Gå til innhold

Medisinsk behandling av acne

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mulig denne tråden blir flyttet, men da jeg ikke er ute etter kosmetikkråd følte jeg denne passer bedre under dette emnet enn under velvære.

Jeg er ei jente som nærmer meg tredve med stormskritt. Siden tidlig tenårene har jeg hatt uren hud, ikke spesielt fet, men relativt mye kviser og store mengder sorte prikker. Jeg har forsøkt kosmetikkprodukter uten effekt. Jeg har vel forsåvidt aldri brydd meg nevneverdig om dette til tross for at det har resultert i store porer og arrdannelse.

Men...

"Katastrofen" inntraff da jeg sluttet på p-piller for ett års tid tilbake. Det har skjedd en eksplosjon av store, smertefulle kviser + ekstreme mengder hudormer på ryggen samt stadig økende problem i ansiktet også. Jeg hadde håpet at dette skulle bedre seg etter en stund, men det blir bare verre og verre for hver mnd som går.

Å begynne på p-piller igjen er helt uaktuelt da det i stor grad virker inn på psyken min (vært gjennom utallige merker). Så det jeg da lurer på er om det er hensiktsmessig å gå til lege. Hva kan han bidra med i forhold til dette som ikke er altfor drastisk, og hva er deres erfaringer med forskjellige preparater (kremer, tablettkurer o.l)?

Har dere råd som ikke er medisinske tar jeg gjerne i mot de også. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gått på Diane som har fungert utmerket for meg, noen bivirkninger, men sinnsykt deilig og ikke ha så mye kviser og uren hud. Men diane er jo en p-pille. I perioder når jeg ikke går på pilla bruker jeg Basiron. En krem som fåes kjøpt reseptfritt. Pilla gir absolutt best resultat, Basiron fungerer greit.

Skrevet

Brevoxyl, eller noe i likhet. En krem som fåes på apotek. Har sliti med kviser en stund selv, ikke i like store mengder som deg, men har prøvd mye. blandt annet Diane som nevnt ovenfor. Og denne kremen har fjernet mer enn ting jeg har fått på resept fra lege.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Men Diane er helt uaktuelt grunnet dårlige erfaringer. Basiron har en tendens til å tørke ut huden min fullstendig uten at den fjerner urenhetene og Brevoxyl har jeg ikke hatt noen effekt av. Dessuten ganske vanskelig å benytte de to sistnevnte på ryggen hvor problemet er verst.

Håper på flere erfaringer fra dere. :)

Skrevet

Jeg har ikke personlig erfaring, men moren min gikk på Tetracyclin i perioder mens jeg vokste opp, nettopp på grunn av et slik tkviseproblem som du beskriver. Det fungerte svært bra, men hun slet med andre bivirkninger ettersom Tetracyclin er antibiotika og der med dreper bra bakterier også.

Jeg syns du skal gå til lege og be om å bli henvist videre til en huslege - da får du kvalifisert hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...