Gå til innhold

trenger man visum i tyskland?


Gjest Gjest_anne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_anne_*

Vi tenkte oss en ferie til Thailand i sommer, jeg letet etter rimelige flybilletter idag morges og fant ut at billettene var jo ikke så billige som jeg trodde. Så jeg tenkte at vi drar til Tyskland, i Hamburg, og tar fly derfra, blir mye billigere da.

Men hvordan gjør man det? Drar man bare til Hamburg flyplass og sjekke inn? eller er det en eller annen rutine for dette? (når man ikke er tysk statsborger og drar fra hamburg lissom! hehe.. Grunnen til at jeg vil gjøre det sånn er at jeg jobebr i color line og reiser til Kiel gratis, så vi (jeg og dattera mi) får bare ta buss fra Norwegenkai i Kiel til Hamburg flyplass. Skipet korresponderer jo med flybussen til hamburg. Har sjekket reisetider og..det går bra med reisen nedover, men reisen hjem igjen ser dårlig ut. For da er vi i Hamburg ved 8-9 tiden på kvelden, og da har jo båten gått. Så vi må vente til neste morgen...

...så andre spørsmåøet mitt er : får man sove på flyplassen i Hamburg? (stenger flyplassen?) Tenkte å bare sove på stolene der ettersom vi ankommer Hamburg ved 8-9 tiden uansett.

Jeg håper noen har gjort noe liknende som kan gi meg noen anbefalinger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke helt sikker på om jeg forstår deg rett, men det er bare å møte opp på flyplassen i Hamburg og sjekke inn på samme måte som du ville gjort i Norge. Og du trenger absolutt ikke visum i Tyskland for å være der en natt (eller to for den saks skyld).

Når det gjelder om flyplassen stenger eller ikke, er jeg ikke sikker, da jeg aldri har mellomlandet ved denne flyplassen, men de har helt sikkert et flyplasshotell dere kan ta inn på. Vil sterkt anbefale dere dette uansett om flyplassen er åpen hele natten eller ikke (noe jeg tviler på at den er), da flyturen fra Thailand er ganske lang og slitsom, og det er ikke alle som sover like mye på fly..

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du trenger visum til Tyskland avhenger vel av hvilket statsborgerskap du har....tror jeg da. :klø:

(Det avhenger iallefall av noe :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke visum (eller pass) for å reise til Tyskland. Hva du trenger for å reise til Thailand har jeg ikke oversikt over.

Å fly fra Tyskland er akkurat det samme som å fly fra Norge.

Hvis du jobber i Color Line får du kanskje rabatter på hotell i Hamburg eller Kiel på vei hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke visum (eller pass) for å reise til Tyskland. Hva du trenger for å reise til Thailand har jeg ikke oversikt over.

Du kan ikke slå fast dette uten å vite statsborgerskapet.

Eks. Selv om en tysker ikke trenger visum til Norge, så finnes det nasjoner som trenger det - sånn er det i Tyskland også.

Edit: Vil bare legge til at det nok er grunn til å anta at man heller ikke trenger visum hvis man har oppholdstillatelse i et land hvor det ikke er krav om visum hvis man skal til Tyskland.

Endret av sixx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar alle sammen :)

jo jeg er norsk statsborger, men opprinnelig fra thailand.

jo vi kunne ha sovet på hotell/motell i hamburg, men for meg er det helt greit at vi sover i stolene på flyplassen. det gjør det også for jenta mi. for meg er det ikke så nøye egentlig. det gjelder jo bare en natt. altså jeg er ikke gjerrig, men jeg tenker meg alltid om først, sånn økonomisk, før jeg bruker penger, hvis dere skjønner hva jeg mener. hehe.

jo jeg vet at det er laaang vei, og at flyturen kan være veldig slitsom, men altså, jeg klarer meg nok, er vant til sånne slitsomme dager. verre er det kasnkje for dattera mi, men det går nok greit, så lenge jeg lover ho å kjøpe godterier på taxfree :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...