Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, lurer på om noen her på forumet har noen tips om gode leger eller sykepleiere jeg kan oppsøke, for å få tatt en viktig blodprøve.

JEg som skriver har (kjenner jeg blir stressa i kroppen bare av å skrive om dette) noe som kalles "blod eller skadefobi", fant det akkurat ut.

Etter intens jobbing med meg selv og unik hjelp fra god venninne klarte jeg for et par måneder siden å ta en blodprøve, frivillig. Jeg hadde da ikke tatt noen siden barneskolen. Jeg har har alltid nekta, eventuelt stukket av, hvis det ble snakk om blodprøve.

Selv når jeg var gravid, blånekta jeg. For meg har det vært, og når jeg tenker på det, er, det nærmest en umulighet å gjøre, dette mot meg selv.

Men som sagt jeg klarte det det, men så skjedde det sære, legen klarte det IKKE.

Jeg så en annen vei, og pustet så rolig jeg kunne og telte. Etter flere minutter, sier legen, "Nei, det her går jo ikke!" "Hva er det som ikke går"?svarte jeg. "Det kommer jo ingenting". Det var et sjokk å få høre, jeg trodde jo at jeg var igjennom det. HAn trekker ut nåla, og jeg kjenner det går helt rundt for meg, bare siger sammen på gulvet. Nå begynner legen som har vært spydig hele veien og virkelig trakkasere meg, og truer med å at jeg ikke får "frike ut på hans kontor", som han sier. Jeg er så kvalm, og jobber hardt med ikke å besvime. Situasjonen kjennes fullstendig uvirkelig. Og bli skjelt ut mens jeg holder på å besvime, og av en lege!!!

Tilslutt sier han at jeg kan gå ut på gangen en stund, så kan vi prøve etter at han har hatt noen flere pasienter. Jeg sier nei, og går gråtende. en halv seier, jeg er så skuffa, og lei meg. Da står jeg like langt.

Jeg har vært inne på NAVs fastlegeordning og fjernet ham som lege for meg, men hvor skal jeg gå nå? Jeg har prøvd å ringe flere på lista, og spurt om det hadde vært mulig og bare få kommet på en samtale, for å bli litt kjent med leger, fordi det er viktig for meg. Men sånt har de aldri tid tid, og jeg skjønner det. Men hva skal jeg gjøre, hvor skal jeg gå?

Et sånt rom hvor flere blir tatt blodprøve av samtidig funker ikke for meg. Det vrenger seg bare å tenke på det.Hvis dette skal gå. må det være en til en. Jeg og lege, ett rom. Tillit, respekt er stikkord. Det må også være en dyktig lege, og jeg har nå lest meg til et par triks om f.eks og ligge ned, bena litt opp o.l pga at jeg får akutt blodtrykksfall, noe som gjør at blodet ikke vil ut, og som gjør at jeg nesten besvimer.

Noe er helt klart galt med stoffskiftet mitt og jeg har vært dårlig siden jeg fikk sønnen min for tre år siden. Så derfor er dette så viktig.

KAn noen hjelpe meg? Tusen takk på forhånd for alle svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri opplevd at fastlegen har tatt blodprøve av meg, det er alltid helsesekretærer eller sykepleiere som gjør det, og de gjør jo dette "hele dagen" så de er kjempeflinke.

Ring et legekontor, fortell om angsten din og at du er superredd for å bli tatt blodprøver av, kanskje du kan komme litt før åpningstid eller litt etter stengetid så det ikke er noen andre der- siden du så sårt trenger å få tatt blodprøve? Og så får du med deg en god venninne, og følger rådene du har lest deg til, så skal du nok se at det går bra :)

Skrevet

Jobber selv som legesekretær og tar blodprøver daglig. Det er flere som har det som deg, og som desverre er redde og/eller blir dårlig av blodprøver.

Jeg ville, som skrevet over, ringt legekontoret på forhånd og informert om situasjonen din. Da kan de forberede seg og kanskje be deg komme på et rolig tidspunkt slik at de har litt ekstra tid til deg. Tror de fleste har mulighet for å ta blodprøver i "enerom" hvis du ber spesielt om det. Kanskje det hjelper å ligge når du skal ta blodprøver.

Er det redselen som er værst eller det at du blir dårlig/besvimer?

Hvis det ikke er fastende blodprøver du skal ta, er det lurt å drikke masse og spise før du skal til legen. Dette gjør at blodårene er mer synlige, og sjansen for at du blir dårlig blir litt mindre (iallefall er det min erfaring).

Det viktigste er jo at du finner en lege/legekontor som har forståelse for problemet ditt. For det er jo viktig at du får tatt de nødvendige prøvene hvis du er syk. Og under et svangerskap er det jo også veldig viktig med blodprøver for din egen og babyens del.

Behandlingen du fikk av legen din er forresten helt uakseptabel. Ingen fortjener å bli behandlet slik.

Lykke til :)

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Om ikke fastlege eller offentlig lege har tid, så kan det være en idé å oppsøke et privat legekontor. Du betaler mer, men samtidig er "servicenivået" (om man kan kalle det dét) erfaringsmessig høyere.

Lider av sprøyteskrekk selv, og sist jeg var hos min såkalte fastlege prøvde jeg å fortelle om dette. Jeg ble allikevel bedt om å ta en blodprøve, men jeg klarte ikke. Da virket det som om legen ikke tok meg seriøst, hun lyste meg i ørene og kikket i halsen og sa at hun "ikke kunne se noe galt". Mer "kunne" hun ikke gjøre.

Gikk til et privat legekontor en uke senere, og der ble jeg møtt med en helt annen holdning. Og de påviste lungebetennelse... Det fant de ut av ved å ta andre prøver, de ville prøve det først, før sprøyte var nødvendig. I etterkant har jeg t.o.m. tatt sprøyte der, fordi de møter meg med forståelse og gir meg tid. Og så har jeg musikk på full guffe, og kikker vekk...

Skrevet

Min kjære har sprøyteskrekk, og han får rett og slett valium for å takle det.

Skrevet

Jeg har også angst for skrøyter. De siste årene har jeg tatt blodprøve inni mellom når jeg har vært syk. Ble spurt om det var greit. Jeg hadde ikke noe lyst men greit, tenkte jeg. Heldigvis så merket sykesøsteren at jeg hadde litt angst og ganske sikker på at hun husker det. Det setter jeg pris på. Jeg har besvimt ved et par tilfeller når jeg skulle få en sprøyte. Så jeg blir alltid sittende til jeg føler meg bedre. Eller går jeg rett i bakken.

Men bare snakk med legen eller sykepleieren om det så tar de nok hensyn til det!

Skrevet
Om ikke fastlege eller offentlig lege har tid, så kan det være en idé å oppsøke et privat legekontor. Du betaler mer, men samtidig er "servicenivået" (om man kan kalle det dét) erfaringsmessig høyere.

Lider av sprøyteskrekk selv, og sist jeg var hos min såkalte fastlege prøvde jeg å fortelle om dette. Jeg ble allikevel bedt om å ta en blodprøve, men jeg klarte ikke. Da virket det som om legen ikke tok meg seriøst, hun lyste meg i ørene og kikket i halsen og sa at hun "ikke kunne se noe galt". Mer "kunne" hun ikke gjøre.

Gikk til et privat legekontor en uke senere, og der ble jeg møtt med en helt annen holdning. Og de påviste lungebetennelse... Det fant de ut av ved å ta andre prøver, de ville prøve det først, før sprøyte var nødvendig. I etterkant har jeg t.o.m. tatt sprøyte der, fordi de møter meg med forståelse og gir meg tid. Og så har jeg musikk på full guffe, og kikker vekk...

Jeg foreslo for denne legen når jeg kom til ham timen før, at han kunne få alle andre prøver han ville, bare jeg slapp å bli stukket , men da fikk jeg svar: "Det er blodet ditt vi vil ha!!"

Han ville sende meg til Furst labratorier for å ta prøven(fire glass). Jeg sa at jeg var avhengig av at han gjorde det, da kanskje ville jeg kunne klare å ta den prøven. Og jeg kom som avtalt klokka åtte, god og svimmel siden det skulle taes på fastende mage. I over en time ventet jeg på at det skulle bli min tur. Men jeg stakk ikke av, sånn jeg ville gjort før. Tilslutt måtte jeg på toalettet, jeg spurte i resepsjonen hvor jeg kunne finne ett. Når det endelig ble meg han skulle ta med inn, klagde jeg over jeg hadde ventet så lenge. da sier han: sier du som stakk av!!

Jeg har vært her hele tiden jeg har ikke stukket av, fortalte jeg. Og så kom jeg på.. Og sa "ja, vel jeg var på toalettet, og snakket med dem i resepsjonen" "Eh, JAaa!" sa han sarkastisk mens han vrengte ansiktet i en hånlig grimase. JA!! Sa jeg sjokkert. Mm mm! nettopp!! svarte han syrlig tilbake.

Litt av en fyr den legen. HAr vurdert å sende inn klage. Akkurat nå står jeg litt i limbo. Midt imellom å ha trukket meg fra å ha han som fastlege og ikke ha funnet en ny.

Dette legekontoret du snakker om , høres fantastisk ut. Er det på Østlandet? Hadde du hatt noe i mot å fortalt meg hva det heter? Det du fortalte gjorde meg uansett veldig optimistisk.

Gjest bioing.
Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg fått en bioingeniør til å ta blodprøven. Vi er vel den yrkesgruppen som har mest kunnskap og erfaring i å ta blodprøver, også i forhold til hvordan vi skal behandle pasienter med sprøyteskrekk. Ring på forhånd og fortell hvordan du har det sånn at de kan forberede seg og ta deg imot på en ordentlig måte. Under studiet er vi nødt til å stikke mye på hverandre, og det er mange som i utgangspunktet er redd for å bli stukket, så vi vet hvordan det er!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...