Gå til innhold

Jeg skal til koloskopi

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Sarah_*
Skrevet

Huff, jeg skal til koloskopi.

Grur meg skikkelig, leser i brevet her at man kan få en sprøyte med smertestillende eller en tabelett for å slappa skikkelig av under undersøkelsen, så da lurer jeg på om dette gjør kjempe ont eller? Noen som vet?? Hvor ont evt?

Vet jeg må gjøre det men synes dette er kjempe ekkelt. Noen erfaringer å dele?

Setter utrolig stor pris på svar!

Tusen takk på forhånd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner to som har tatt det og én syntes det gjorde veldig vondt, én syntes mest det var ubehagelig. Kommer kanskje litt an på hvor langt inn de går - og så er det nok ganske individuelt.

Skrevet

Det er store individuelle forskjeller på hvor vondt dette er. Dersom du ikke er syk i tykktarmen er undersøkelsen mye mindre smertefull enn om du er syk.

Etter undersøkelsen kan du kommer du til å prompe de lengste prompene du noen gang har prompet. Da er det greit å ikke være i det offentlige rom.

Lykke til!

Skrevet

Har tatt colonoskopi 4 ganger, og synes det er greit nok...

Min erfaring er at det er vondt akkurat i den krappeste svingen, men det varer rundt 30 sekunder, og med en gang de har kommet forbi det punktet, er det mest ubehagelig... mest på grunn av luften de pumper inn, at man føler seg litt oppblåst og "full".

Jeg er enig i at det er vondere hvis tykktarmen er kraftig betent, men jeg synes det er mye verre å gå til tannlegen...

Jeg synes det verste med hele undersøkelsen, er tømmingen dagen i forveien. ;)

Gjest Gjest_sarah_*
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg må si meg enig i at tømmingen dagen før virker nesten verst. Jeg satser på at det går bra, har ingen betennelse i tarmen. Litt skummelt uansett...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...