Ingwe Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Da jeg var gravid, snakket sambo og jeg om at vi kanskje ønsket å engasjere oss når det ble tid for å velge foreldrerepresentanter i bhg, skole osv. For noen dager siden (er ikke sikker på nøyaktig hvor mange, -ble ikke gjort oppmerksom på det) ble det hengt opp et ark på tavla i bhg-avdelingen der det ble etterlyst frivillige til FAU. (Pluss at det sto litt om hva vervet inkluderte.) Sambo og jeg diskuterte litt om én av oss skulle melde oss, men var ikke 100 % sikre. Så dro han utenlands i to dager, og oppslaget ble i mellomtiden tatt ned. Jeg spurte ped.leder i avd om når fristen for å melde seg var, og da sa hun at de hadde fått en som hadde meldt seg. Jeg ble vel litt lang i trynet, så hun fortsatte med å si "men vi kan godt ha én til." Syntes det bare ble teit, som om vi fikk en trøstepremie, så jeg bare mumlet noe. Hadde jo ikke diskutert ferdig med sambo heller. Men det jeg reagerer på er at det sto på oppslaget at det skulle være valg. Tenker også på de foreldrene som ikke har vært til stede på en god stund pga. sykdom hos barnet. De har jo ikke fått det med seg i dette hele tatt. Er jeg regelrytter som reagerer på dette? Er dette vanlig praksis? Tenkte jeg skulle nevnte det ved neste foreldresamtale, men vil ikke gjøre en større deal ut av det. Har ikke lyst til å bli sett på som "hu furtne som krevde "omvalg" (selv om det ikke var noe valg) fordi HUN ville sitte i FAU." Den mamma'n som meldte seg vil vel sikkert ikke bli happy heller. Det er jo bare ni barn, og jeg vil gjerne få et godt forhold til foreldrene (vi har ikke vært der så lenge.) Vad tycker ni?
Gjest Shade Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 Ut ifra det jeg har opplevd med FAU og har hørt fra venner så er det ofte sånn at ingen egentlig VIL ha de oppgavene. Så det er jo mulig at de ikke regnet med at noen ville føle seg forbigått hvis de bare valgte den første som meldte seg men bare var lettet over at de hadde fått fatt i noen
Gjest FAU representanten Skrevet 24. februar 2009 #3 Skrevet 24. februar 2009 Skjønner hva du mener - men må tillegge at jeg leste innlegget ditt med et lite smil om munnen. Har 2 barn i skolen og 2 i barnehage og har til dags dato enda ikke vært på det foreldremøte der det har vært "kamp" om å få være i FAU. Jeg har vært det både i skolesammenheng og i barnehagen for yngste barnet nå - men det var ingen andre som meldt seg. Tror nok ingen tenkte på at det fanns noen som virkelig ville være FAU. Men om dere tar dette opp på et foreldremøte (trodde dette var vanlig praksis å velge representant på) så får du nok helt sikkert være FAU snart du også
Leanne Skrevet 24. februar 2009 #4 Skrevet 24. februar 2009 en FAU representant skal jo være valgt av de andre foreldre - og for å bli valgt må det jo holdes et valg. Dette gjøres vel stort sett på foreldremøte om høsten.. Synes du kan nevne dette for pedleder, slik at flere får mulighet til å stille hvis de vil.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 25. februar 2009 #5 Skrevet 25. februar 2009 Har motvillig tatt på meg styreverv i en forening fordi ingen andre meldte seg, så jeg er klar over at jeg kanskje virker litt overivrig som gjerne vil stille. Men vi er så ferske foreldre og jeg føler meg blank på mange områder, så jeg tenkte at dersom jeg kommer litt på "innsiden" av barnehagedriften kanskje jeg kan lære noe i samme slengen. Og så synes jeg det er greit å vite litt mer om årsplaner, tanker om hvordan man kan gjøre dagene best for barna osv (og mulighet til å påvirke dette.) Som en bonus så jeg på det som en fin sjanse til å bli litt bedre kjent med de andre foreldrene. Men-men. Det kommer flere muligheter.
Gjest mor til flere Skrevet 25. februar 2009 #6 Skrevet 25. februar 2009 en FAU representant skal jo være valgt av de andre foreldre - og for å bli valgt må det jo holdes et valg. Dette gjøres vel stort sett på foreldremøte om høsten.. Synes du kan nevne dette for pedleder, slik at flere får mulighet til å stille hvis de vil. Skal og skal... det er ikke et rush av folk som ønsker å være med akkurat. Jeg er nå på mitt tredje barn i skolen og det er alltid basert på frivillighet. Det samme i barnehagen.
Leanne Skrevet 25. februar 2009 #7 Skrevet 25. februar 2009 Skal og skal... det er ikke et rush av folk som ønsker å være med akkurat. Jeg er nå på mitt tredje barn i skolen og det er alltid basert på frivillighet. Det samme i barnehagen. når jeg skrev at de skal være valgt av de andre foreldrene - mente jeg at de som har lyst stilles til valg og så velges det blant de som vil. Ofte er det jo slik at det ikke er mange som vil.. men om det er flere som melder sin interesse skal jo de andre foreldrene velge hvem de vil ha som sin representant.
Brukernavn Skrevet 26. februar 2009 #8 Skrevet 26. februar 2009 Ut ifra det jeg har opplevd med FAU og har hørt fra venner så er det ofte sånn at ingen egentlig VIL ha de oppgavene. Så det er jo mulig at de ikke regnet med at noen ville føle seg forbigått hvis de bare valgte den første som meldte seg men bare var lettet over at de hadde fått fatt i noen Dette er min erfaring også. De regnet nok ikke med å få flere interessenter, derfor tok de ned lappen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå