Voyage Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Det er ikke så mange månedene siden jeg fødte min første. Men jeg trenger altså et prevensjonsmiddel. Jeg er ikke begeistret for pillere fordi jeg har dårlig hukommelse og redd for bivirkninger. Jeg er ikke sikker på prevensjon med estragel eller hva det heter.. Hadde p-stav, hadde et år uten mensen og et år med mensen.. P-plaster har jeg forsøkt men spydde hver morgen. Kondom er kjedelig.. Pearly tenkte jeg var en god ide, inntil jeg hørte man kan bli gravid.. Spermen overlever visst noen dager, så det betyr jo at det ikke er vits å ta tempen da..? Noen som har erfaringer med kobber spiral? Er det lett å bli gravid igjen etterpå? Eller med pessar?
Saeria Skrevet 25. februar 2009 #2 Skrevet 25. februar 2009 Pearly bruker noen måneder på å lære seg syklusen din, men har du en regelmessig syklus, vil den være ganske sikker. Vet du når du får EL er det bare å ikke ha samleie dagene før og dagen etter EL, evt. bruke kondom. Kobberspiral vet jeg om mange som er fornøyd med. Særlig etter de har fått barn. Jeg prøvde den uten å ha født, men den irriterte rett og slett slimhinnene mine for mye. Dog reagerer jeg på det aller meste. Pessar er nærmest umulig å få i Norge. Det er svært få leger som har tilpassingsutstyr, og ingen apotek som fører det lenger. Men du kan insistere på å få komme til gynekolog som har utstyr for tilpassing (gjerne på et sykehus) og så kan du faktisk bestille pessar og sæddrepende krem over nettet. Angående hvor lett det er å bli gravid igjen etter spiral, så vil jeg tro at det varierer. Det gjør det med det meste av prevensjon. All prevensjon har dessuten en liten risiko for at den ikke fungerer, så du må nesten vurdere alternativene selv, og så finne ut hva som passer deg best. Barn har til og med blitt til mens mor gikk på kobberspiral. Så ingenting er 100% sikkert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå