Smørblomsten Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Hvordan får man inn vaniljekremen i hveteboller man har rullet ut og skal steke???? Lager man en "grop" og har oppi krem og "klemmer sammen" (men da blir de vel ikke runde og pene!?) eller hva??? TAKK!!! Står til heving nå, så håper på svar!!!
Titti72 Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 Hos bakeren så lager de hull på toppen (og inni med fingeren) av stekte og avkjølte boller, og har kremen i et kremmerhus, og fyller på. Da kan du få inn så mye du ønsker. Så den skal ikke inn først.
Fantomina Skrevet 24. februar 2009 #3 Skrevet 24. februar 2009 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Smørblomsten Skrevet 24. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 24. februar 2009 Jeg pleier å putte to fingre fra hver hand ned i bolla og presse ned og dra utover samtidig. Og så fyller jeg gropa med en god spiseskje vaniljekrem. Det gjør jeg før jeg steker de. Mamma - som er en utmerket baker - har lært meg det Men hvordan "pakker" du dem sammen? De skal nemlig være fylt m krem inni, så d ikke synes utenpå
Glynis Skrevet 24. februar 2009 #5 Skrevet 24. februar 2009 Men hvordan "pakker" du dem sammen? De skal nemlig være fylt m krem inni, så d ikke synes utenpå Det er faktisk bare å klemme sammen og glatte litt rundt, deig er jo veldig lettformelig. Eventuelt kan du snu litt på dem også mens du klemmer, hvis du synes det blir merke etter åpninge.
simba80 Skrevet 25. februar 2009 #6 Skrevet 25. februar 2009 Slik gjør jeg det: Del opp deigen i emner. Kna ut luften, lag en bolle som du klemmer flat som en pizzadeig. Ta litt vaniljekrem på midten av deigen, ta tak i kantene og klem sammen. Sett skjøten ned i en muffinsform, hev og stek og NYT (gjerne med melisglasur på toppen)
Gjest SmallTalk Skrevet 25. februar 2009 #7 Skrevet 25. februar 2009 Jeg bruker nesten samme fremgangsmåte som simba80. Jeg triller en bolle, klapper den flat som en pannekake, legger en god dæsj med vaniljekrem i midten og bretter igjen. Så triller jeg bolla rund igjen, og legger den på plata med skjøten ned. Vaniljeboller er kjempe godt!
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #8 Skrevet 26. februar 2009 Og jeg gjør nesten som de over: kjevler bollen flat, legger på en teskje vaniljekrem, snurper inn kantene og klemmer dem godt sammen nå ikke noe tyter ut, og legger dem med skjøten (som ikke synes lenger) ned på plata.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå