Gå til innhold

Steinerskole

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har vurdert å søke våre barn inn på Steinerbarnehage og etter det Steinerskole, men er litt i tvil om det er et godt valg. Har sett at det er mye håndarbeid og kunst i læreplanen. Vil de lære like mye teoretisk som i en vanlig offentlig skole? Og hvordan er det når gutter skal sitte og strikke, sy osv mye av tiden? Har jo ikke akkurat erfaring med at det er det gøyeste gutter vet :D

Hvordan er det når det ikke er lærebøker? Blir det heller ikke lekser og prøver da? Er bare bekymret for at de ikke skal lære det som er nødvendig for videre skolegang dersom de skulle ønske det.

Setter pris på erfaring rundt dette, positiv og negativ. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har vurdert å søke våre barn inn på Steinerbarnehage og etter det Steinerskole, men er litt i tvil om det er et godt valg. Har sett at det er mye håndarbeid og kunst i læreplanen. Vil de lære like mye teoretisk som i en vanlig offentlig skole? Og hvordan er det når gutter skal sitte og strikke, sy osv mye av tiden? Har jo ikke akkurat erfaring med at det er det gøyeste gutter vet :D

Hvordan er det når det ikke er lærebøker? Blir det heller ikke lekser og prøver da? Er bare bekymret for at de ikke skal lære det som er nødvendig for videre skolegang dersom de skulle ønske det.

Hatt 2 barn i steinerskolen, passet bra for det ene barnet, men det andre barnet kjedet seg enormt og ble kraftig understimulert, så vi flyttet han til offentlig skole og i løpet av kort tid blomstret han opp! Han er blitt en ny unge, fått tilbake livsglød og nysjerrighet.

For skoleflinke, tidlig modne, litt mer enn vanlig intelligente barn tror jeg ikke steinerskolen er å anbefale! For kreative, kunstneriske, barnslige barn, er det perfekt!

Gjest utlogget for anledningen
Skrevet
Hatt 2 barn i steinerskolen, passet bra for det ene barnet, men det andre barnet kjedet seg enormt og ble kraftig understimulert, så vi flyttet han til offentlig skole og i løpet av kort tid blomstret han opp! Han er blitt en ny unge, fått tilbake livsglød og nysjerrighet.

For skoleflinke, tidlig modne, litt mer enn vanlig intelligente barn tror jeg ikke steinerskolen er å anbefale! For kreative, kunstneriske, barnslige barn, er det perfekt!

Mitt barn ble mobbet på skolen sin og flyttet over til Steinerskolen. Det var det beste jeg kunne ha gjort! Barnet er både kreativt OG skoleflink, og i denne klassen er det veldig flinke barn. Så jeg mener at det ikke går an å generalisere, steinerskolene er forskjellige, lærerne er forskjellige og dermed blir resultatet forskjellig også.

Det beste er nok å forhøre seg om akkurat den steinerskolen som er aktuell.

Skrevet (endret)

Det var da litt av et svar !?! :hakeslepp

Jeg er et ekte Steiner-barn, har gått barnehage, barneskole, ungdomsskole og gymnas der, og jeg trivdes kjempegodt der. Er veldig mye synsing og uvitenhet ute og går angående Steinerskolen, skremmende å se hvor forutinntatte enkelte er. Hadde jeg hatt mulighet for Steinerskole for mine barn, hadde jeg valgt det, syns opplegget i vanlig skole er fryktelig kjedelig.

Jeg har i alle fall ingenting negativt å si om hverken Steinerpedagogikken eller skolene, et flott opplegg, og man trenger ikke være spesiell for å gå der, eller mindre intelligent eller barnslig.

Her har du noen linker så du kan lese litt:

http://www.fosen.steinerskolen.no/index.ht...pedagogikk.html

Siste linken er fra den skolen jeg gikk på i 12 år...kjempebra skole, er veldig glad for at mamma og pappa valgte det for meg da jeg var liten.

http://bergen.steinerskolen.no/

Endret av Pludre
Skrevet

Min erfaring er at Steinerskolen er bra for mange barn, MEN jeg har erfart at barn med lærevansker, og veldig ustrukturerte barn, ikke blir fanget opp så tidlig, og dermed oftere får hjelp noe senere enn barn i andre skoler ...

Dette skjer på grunn av filosofien om at barn lærer i sitt eget tempo når de er modne for det.

Skrevet
Har vurdert å søke våre barn inn på Steinerbarnehage og etter det Steinerskole, men er litt i tvil om det er et godt valg. Har sett at det er mye håndarbeid og kunst i læreplanen. Vil de lære like mye teoretisk som i en vanlig offentlig skole? Og hvordan er det når gutter skal sitte og strikke, sy osv mye av tiden? Og hvordan er det når gutter skal sitte og strikke, sy osv mye av tiden? Har jo ikke akkurat erfaring med at det er det gøyeste gutter vet :D

Skal prøve å svare deg så godt jeg kan:

1. Vil de lære like mye teoretisk som i en vanlig offentlig skole?

Steinerskolen har akkurat det samme pensumet som den offentlige skolen.

2. Og hvordan er det når gutter skal sitte og strikke, sy osv mye av tiden?

Det er vanlige håndarbeidstimer, og det er ikke strikking og sying hele tiden.

3. Hvordan er det når det ikke er lærebøker?

Her tenker du sikkert på at på Steinerskolen lager elevene arbeidsbok, det er lagt opp slik at de to første timene på skolen kalles Hovedfag, og dette er delt inn i perioder i året, 2 uker, 3 uker. f.eks i norsk, historie, fysikk osv

Da går lærer gjennom fagstoffet og eleven lager i løpet av perioden en arbeidsbok, denne skal leveres inn i slutten av perioden for å bli vurdert.

4. Blir det heller ikke lekser og prøver da?

Selvfølgelig er det lekser og prøver, og vi har bøker i alle andre fag enn hovedfag.

Les litt på de linkene jeg la ut i mitt forrige innlegg og sett deg litt inn i tingene, besøk gjerne en Steinerbarnehage eller skole, da ser du fort om dette er noe for deg eller ikke.

Jeg kan i alle fall varmt anbefale det :jepp:

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg kjenner veldig mange svært intelligente mennesker som har Steinerskolebakgrunn.

Gjest ¤bella¤
Skrevet (endret)
Min erfaring er at Steinerskolen er bra for mange barn, MEN jeg har erfart at barn med lærevansker, og veldig ustrukturerte barn, ikke blir fanget opp så tidlig, og dermed oftere får hjelp noe senere enn barn i andre skoler ...

Dette skjer på grunn av filosofien om at barn lærer i sitt eget tempo når de er modne for det.

Veldig enig der. Sønnen til en jeg kjenner har dysleksi, og det ble ikke fanget opp før han var 12år.

Vårt barn skal jeg holde langt unna steinerskolen.

Endret av ¤bella¤
Skrevet

Jeg har barn i femte klasse på steinerskolen. De har sjelden eller aldri lekser. Nivået i klassen hennes er dårlig. Jeg har ikke tatt henne ut, fordi jeg er redd hun vil få problemer med å henge med i vanlig skole. I stedet har jeg hyret en student som hjelper henne med matematikk, har skaffet vanlige lærebøker. Selv hjelper jeg henne i alle de andre fagene. Det tar mye av fritiden og jeg har kuttet ned på fritidsaktiviteter. Jeg gjør dette for at overgangen til vanlig ungdomsskole ikke skal bli så vanskelig, for da tar jeg henne ut uansett.

Skrevet

Det er jo veldig vanlig at dysleksi ikke blir oppdaget før ungene er ganske store i den vanlige skolen også.

Til gjest over her vil jeg spørre hvordan h*n vet at nivået i klassen er dårlig?

Skrevet

Det er vel heller omvendt; at flinke og modne elever passer bedre enn andre til det friere Steiner-opplegget.

Kan jeg spørre TS om hva som er årsaken til at hun vurderer Steinerskolen?

Skrevet
Jeg har barn i femte klasse på steinerskolen. De har sjelden eller aldri lekser. Nivået i klassen hennes er dårlig. Jeg har ikke tatt henne ut, fordi jeg er redd hun vil få problemer med å henge med i vanlig skole. I stedet har jeg hyret en student som hjelper henne med matematikk, har skaffet vanlige lærebøker. Selv hjelper jeg henne i alle de andre fagene. Det tar mye av fritiden og jeg har kuttet ned på fritidsaktiviteter. Jeg gjør dette for at overgangen til vanlig ungdomsskole ikke skal bli så vanskelig, for da tar jeg henne ut uansett.

Men min sønn har det vært helt motsatt.

Han har hatt litt lærevansker og slitt mye, spesielt med matematikk. Gått på vanlig offentlig skole på barne- og ungdomsskolen. Vi ble lovet testing, som det tok år og dag å få. Testen viste at han lå veldig etter og ikke klarte seg i matte. Men fikk han ekstraundervisning eller hjelp? Neida.... Vi ble lovet at "fra våren av" skal han få være med på gruppe som får tilleggs/-spesialundervisning. Men gruppa ble aldri etablert.

Vi måtte selv sørge for privatundervisning.

SÅ dette skjer i den vanlige offentlige skolen også.

Min sønn begynte på videregående Steiner-skole. Stortrives. Har forbedret seg i alle fag. For ham passer måten å jobbe på perfekt. De jobber med fagene mye mer konsentrert over tid istedenfor bare en time eller to i uka så jobber de med et bestemt fag i flere uker. Der hvor han før hadde problemer med å skrive en side på en oppgave skriver han nå 10 sider. Han lærer mye mer.

I tillegg får han jobbet med sine kreative sider sammen med ungdom som vil det samme.

Og så noe av det hyggeligste. Han var helt ny i Steiner-sammenheng da han begynte i fjor. Han kom hjem å fortalte at alle elevene var så hyggelige og inkluderende. Det er ikke sånne klikker som han var vant til fra offentlig skole.

Vår erfaring har bare vært positiv!!!

Skrevet

Jeg er oppvokst med mange fordommer mot Steinerskolen. Fikk høre fra tidlig alder at der går alle de "spesielle" barna, som er veldig kunstneriske og drømmende, og der slipper de lekser og kan velge selv når de vil gjøre hva og som et resultat blir de veldig egenrådige og sta.

Nå er jeg samboer med en som har gått alle år på Steinerskolen. Han har så godt som ingen kunstneriske evner, til tross for at han har gjort mange slike oppgaver på skolen, og er flinkest i realfag. Mitt inntrykk er at han kunne ha gjort det bedre faglig i en offentlig skole. Samtidig har han opplevd et godt samhold i klassen og mange hyggelige, sosiale erfaringer. Han kjenner ikke til mobbing og stjeling på skolen - det har han aldri erfart!

Forresten var det flere av guttene i klassen min som sydde seg klær og syntes håndarbeid var kjempegøy... Jeg syntes det var pyton. :-P

Skrevet

Det er vel med Steinerskolen som det er med alle andre skoler - det varierer enormt fra klasse til klasse og fra lærer til lærer. Inne på karriere og utdanning-tråden er det en tråd om hvordan folk ser på lærere (antar de sikter til "vanlige" lærere) og det er ikke akkurat oppløftende lesning...

Selv gikk jeg over til Steinerskolen på ungdomsskolen og det passet meg meget bra. Jeg kjedet meg i vanlig skole fra 1-6. Kunne lese, skrive og regne da jeg begynte på skolen og måtte lide meg gjennom år med medelever som slet. Det var aldri noe alternativt opplegg til meg som ganske skoleflink. Resultatet: jeg hatet skolen og jeg lærte ingenting nytt. Det var gørr kjedelig alt sammen. Flere av lærerne var heller ikke særlig flinke og dårlige til å forklare. På Steinerskolen ble det ett litt morsomt igjen. Fordi jeg laget min egne arbeidsbøker fikk jeg rom for å jobbe mer der jeg ønsket og få utløp for kreativiteten min som vanlig skole hadde låst langt inne, før de kastet vekk nøkkelen. Jeg hadde mange flinke lærere og stortrivdes. Jeg er en typisk skoleflink person som har gått mange år på universitetet i ettertid.

Jeg tror jeg ville undersøkt om den klassen ditt barn eventuelt vil havne i. Ta en prat med læreren og forhør deg med bekjente om de vet noe. Alle klasser er forskjellige og det gjelder like mye for Steinerskolen som vanlige skoler.

-Men at mitt barn skal på Steinern, det finnes det liten tvil om, med mindre det er litt professoraktig. Da tror jeg ikke vanlig skole vil bidra med mye godt heller.

Skrevet (endret)

Jeg støtter denne.

Jeg har selv ikke hatt barn i Steinerskolen, men bekjente måtte ta et av sine barn ut av skolen fordi barnet ikke var like flink som andre til å strukturere eget arbeid/oppførsel. Jeg kan ikke si så mye om læreplaner/pensum, men utifra det jeg vet er skolevalget mer avhengig av hvert enkelt barns "selvstendighet". Da barnet ble flyttet til offentlig skole kom både trivsel og fagkunnskap mer frem, sansynligvis fordi det var mer "styrt læring".

Det jeg forsøker å si er at det ikke nødvendigvis har noe med "inteligens" eller "det å være skoleflink" som er basis for valg av skole, men barnets personlige egenskaper. Et barn som ikke passer på Steinerskolen kan få absolutt toppkarakterer og bli geni erklært i offentlig skole, - og motsatt.

Endret av Far til 2
Skrevet
Det er vel heller omvendt; at flinke og modne elever passer bedre enn andre til det friere Steiner-opplegget.

Kan jeg spørre TS om hva som er årsaken til at hun vurderer Steinerskolen?

Grunnen ligger i mine egne erfaringer fra vanlig offentlig skole. Jeg var som en annen nevnte veldig skoleflink. Jeg kunne lese og skrive før jeg begynte på skolen, og ble ferdig med pensum i flere fag lenge før skoleåret var slutt. Dette førte til at jeg kjedet meg mye på skolen siden jeg er en person som hele tiden ønsker å lære noe nytt. Det at jeg var skoleflink førte også til at jeg ble endel mobbet, og alt dette førte til slutt til at jeg mistet motivasjonen for å gå på skolen. Sliter med motivasjonen den dag i dag, uten at jeg kan trekke noen sammenheng til skolen.

Jeg har også min mening om at barn i den offentlige skolen har lettere for å havne i miljøer de ellers ikke ville oppsøkt, både med tanke på narkotika og kriminalitet. Men det kan være jeg tar helt feil her. :)

Jeg ønsker derfor at mine barn skal få mer ut av skolen enn det jeg gjorde. Jeg vet jo ikke om de kommer til å bli skoleflinke, men jeg ønsker at de skal få et best mulig grunnlag for god utdannelse.

Skrevet

Min datter gikk på Steinerskolen i 3 år:

1+2 gikk hun i vanlig skole, mistrivdes og ble mobbet

3+4+5 gikk hun på Steinerskolen, trivdes

6 og oppover gikk hun på vanlig skole, trives

Vår erfaring; Steinerskolen gjorde at hun fikk konsentrere seg om det hun likte. Resultat; hun ble stimulert til lesing og matte som hun likte, håndarbeid var supert, men hun hang lenge etter i engelsk, da det var et fag hun hatet/hater. Det har vi slitt tungt med i alle år etter hun sluttet på Steinerskolen og hun er over i den offentlige skolen.

Jeg vil si; behold samme opplegg gjennom alle årene, være en våken forelder som følger opp barnet ditt - så går det nok bra uavhengig hvilken skoleform dere velger. ;)

Gjest strykebrett
Skrevet

Du kan jo ta en kikke på denne bloggen der ei jente skriver om sine erfaringer med steinerskolen.

Hvis du velger Steinerskole er det kanskje lurt å følge med at barnet ditt får oppfølging av fagfolk dersom det er problemer av noe slag, har ikke helt tro på helseeurytmien enkelte steinerskoler visstnok praktiserer..

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg måtte fnise litt av den bloggen, samtidig som jeg må si at eurytmi er ganske gøy å holde på med. Man kan finne balanse i øvelsene. Det er ikke tull engang og jeg er en spirituell skeptiker.

I dag er som oftes den antroposofiske medisinen et tillegg til vanlig skolemedisin og ingen mennekser har vondt av litt eurytmi. Tenker jeg, da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...