Gå til innhold

Foreldresamtale i barnehagen


Susan Sto Helit

Anbefalte innlegg

Dere som jobber i barnehage. Når er det egentlig vanlig å ha foreldresamtale?

Lillegutten har nå gått i kommunal barnehage siden august.

Og da vi var på foreldremøte i høst, så ble vi lovet foreldresamtaler på nyåret.

Nå er februar snart over, og vi har fortsatt ikke hørt noe.

Bør jeg begynne å etterlyse det? (Vil ikke bli oppfattet som masete...) Men synes det virker veldig sent å ha første ordentlige samtale i mars/april.

Må vel nevne at dette er en barnehage der 7 av 9 barn går kun ett år, altså august til juni. Dermed blir foreldresamtalen for de fleste noen få mnd før barna slutter i barnehagen.

Er ikke det litt dumt?

Hører at andre har oppstartssamtaler, og synes det hørtes koselig ut. Er det vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er selv førskolelærer, og jobber i barnehage;

Jeg bruker å ha en samtale med nye foreldre en av de første dagene i bhg - under innkjøringen. Da kan foreldrene ta opp ting de lurer på i forhold til livet i bhg, og gi oss info om sitt barn. (Feks soverutiner, matrutiner, evt. allergier osv...)

Alle foreldrene (både "gamle" og "nye") får tilbud om foreldresamtale i løpet av høsten - gjerne i oktober/november, når vi har blitt litt kjent med barna. Denne samtalen er "obligatorisk" - dvs. vi prøver så langt det er mulig å få alle til å stille opp på denne. (Ja, det er noen som er såpass lite interessert at de helst vil slippe...)

Deretter får alle igjen tilbud om ny foreldresamtale på våren - denne er frivillig :) Denne samtalen gjennomføres gjerne i april/mai.

Synes det høres veldig rart ut at dere enda ikke har hatt noen foreldresamtale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Vi får etterspørre denne samtalen da, og regne med at barnehagen bare blir glade for at vi minner dem på det.