Gå til innhold

Foreldresamtale i barnehagen


Susan Sto Helit

Anbefalte innlegg

Dere som jobber i barnehage. Når er det egentlig vanlig å ha foreldresamtale?

Lillegutten har nå gått i kommunal barnehage siden august.

Og da vi var på foreldremøte i høst, så ble vi lovet foreldresamtaler på nyåret.

Nå er februar snart over, og vi har fortsatt ikke hørt noe.

Bør jeg begynne å etterlyse det? (Vil ikke bli oppfattet som masete...) Men synes det virker veldig sent å ha første ordentlige samtale i mars/april.

Må vel nevne at dette er en barnehage der 7 av 9 barn går kun ett år, altså august til juni. Dermed blir foreldresamtalen for de fleste noen få mnd før barna slutter i barnehagen.

Er ikke det litt dumt?

Hører at andre har oppstartssamtaler, og synes det hørtes koselig ut. Er det vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er selv førskolelærer, og jobber i barnehage;

Jeg bruker å ha en samtale med nye foreldre en av de første dagene i bhg - under innkjøringen. Da kan foreldrene ta opp ting de lurer på i forhold til livet i bhg, og gi oss info om sitt barn. (Feks soverutiner, matrutiner, evt. allergier osv...)

Alle foreldrene (både "gamle" og "nye") får tilbud om foreldresamtale i løpet av høsten - gjerne i oktober/november, når vi har blitt litt kjent med barna. Denne samtalen er "obligatorisk" - dvs. vi prøver så langt det er mulig å få alle til å stille opp på denne. (Ja, det er noen som er såpass lite interessert at de helst vil slippe...)

Deretter får alle igjen tilbud om ny foreldresamtale på våren - denne er frivillig :) Denne samtalen gjennomføres gjerne i april/mai.

Synes det høres veldig rart ut at dere enda ikke har hatt noen foreldresamtale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Vi får etterspørre denne samtalen da, og regne med at barnehagen bare blir glade for at vi minner dem på det.

Ang. soverutiner/matrutiner o.s.v. så ble vi aldri spurt om dette. Det ble forventet at barnet bare gikk rett inn i barnehagens rutiner.

Og de papirene som informerte oss foreldre om barnehagens rutiner, glemte de å dele ut da, så det fikk vi på foreldremøtet 2-3 mnd senere.

Ved innkjøring så ble jeg og gutten min overlatt mye til oss selv. For han er ganske sjenert. Så etter et par forsøk tidlig på dagen, så var det ingen som forsøkte å oppsøke han lenger. (Og da heller ikke meg.)

Så jeg fikk bare det mest nødvendige av info. Og da mye som kun gjaldt innkjøringen. :(

Som du forstår er det ikke den mest foreldrevennlige barnehagen dette.

(Men ungene har det veldig bra der, og stortrives!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde jobbet i barnehage (hvilket jeg ikke gjør). Så hadde jeg synes det var positivt med foreldre som viste interesse og ettersøkte foreldresamtaler! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde jobbet i barnehage (hvilket jeg ikke gjør). Så hadde jeg synes det var positivt med foreldre som viste interesse og ettersøkte foreldresamtaler! :)

Og som forelder så mener jeg at det i utgangspunktet burde være en ting alle foreldre ble kalt inn til av barnehagen, uten at de behøve å etterspørre det først.

Det er ikke alle som er komfortable med å spørre etter dette. Angst er vanligere enn du tror. (Og barnehagen vår anser visst det meste av interesse fra foreldre som mas. )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest bhg ansatt

Dere som jobber i barnehage. Når er det egentlig vanlig å ha foreldresamtale?

Lillegutten har nå gått i kommunal barnehage siden august.

Og da vi var på foreldremøte i høst, så ble vi lovet foreldresamtaler på nyåret.

Nå er februar snart over, og vi har fortsatt ikke hørt noe.

Bør jeg begynne å etterlyse det? (Vil ikke bli oppfattet som masete...) Men synes det virker veldig sent å ha første ordentlige samtale i mars/april.

Må vel nevne at dette er en barnehage der 7 av 9 barn går kun ett år, altså august til juni. Dermed blir foreldresamtalen for de fleste noen få mnd før barna slutter i barnehagen.

Er ikke det litt dumt?

Hører at andre har oppstartssamtaler, og synes det hørtes koselig ut. Er det vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før det kan kalles inn til foreldresamtaler (utenom den som er ved oppstart for nye barn) skal det fylles ut en del skjemaer. For å få dette til må barnet observeres over tid samtidig som at personalet bruker mange møter på å snakke og bli enige slik at dokumentasjonen blir mest mulig riktig. Du kan regne med at det går va 6 mnd mellom hver gang du blir innkalt til møte. Så er du til møte i oktober blir sannynlig neste møte i april. Det er iallefall min erfaring etter å ha vert i ulike barnehager som mor selv til tre barn og som student i bhg. Du må gjerne spørre om når tid de regner med neste møte blir, det er bare positivt. De fleste bhg er glade for å ha foreldre som bryr seg om hvordan barnet har det i bhg. Les rammeplanen, den sier at foreldrene har medvirkning i hvordan barnehagen arbeider med ditt barn. Du kan laste ned rammeplanen på nett. Bare google "rammeplan for barnehager" så får du treff ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før det kan kalles inn til foreldresamtaler (utenom den som er ved oppstart for nye barn) skal det fylles ut en del skjemaer. For å få dette til må barnet observeres over tid samtidig som at personalet bruker mange møter på å snakke og bli enige slik at dokumentasjonen blir mest mulig riktig. Du kan regne med at det går va 6 mnd mellom hver gang du blir innkalt til møte. Så er du til møte i oktober blir sannynlig neste møte i april. Det er iallefall min erfaring etter å ha vert i ulike barnehager som mor selv til tre barn og som student i bhg. Du må gjerne spørre om når tid de regner med neste møte blir, det er bare positivt. De fleste bhg er glade for å ha foreldre som bryr seg om hvordan barnet har det i bhg. Les rammeplanen, den sier at foreldrene har medvirkning i hvordan barnehagen arbeider med ditt barn. Du kan laste ned rammeplanen på nett. Bare google "rammeplan for barnehager" så får du treff ;)

Veldig gammel tråd. Er for lengst ferdig med den barnehagen! (Heldigvis!)

Samtalen ble rett før barnet sluttet. (Altså, det ble ikke snakk om barnet og barnets hverdag i barnehagen, men om overføringen til ny barnehage og storbarnsavdeling.)

Har avskrevet hele greia som dårlig styrt barnehage, og er glad vi slapp unna med ett år på ett barn der. (Selv om barna som nevt trivdes greit.)

Nåværende barnehage hadde gode oppstartssamtaler, og har i tillegg foreldresamtale en gang hver halvår. En gang før jul, og en gang på våren.

Info om rutiner og slikt fikk vi før oppstart.

Mener vi endte med å spørre etter samtale, men det ble bare snakket bort og utsatt til rett før slutten av barnehageåret. Følte vi ba om særbehandling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meg som dro opp tråden, og gjør det noe om den blir tatt opp igjen??? Kan jo være noen lurte på det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meg som dro opp tråden, og gjør det noe om den blir tatt opp igjen??? Kan jo være noen lurte på det samme...

Tipper det er mer unntak enn noe annet at man ikke har hatt foreldresamtale fra august til februar. (Og heller ikke oppstartssamtale)

Syntes forøvrig svaret ditt var veldig "teknisk og faglig", om du skjønner hva jeg mener?

Måtte lese det flere ganger for å forstå hva det egentlig hadde i denne tråden å gjøre. Altså hva du forsøkte å svare på. Følte også du blandet begrepene foreldremøte og foreldresamtale.

Men om noen lurer, så er det altså vanlig å ha oppstartssamtale, samt en foreldresamtale i halvåret. (I normale barnehager.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...