Gå til innhold

Bacheloroppg. om diabetes

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei folkens :)

Har bestemt meg for å skrive om diabetes på bacheloroppgaven min på sykepleien. Men har ikke funnet den perfekte problemstillinga ennå, så lurer på om noen av dere har noen spennende eller interessante forslag? Er et nokså vanlig emne, men går jo ann å vinkle oppgaven på utallige måter..

Dere som har diabetes, er vel særlig egnet til å kunne komme med en interessant problemstilling..

På forhånd takk! :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du flinke!

Jeg har ikke diabetes selv, men faren min har det.

Så kom bare i farten på en kjapp problemstilling, som jeg dessuten ikke vet om er en ordentlig problemstilling :ler: hehe.

"Hvordan påvirkes livskvaliteten til eldre som har diabetes?"

Skrevet

Hvorfor ikke gjøre noe nytt da, siden som du selv sier, så er diabetes et veldig vanlig emne innen spl.hovedoppgave.. Skriv om "motsatt diabetes", det er mange av oss som lider av det... Men problemet er at det er ikke en så kjent lidelse, ikke i det norske helsevesen ihvertfall...

Men symptomer er veldig lik diabetes, forskjellen kan enkelt sies at istedet for at bls går opp ved inntak av sukker så går det heller ned..

Da får du ihvertfall en annerledes oppgave.. :)

Skrevet

Du kan skrive om barn og diabetes, det blir det ikke like ofte skrevet om. Jeg skulle egentlig det, men ombestemte meg og skrev om krybbedød istedenfor. Lykke til.

Skrevet

Du kan skrive om de pårørende, som gjerne blir omtalt som de med "diabetes type 3" - hvordan de påvirkes av å være pårørende.

Ellers ville jeg uansett tatt kontakt med Diabetesforbundet for informasjon uansett hva du velger å skrive om.

Skrevet

Takk for forslag!:)

det med reaktiv hypoglykemi, som en av dere nevner, er jo en interessant ting, utfordringen blir vel kanskje at det er lite forskning på området, så dermed ikke så lett å finne nok stoff om.. I tillegg er det ikke så aktuelt ifm videre jobbing innenfor yrket, som vanlig diabetes..

Ellers så tenker jeg kanskje å vinkle det litt inn mot eldre, men vi får jo se.. Tenkte også f.eks på hvordan man underviser eldre med nyoppdaget diabetes - man legger jo lista et annet sted enn når unge får det..

Men vi får se, flere må gjerne komme med forslag!:)

Gjest mgr ikke innlogget
Skrevet

Jeg synes det kunne vært interessant å vite litt om rådgivning og oppfølging hos nydiagnostiserte diabetespasienter. Vet at veldig mange ikke får nok info om evt langtidseffekter ved dårlig regulering av bl.sukker.

Dette ble ingen problemformulering,men bare et tips til tema :)

Spennende og viktig tema.Lykke til med bacheloroppgaven!

Gjest Gjest_anne k_*
Skrevet

Hva med å skrive om vektøkning hos diabetikere? Det er vanlig å legge på seg når man bruker insulin, og vanskelig å gå ned i vekt. En diabetiker som har problemer med å holde blodsukkeret stabilt, vil ofte måtte ty til "følingsmat"( altså sukkerholdige matvarer) Jeg er samboer med en med type 1 og lærer en del. Er en av dem med diabetes 3!

Skrevet

Sammenheng mellom økt BMI og økende forekomst av diabetes hos barn.

Skrevet
Sammenheng mellom økt BMI og økende forekomst av diabetes hos barn.

Jeg har nylig skrevet en oppgave om dette emnet (på vgs-nivå, vel og merke) og synes det var veldig interessant. Bør være relativt enkelt å finne stoff om også.

Skrevet

Et annet problem som jeg opplever at flere diabetikere har, er at menigmann ofte feiltolker personer med føling dithen at de er ruset, fulle etc, og dermed rett som det er overlater en alvorlig syk person til seg selv. Har selv opplevd at folk har sjanglet mot brusskapet i butikken, forsynt seg med cola og seget sammen på gulvet mens han fortvilt prøver å få i seg brus før han svimer av.... for minutter senere bli fraktet vekk i politibil og kastet på glattcelle....

• 2 uker senere...
Skrevet

Skriv om forskjellen mellom dia 1 og 2 for det er så trolig dårlig opplyst! Jeg fikk diabetes type 1 for 3 månder siden og alle kom med dumme spm som Hjelper det hvis du slanker deg? enda jeg er slank og har bmi på 22 :sur: eller Har du spist for mye sukker da? + hundrevis av andre merkelige utsagn.

• Liker 1
Skrevet

Her er det jo mange muligheter:

Diabetes - en usynlig sykdom

Diabetes og svangerskap

Diabetes og trening

Diabetes og slanking

Hva betyr kostholdet for type 1?

Diabetes og fordommer i arbeidslivet

Diabetes og diabeteskontroll

Allmennpraktikere som skal være "diabetes-leger"

Ungdom og deres håndtering av diabetes

Ulik virkning av forskjellig insulin

Pumpe vs. penn

Diabetes og psykiske lidelser

Diabetes og spiseforstyrrelser

.......

.......

hvis du interesserer deg for noe spesielt så kan du helt sikkert koble det sammen med diabetes. Lykke til med oppgaven din.

Gjest Gjest
Skrevet
Hei folkens :)

Har bestemt meg for å skrive om diabetes på bacheloroppgaven min på sykepleien. Men har ikke funnet den perfekte problemstillinga ennå, så lurer på om noen av dere har noen spennende eller interessante forslag? Er et nokså vanlig emne, men går jo ann å vinkle oppgaven på utallige måter..

Dere som har diabetes, er vel særlig egnet til å kunne komme med en interessant problemstilling..

På forhånd takk! :klemmer:

Hvis du ønsker en oppgave litt utenfor det vanlige, kan vel "diabulimi" være aktuelt som en del av en oppgave, siden det blir en stadig mer aktuell problemstilling?

Dette kan kobles opp mot flere av de problemstillingene som har kommet fram tidligere i tråden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...