Gå til innhold

Bilen vil ikke starte

Gjest Gjest_Mari_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mari_*

Hei!

Bilen min vil ikke starte i dag. I sommer fikk jeg beskjed om at ladingen på venstra side var dårlig - kan det ha noen sammenheng? Betyr det at batteriet er dårlig og må skiftes? Eller er det noe annet? Dynamoen f.eks.?

Helt blank på dette bilgreiene, og sambo er naturligvis bortreist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg svarer jeg, selv om jeg ikke har kjempepeil på bil selv, men jeg har noe peil på batteriproblemer og noen andre småting. Får du ikke bilen på i det hele tatt når du vrir om tenningen, skrur lysene seg på for å bli svakere? Hører du et klikk, eller hoster den?

Ladingen på venstre siden kan høres ut som om kontakten til batteriet kan være dårlig. At det er ledninger og koblinger det er noe galt med, ikke selve batteriet, men det kan jeg jo ikke si for sikkert. Hvis det er dårlig kobling til batteriet, fører det jo til at batteriet ikke blir ladet opp som det skal - dødt batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm..

Ikke hørt om ladinga på venstre side. Det er nok et svader svar uten like.

Det kan være mange problemer som er årsak til dette.

Begynne med de billigste tingene.

Lader dynamoen? Dette kan et verksted sjekke på 2 sekunder som en service.

Tar batteriet lading? Dette kan også måles. Du kan lade batteriet med en lader. Blir det ikke ladet opp har du et problem med batteriet.

Det kan være små feil på det elektriske anlegget som tapper strøm. Dette krever lit innsikt for å finne ut av samt måleutstyr.

Sjekk først dynamo og batteri.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hørt om ladinga på venstre side. Det er nok et svader svar uten like.

Enkelte store beist har to batterier, et på hvert side av motoren, f.eks. Nissan Navara. Dårlig lading på én side ville da være dårlig batteri, da det er én generator som lader begge batteriene.

Har man som de aller fleste biler bare ett batteri så høres det rart ut ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...