Satyrica Skrevet 26. februar 2009 #21 Skrevet 26. februar 2009 Som Aryia sier, de har ikke evnen til å se at dyrene har det vondt. Som min mors sauebonde-nabo, som også har dyrene bare for å tjene noen ekstra kroner på dem, klarer de ikke å se om dyrene sliter, de bryr seg ikke i det hele tatt så lenge det ligger noen kroner i vente. Enkelte mennesker er sånn, har de ikke vondt selv, gir de blanke blaffen i om dyrene, eller andre levende vesner,de eier og har ansvar for lider. Selv får jeg fysisk vondt bare av tanken, så det var ikke enkelt å jobbe på en dyreklinikk hvor det kom inn mopser og andre hunderaser som knapt klarte puste eller se på normalt vis eller gå eller spise...når jeg var ny trodde jeg de var syke, men det viste seg jo at det var sånn de skulle være Mitt tips til hundefolket er å ikke kjøpe hunder av raser hvor sånt er tilfelle og da IHVERTFALL ikke individer hvor disse skavankene er tydeligere eller valper fra foreldre som sliter med dem...snorkingen til en hund med inntrykt tryne kan sikkert virke søtt hos noen,men jeg syns det er grusomt og jeg vedder på at hunden heller ville hatt en fin, spiss hundenese som den fikk puste normalt gjennom. Nå tar jeg bare mops som et eksempel altså! Selv er jeg veldig fan av Golden retriever, og jeg vet at de er plaget av forskjellige skjellett-plager, dette fordi de har blitt avlet frem til å være mye større enn de opprinnelig var. Vår gamle golden ble lam etter noen år på smertestillende, i en alder av 13 år, han var stor som en isbjørn, mens vår nå bittelille golden-hann på 3 år er friskere enn den gamle noengang var, så noen oppdrettere er på rett vei, heldigvis.
lovenemo Skrevet 26. februar 2009 #22 Skrevet 26. februar 2009 Mitt tips til hundefolket er å ikke kjøpe hunder av raser hvor sånt er tilfelle og da IHVERTFALL ikke individer hvor disse skavankene er tydeligere eller valper fra foreldre som sliter med dem...snorkingen til en hund med inntrykt tryne kan sikkert virke søtt hos noen,men jeg syns det er grusomt og jeg vedder på at hunden heller ville hatt en fin, spiss hundenese som den fikk puste normalt gjennom. Nå tar jeg bare mops som et eksempel altså! Selv er jeg veldig fan av Golden retriever, og jeg vet at de er plaget av forskjellige skjellett-plager, dette fordi de har blitt avlet frem til å være mye større enn de opprinnelig var. Vår gamle golden ble lam etter noen år på smertestillende, i en alder av 13 år, han var stor som en isbjørn, mens vår nå bittelille golden-hann på 3 år er friskere enn den gamle noengang var, så noen oppdrettere er på rett vei, heldigvis. Man burde ihvertfall være meget pirkete i forhold til valg av oppdretter! Golden'er er herlige hunder, men synes de hvite blir helt feil i forhold til hvordan den opprinnelige golden'en så ut :s Stemmer mer på jakt-varianten jeg da, men det er bare min mening Uansett, bra at det finnes noen oppdrettere som har litt vett i behold (alle vet vel at oppdrettere, eller hundefolk generelt, er passe gale;))
Satyrica Skrevet 26. februar 2009 #23 Skrevet 26. februar 2009 Man burde ihvertfall være meget pirkete i forhold til valg av oppdretter! Golden'er er herlige hunder, men synes de hvite blir helt feil i forhold til hvordan den opprinnelige golden'en så ut :s Stemmer mer på jakt-varianten jeg da, men det er bare min mening Uansett, bra at det finnes noen oppdrettere som har litt vett i behold (alle vet vel at oppdrettere, eller hundefolk generelt, er passe gale;)) Helt enig i at den hvite blir feil, selv om den familien nå har er et hvitt lyn av en hund..men er fargen alt som er i veien, skal man jo være glad. Det ser ut til at genene i vår hvite er veldig bra, men selv skal jeg se etter en brun Golden når min hunde-tid nærmer seg, og også størrelsen, formen og gemyttet til foreldrene, siden jeg helst vil ha en liten, nett golden, ikke en isbjørn. Stort sett er det hvite goldener oppdrettere satser på, ihvertfall her til lands.
lovenemo Skrevet 26. februar 2009 #24 Skrevet 26. februar 2009 Helt enig i at den hvite blir feil, selv om den familien nå har er et hvitt lyn av en hund..men er fargen alt som er i veien, skal man jo være glad. Det ser ut til at genene i vår hvite er veldig bra, men selv skal jeg se etter en brun Golden når min hunde-tid nærmer seg, og også størrelsen, formen og gemyttet til foreldrene, siden jeg helst vil ha en liten, nett golden, ikke en isbjørn. Stort sett er det hvite goldener oppdrettere satser på, ihvertfall her til lands. Ja, da skal man være glad. Har inntrykk av at den gyldne har mye mindre problemer med leddene, men kan hende jeg tar feil. I Norge er det 100 % sikkert at de fleste satser på hvite goldener, men vet om ett par som avler på den gyldne. Og med den gyldne får man ofte litt mer motor og arbeidsglede, føler jeg. Er vel langt flere i Sverige, Danmark og England som avler på den gyldne, og der går den jo under navnet jaktgolden eller field trial golden Synes tispa her er et prakteksemplar på hvordan en golden skal se ut *elsk*
Satyrica Skrevet 26. februar 2009 #25 Skrevet 26. februar 2009 Ja, da skal man være glad. Har inntrykk av at den gyldne har mye mindre problemer med leddene, men kan hende jeg tar feil. I Norge er det 100 % sikkert at de fleste satser på hvite goldener, men vet om ett par som avler på den gyldne. Og med den gyldne får man ofte litt mer motor og arbeidsglede, føler jeg. Er vel langt flere i Sverige, Danmark og England som avler på den gyldne, og der går den jo under navnet jaktgolden eller field trial golden Synes tispa her er et prakteksemplar på hvordan en golden skal se ut *elsk* Ja, sånn skal de se ut, fantastisk farge og kjempefin fasong
lovenemo Skrevet 26. februar 2009 #26 Skrevet 26. februar 2009 Ja, sånn skal de se ut, fantastisk farge og kjempefin fasong Og ikke minst: de tåler aktivitet! (satt på spissen). Fikk samboeren min til å se deler av dokumentaren som tråden egentlig handler om:P Han mener så absolutt at vår neste hund skal være schäfer, og han vil ha den "gammeldagse" schäferen, som har skrå rygg. Fikk han endelig til å skjønne hvordan den rasen egentlig skal se ut, og at den skrå ryggen IKKE er korrekt (mange schäferhundeiere kommer sikkert til å ville skyte meg nå). Hurra for bruksschäferoppdrettere!!
Satyrica Skrevet 26. februar 2009 #27 Skrevet 26. februar 2009 Og ikke minst: de tåler aktivitet! (satt på spissen). Fikk samboeren min til å se deler av dokumentaren som tråden egentlig handler om:P Han mener så absolutt at vår neste hund skal være schäfer, og han vil ha den "gammeldagse" schäferen, som har skrå rygg. Fikk han endelig til å skjønne hvordan den rasen egentlig skal se ut, og at den skrå ryggen IKKE er korrekt (mange schäferhundeiere kommer sikkert til å ville skyte meg nå). Hurra for bruksschäferoppdrettere!! Vet ikke om jeg vil si at det ble satt på spissen en gang for vår gamle golden tålte ihvertfall ikke aktivitet,men var visst klar over det, for han var nokså lat. Ponto er som en border collie og kan ikke stoppes, han flyr over gjerder og gjennom skogen, hopper og spretter og er dessuten veldig mye mer lettlært enn vår gamle var..hva skal man med en jakthund om den ikke kan tåle å røre på seg? Bra samboeren din fikk opp øynene, det er det mange som trenger å gjøre.
lovenemo Skrevet 26. februar 2009 #28 Skrevet 26. februar 2009 Vet ikke om jeg vil si at det ble satt på spissen en gang for vår gamle golden tålte ihvertfall ikke aktivitet,men var visst klar over det, for han var nokså lat. Ponto er som en border collie og kan ikke stoppes, han flyr over gjerder og gjennom skogen, hopper og spretter og er dessuten veldig mye mer lettlært enn vår gamle var..hva skal man med en jakthund om den ikke kan tåle å røre på seg? Bra samboeren din fikk opp øynene, det er det mange som trenger å gjøre. Ikke sant, hva i all verden skal man med en slik hund da. Ikke mange som tenker over hva rasen opprinnelig er lagd for Veldig glad for at han innså det, får satse på at det varer. Han har sett seg ut en oppdretter, og han sluker hvert ett ord hun sier ^^ For noen uker siden presterte hun å si at vinklingen på schäfere skal være bortimot 90 (!!!!!) grader.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #29 Skrevet 1. mars 2009 Har engelske mopser mer pustebesvær enn norske mopser? Nei. Har ikke norske Rhodesian Ridgebacks en ridge? Jo. Blir oppgitt over folk som prøver dysse ned opplagte defekter hos også norske hunder. Nå har flere forsøkt å avle bort ridgen til Ridgebacken, uten å lykkes. Og å kalle ridgen for en defekt er vel litt drøyt. Mulig det var en defekt i begynnelsen, men den har da ingen fysiske ulemper nå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå