Gjest LanaLane Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Hvordan skal jeg forklare det... Han hoppa opp i vinduet etter å ha spist og begynte å være skikkelig tungpusta. Hørtes ut som om han hyperventilerte men at lufta gikk ut. Så gikk det over og han begynte å leke igjen. Hva er dette? Er det hårball eller noe?
angie Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 Er det en kattunge du har? Den minste katten min var innekatt til han var ca 5 mnd. Han gikk jo helt berserk, stakkaren Da kunne det hende at han la seg i vinduskarmen og pustet tungt, som en hund. Og etter en liten stund, så var det full gass igjen. Han sluttet med det, tror jeg da, da han fikk gå ut.
Gjest LanaLane Skrevet 24. februar 2009 #3 Skrevet 24. februar 2009 Ikke kattunge nei, han er vel snart 2 år. Er utekatt som har blitt innekatt(er fosterhjem) om det er noe.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #4 Skrevet 24. februar 2009 Høres ut som "anfallene" min katt får av og til. Høres ut som en blanding av hvesing og hosting, på en måte. Har alltid innbildt meg at det er hårballer jeg ihvertfall.
Megana Skrevet 24. februar 2009 #5 Skrevet 24. februar 2009 Samme her, og min er 5 år. Har også alltid slått meg til ro med at det er hårballer, selv om jeg synes det er ekkelt når han får slike anfall og tunga stikker litt ut av munnen foran.. (Nå er det lenge siden sist, kan ikke huske sist det skjedde i farta)
Aurora M. Skrevet 24. februar 2009 #6 Skrevet 24. februar 2009 Kan være en hårball som den prøver å få ut ja, eller den kan ha spist litt fort og fått noe i vranga. Ellers bør man være veldig obs hvis en har gitt katten f.eks fisk som ikke er pinlig nøyaktig renset. En katt jeg hadde holdt nemlig på å ta sin død av det, da han fikk et fiskebein på tverra i halsen! Det satt bom fast, og til slutt lå den slapp på kjøkkengulvet fordi den ikke fikk puste. Det var med nød og neppe jeg klarte å brekke det i to (kjørte fingrene langt nedi halsen på den), og få det ut. Så om dere gir katten fisk innimellom: Rens hver centimeter! Noen bein er nemlig utrolig vanskelig å få øye på. De er flate og gjennomsiktige.. og kan være kjempefarlig for pus!
Gjest LanaLane Skrevet 24. februar 2009 #7 Skrevet 24. februar 2009 han har fått blautfor i et par dager nå fordi vi ikke har kommet oss på butikken, kan han ha fått magevondt? Han pleier å ule når han er sulten, men i dag fortsetter han å syte til tross for at han har spist. Burde jeg gi ham mer mat for å være sikker på at det ikke er det? Er bekymra nå altså...og før i dag hadde han en helt annen lyd på mjauinga si, mer hes og "raspete" akkurat som om han er forkjøla.
Satyrica Skrevet 25. februar 2009 #8 Skrevet 25. februar 2009 Hvis han bare har fått våtfòr noen dager kan han godt ha magevondt, tørrfòr er det de skal spise og våtfòr er mer godis, de blir ikke skikkelig mette av det. Nå kommer jo dette litt an på hvilken type vårfòr du gir, men alle fosterhjems-kattene jeg har hatt har vært veldig følsomme for alt annet enn våtfòr kjøpt hos vetrinær eller dyrebutikk (hill's, iams osv) og tørrfòr. Foreslår du kommer deg på butikken og kjøper skikkelig mat til pus og er du fosterhjem for dyrebeskyttelsen bør du ta kontakt med helseansvarlig og høre om h*n tror katten bør til vetrinær.
Gjest LanaLane Skrevet 25. februar 2009 #9 Skrevet 25. februar 2009 Har kjøpt tørrfor nå,og han virker mye bedre allerede:) Bruker Friskies sin, men kattene jeg har tåler også SMARTkattematen. regner med han ble hard i magen ja, nå løper han rundt som en tulling, så jeg tror han er frisk nå Tusen takk for alle svar!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå