med barn), og dette var en utbredt holdning! :o :o :o :o Det kan da vel ikke stemme???? jeg hadde spurt barna hva moren het så hadde jeg laget til en regning til moren. skammelig spør du meg
VesleBråka Skrevet 4. juli 2003 #19 Skrevet 4. juli 2003 Jeg synes selv jeg fikk en ganske fri oppdragelse dengang da. Men kanskje jeg ikke fikk det likevel, for jeg fikk da tilsnakk om jeg plaget andre, og jeg var fullt klar over at hvis jeg ødela noe i butikken så måtte vi/mamma eller pappa tilby erstatning til butikkeier, og derfor hadde jeg ikke lov å grafse! Jeg holder fast på mitt obligatoriske foreldrekurs, jeg. Kanskje vi skal lage et sammen i en annen tråd? 1: Det er alltid foreldrenes /stedfortreders ansvar å passe på ungene og hva de tar seg til. Dette gjelder både for ungenes sikkerhet, andres velbefinnende og overfor andres gjenstander. (donpedro kan være editor, for hun har det dundrende jus-språket inne :blunke: )
Lisemor Skrevet 7. juli 2003 #20 Skrevet 7. juli 2003 Desverre maaaaaaaaaaaaange uansvarlige foreldre som ikke passer på sine barn. :evil: Over ti fri oppdragelse:DETTE ER NOE STORT TULL. :evil: ALLE BARN TRENGER OPPDRAGELSE.,bare så synd når ikke foreldrene har blitt oppdratt og kan ikke oppdra sine barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå